VIII. Autista - e a magyar filmes? - visszapillant�s a 30. filmszeml�re

Felem�s k�pet mutatott a 30. Magyar Filmszemle (is). A nagyszab�s�, �t napon �t tart� mozifieszt�n ugyan megtelt a Corvin Budapest Filmpalota, s a t�bbi helysz�nen (Toldi-BBS-, Puskin-, �r�kmozg� Mozi) szint�gy egym�st �rt�k az exkluz�vnak, egyedinek, n�melykor megism�telhetetlennek kiki�ltott, gyakran az alkot�k jelenl�t�ben zajl� premierek, ank�tok �s szakmai f�rumok, m�gis - j�r�szt a gyakran betliz� szervez�st�bnak k�sz�nhet�en - akadtak m�lt�nytalans�gok, a sz�k szakmai elitet, s a k�z�ns�get egyar�nt s�jt�, az �nnepi hangulathoz nemigen ill� pillanatok. S a v�g�re maradt az igazi botr�ny: a zs�ri a legf�bb kateg�ri�kban nem adott ki f�d�jakat, �gy elmaradt a legjobb j�t�kfilm, a legjobb els� filmes, tov�bb� a k�s�rleti- �s kisj�t�kfilmes kateg�ria jutalmaz�sa. Schlett Istv�n politol�gus, a j�t�kfilmes zs�ri eln�ke azzal indokolta a test�let a filmes szakma �ltal egy�ntet�en, de a publikum �ltal is vitatott d�nt�s�t, hogy a bizotts�g magasra tette a m�rc�t, �s nem k�v�nt a sz�k szakmai elit v�rakoz�sainak megfelelni. Csup�n eszt�tikai �s etikai szempontokat vett figyelembe, s b�r t�bb kiemelked� alkot�s sz�letett, m�gsem tal�ltak olyat, amely ki�rdemelte volna a legjobbnak sz�nt "tr�fe�t".

Ezzel szemben Jancs� Mikl�s - aki a szeml�n vet�tett legfrissebb munk�ja (Nekem l�mp�st adott kezembe az �r Pesten) r�v�n ugyancsak �rdekelt volt a versenyben, mi t�bb, az akkredit�lt k�lf�ldi zs�ri Gene Moskowitz d�j�t �rdemelte ki! - �gy �rvelt: "A zs�rinek az a dolga, hogy �ll�st foglaljon, �s olyan d�nt�st hozzon, amely egyr�szt t�kr�zi az �zl�s�t, m�sr�szt bizonyos tendenci�kat t�mogat. Sz�lethetett volna olyan d�nt�s, amely a magyar v�gj�t�k er�s�d�s�t jelezte volna, hiszen szerintem a 6:3 p�ld�ul T�m�r P�ter eddigi legjobb filmje. De a zs�ri felv�llalhatta volna a val�s�gh� dr�m�kat, a t�rsadalmi k�rd�seket boncolgat� realista munk�kat is. Amilyen Grunwalsky Ferenc mozija, a Visszat�r�s volt. M�s k�rd�s - tette hozz� ep�sen, egyszersmind utalva a kelet-, k�z�p-eur�pai filmk�sz�t�s mostoha k�r�lm�nyeire -, hogy Emir Kusturica, miut�n az Undergrounddal elnyerte a Cannes-i Aranyp�lm�t egy �vig nem tal�lt forgalmaz�t �j filmj�hez. A d�jkioszt� ut�n teh�t elv�sz a d�j, a hiszen a form�lis elismer�sek ma m�r egyre kevesebbet �rnek."

K�lomista G�bor producer a szeml�t z�r� sajt�t�j�koztat�r�l sietve �s indulatosan t�vozott, �m m�g miel�tt becsapta volna a Corvin Budapest Filmpalota d�szes term�nek ajtaj�t, kijelentette, hogy a zs�ri mostani d�nt�s�vel s�lyos anyagi �s erk�lcsi k�rt okozott. Forg�cs P�ter filmrendez� - aki egy�bk�nt a kev�s d�jazott k�z� tartozik: A dunai exodus c�m� filmj��rt a dokumentumfilm-kateg�ria megosztott f�d�j�t kapta - �gy v�lte, a fesztiv�lt a j�v�ben egy profi fesztiv�ligazgat�nak kellene szerveznie. Eperjes K�roly, a jelenkori magyar filmkult�ra tal�n legnagyobb egy�nis�ge ugyan megkapta a f�rfi f�szerepl�nek j�r� kit�ntet�st, m�gis el�gedetlen volt, s ennek hangot is adott. Meg�t�l�se szerint �gy k�sz�nt�tt�k �t, mintha azt mondt�k volna: "Isten �ltessen, gratul�lunk. Am�gy baromira rosszul n�zel ki..."

Nem tisztem ezeken az oldalakon eld�nteni a vit�t, m�gis t�ny: a zs�ri - melynek �l�n nem filmes szakember �llt! - alighanem elhamarkodottan �t�lkezett. Elv�gre a 30. Magyar Filmszemle az elm�lt �vek tal�n legsikeresebb szeml�je volt. A k�z�ns�g tolongott, egym�s sark�t tapost�k a vet�t�seken az �rdekl�d�k, nem egyszer az �js�g�r�k, a sz�n�szek, a rendez�k is csak a zs�llye melletti l�pcs�n tal�ltak maguknak szabad helyet. �rdekes ellentmond�s, hogy m�g a 1998-as, meglehet�sen sil�ny k�n�latot l�tva felt�tel n�lk�l kiosztott�k a d�jakat, addig az �vsz�zad/�vezred utols� seregszeml�j�n, akkor, amikor t�bb, val�ban figyelemre m�lt� munka, a publikum tetsz�s�t joggal elnyer� film sz�letett, elmaradt a "d�jes�"...

Kihagyhatatlan ziccer: a forgat�k�nyvbe ill� folyos�i intrik�k, az �szinte, m�skor kev�sb� hiteles kinyilatkoztat�sok, "bek�p�sek", egysz�val a besz�des helyi t�rt�n�sek felemleget�se. Andrew G. Vajna, a Rambo, a Die Hard-tril�gia vagy A miniszter f�lrel�p kor�bbi producere p�ld�ul - r�c�folva az idegenb�l j�tt filmc�z�rokr�l kialak�tott somm�s el��t�letekre - f�lreh�z�dva, h�tk�znapi farmer-pulcsi szerel�sben foglalt helyet a Corvin J�vor-term�nek l�pcs�j�n. Nem �gy a neves hazai szt�r�gyv�d, aki - "j�" szok�s�t meg�rizve - koffernak is beill� aktat�sk�j�val, k�sve �rkezett az aktu�lis attrakci�ra, �m a neki tetsz� helyet (a hatodik sor kell�s k�zep�n) �gy is megszerezte, igaz, ehhez az am�gy pontosan �rkez�k fej�t kellett gondosan "megcsapkodnia" c�km�kja �les csatj�val.

A magyar film es�lyeit taglal� szakmai ank�ton Koltai R�bert "els�rta": a hetek �ta a n�zetts�gi toplist�k el�kel� hely�n �ll� �mb�r tan�r �r egy�rtelm� sikere ellen�re nem jut hozz� az �t illet� g�zsihoz. Jelezte: v�lem�nye szerint a k�z�ns�gfilm sem tud mag�ra hagyatva nyeres�get termelni. Az �llami t�mogat�s mellett �rvelt, s megjegyezte: kult�rpolitik�nk ir�ny�t�inak s�rg�sen v�ltoztatniuk kell hozz �ll�sukon, magatart�sukon. De az �nnepelt T�m�r is gondterhelten summ�zta: "a filmes szakma vad�llati k�z�nnyel t�ri, hogy mind vid�ken, mind Budapesten megsz�nnek a multiplexekkel versenyezni nem k�pes, hagyom�nyos, m�eml�k-jelleg� mozik..."

Port Ferenc, a Budapest Film eln�ke szerint a magyar filmgy�rt�s nem autista, ellenben infantilis. �lland� mama �s papa-komplexusa van, ez�rt hisztizik mindenki fel�, amint probl�m�ja, gondja van. D�rday Istv�n filmrendez� finomabban fogalmazott: "nem a filmesek betegek, hanem az �ket k�r�lvev� t�rsadalom. Az alapk�rd�s teh�t nem az: autista-e a magyar filmes, hanem az, milyen a mai hum�n �rtelmis�g helyzete mifel�nk. Az embers�g�nket, az �rtelmis�gi szerep�nket kell kielemezn�nk. J�llehet a strukt�ra megv�ltoztat�s�ra is sz�ks�g lenne. T�rhetetlen, hogy folyton egy sz�k filmes elit viszi el a p�nzt!"

Banovich Tam�s, rendez�-d�szlettervez� a huszonnegyedik �r�t emlegette: "eljutottunk ahhoz a ponthoz, amikor a R�na utcai filmgy�r marad�ka, a h�rmas �s n�gyes m�terem is odaveszhet. Ha ez megt�rt�nik, v�gleg elveszhet a filmgy�r. S abban az orsz�gban, ahol ez megt�rt�nhet, alighanem meghal a nemzeti filmgy�rt�s is." Elek Judit, sz�mos dokumentumfilm k�sz�t�je keser�en konstat�lta, hogy pillanatnyilag nincsenek filmes m�helyeink. "Ha ki tudn�nk alak�tani egy olyan strukt�r�t - �llap�totta meg -, ahol az egym�ssal kommunik�l� emberek kicsiny, 10-15 f�s csoportjai, alkot�m�helyei megbecs�l�st �lveznek, el�bbre l�phetn�nk." Szomjas Gy�rgy ehhez kapcsol�d�an jegyezte meg: "ideje lenne a producereknek nagyobb teret adni, "felfuttatni" �ket!"

Csap� - 1999. febru�r 4-9.

 

 

Vissza a lap tetej�re WebDesign honlap E-mail Vissza a f�oldalra