Előszó helyett...
A mi mozink (2001.)
- Kelt: 1999. Augusztus (XX. század) -
Az ezredvégi magyar filmet alighanem a mintha-szócskával lehetne a legfrappánsabban
jellemezni. A mi mozink olyan, mintha élne. Éldegél, avagy inkább vegetál,
lassan húsz esztendeje. Kiemelkedő alkotói teljesítmények (értsd: jó
mozik), ha ritkábban is, de azért születnek. Sokszor azonban nem is
tudunk róluk. Néha csak az országhatárokon túl díjazzák őket (lásd:
Gyarmathy Lívia: A mi gólyánk), de megesik, hogy - a kellő marketingkampány
elmaradása miatt - még a T. Zsűri elé, avagy a vetítőterembe sem kerül
el egy-egy arra érdemes alkotás.
Évről-évre a február hónap a nagy kivétel.
Akkor bezzeg filmek tucatjai kerülnek a Mammut (Corvin, Puskin, Budapest
Kongresszusi Központ stb.) musorára. Egyetlen hétre! (...) Mint annyiszor,
a döntő pillanatban (a huszonnegyedik órában) kerül némi gyógyír a fekélyes
testű magyar filmgyártás testére, s így a beteg tovább agonizálhat legalább
egy újabb dicstelen éven át.
Csak hát "növelé, ki elfedé a bajt"
- tartja a bölcselet. Kérdés, kinek érné meg egyszer úgy istenesen kiborítani
a celluloidbilit. Bátrak, elkötelezettek nemigen akadnak. Vannak viszont
szép számmal olyanok, akik odavesznek a süllyesztőben. Gondolok itt
leginkább a fiatalokra. Azokra, akiket könyörtelenül kihajít a marketingmenedzser,
akiknek már nincs helye a mind zsugorodó filmgyárban. Vagy a köztünk
élő nagyobbakra, akik hosszú évekig várnak arra, hogy végre érdemesnek
minősítsék forgatókönyveiket. (Utolsó információm szerint csak Xantus
János íróasztala ötöt őriz a meg nem valósult filmálmokból...)
Az élő mozilegenda, Garas Dezső helyzetelemzése
alighanem megállja a helyét. "A szűken vett filmes szakmát a széthúzás
jellemzi. Nincs egy összefüggő erő, amely inspirálna, "összerántana"
bennünket. Mifelénk kihaltak a guruk. Hol van már Keleti Márton vagy
Fábri Zoltán? Azok, akik bármire vállalkoztak a magyar film érdekében.
Keleti például a legfelsőbb pártszervekhez sem volt rest elmenni egy-egy
általa szentnek tartott ügy kapcsán, sőt rendre kikaparta a többiek
helyett is a gesztenyét... Nem látom az újrakezdés csíráit. Mindenki
próbálkozik valamivel, de a rendezők többsége régen belefáradt a szélmalomharcba..."
A forgalmazóknak jobb a közérzetük. Ők már tudják mitől döglik a légy
(naná, hogy Hollywood - tól!), és tudják azt is, hogyan tűnhetnek fel
- anélkül, hogy számottevően támogatnák a hazai filmeseket - a magyar
filmgyártás jótevőinek jelmezében. Őszintén mondom, a kevés pozitív
figura egyike Andrew G. Vajna, akit a kényes ízlésűek rendre az amerikai
nagybácsi szerepében tűntetnek fel. Pedig Vajna tényleg a saját filmforgalmazó
cége által megtermelt pénzzel támogatja (és alakítja) a magyar mozit,
ellentétben azokkal, akik kuratóriumi hatáskörükkel visszaélve, választott
tisztségviselői fotelből kísérlik meg kézivezérelni - némelykor terrorizálni
- a hazai filmeseket.
Az említett cégek/szervezetek többsége
rendre csak tessék-lássék alapon áll a magyar alkotók mellé. Ők is úgy
tesznek, mintha. Pedig a problémák attól, hogy némely cápa két pofára
zabál, még nem apadnak el, s egy-egy aktuális Koltai-kirakatsiker ellenére
éheznek mind a snecik, mind a planktonok. Habár eljött az ideje annak,
hogy azok, akik rendre csak a filmszemlén villognak, végre a hétköznapokban
is színt valljanak, egyelőre pusztán a felszín fecseg. Attól, hogy relatíve
nagy pénzből "leporolják a Hyppolitot", a sebek még tovább levedzenek.
Mintha csak a lobby-k léteznének, az alkotók nem. Mintha az állam csak
a vitákat szítaná, de segíteni rest volna. (Vagy ha éppen "segít", akkor
filmközpontosít...) Mintha a magyar mozi vámszedői saját zsebre dolgoznának.
Mintha rend csak a filmszemléken honolna, ott is oly módon, hogy a pokróc
modorú sajtófőnök úr időről-időre jegyszedőnek áll, és a különböző színű
bilétákra hivatkozva, mint a sarki rendőr, úgy küldi be a magyar filmgyártás
prominens képviselőit, valamint hajtja el a díszpremierre érvénytelen
jeggyel belógni igyekvő, ámde erre a kegyre méltatlannak ítélt, valóban(!)
érdeklődő egyetemistákat és ifjú filmeseket. S miközben a lényeg rejtőzködik,
marad a beszédes tény, hogy Szabó István, Enyedi Ildikó vagy Mészáros
Márta már csak külföldre jár "mannáért", elismerésért, netán egy jó
szóért.
2001-re (is) alighanem marad, átörökítődik
a magyar mint(h)a. Minden úgy marad, ahogy van, de hát - ahogy Bacsó
hőse már megállapította - a citrom is lehet ízletes, kiváltképpen, ha
az a miénk. Az átalakuló félben(?) lévő magyar filmgyártás kaotikus
állapota híven tükrözi a jelenkori magyar kultúra helyzetét. Beláthatatlan
a horizont: nem tudni, hogy az állami szerepvállalás mire és meddig
terjed ki, kik lehetnek azok a mecénások (filmmogulok?), akik tartósan
felvállalják a magyar filmet. Nem tudni azt sem, hogy "mi fán terem
a producer?", hogy mit hoz, meddig tombol még a "multiplex-vihar", s
hogy egyáltalán milyen válaszok születnek azokra a kérdésekre, amelyek
évtizedek óta mérgezik/megosztják a filmes szakmát. A biztosnak tűnő
tippektől, a jövő hasraütésszerű vizsgálatától ezúttal eltekintenék.
Marad a régi mint(h)a.