![]() Vissza a főoldalra - 1998
- 1999 - 2000 - 2001 - 2002
- Merliner News - 2000. szeptember 25.
Az eltérő eszközökkel, más-más korú gyerekek által rajzolt képeket a gyermekszemek mindent látó-megmutató őszintsége rendezte homogénné. A ceruzával, krétával, karcolásos technikával készült képek a csemetékre jellemző kendőzetlenséggel tárták fel a fogorvoshoz kapcsolodó szorongásokat, ugyanakor a doktor sokszor misztikus, az ősi sámánokhoz kötődő gond- és fájdaloműző szerepe hasonlóképpen domiminánsan jelentkezett. A vizuális kultúra fejlesztése nem egyszerűen a kevéssé megbecsült humán műveltség része. Nem egyszerűen a műélvezet elengedhetetlen alapköve. De éppen annyira része a hétköznapoknak is – az ízlésesen berendezett lakás, a praktikum mellett az esztétikumra is ügyelő munkakörnyezet, a nem pusztán a divat és a protokoll szabályainak, de a jó ízlésnek is megfelelő öltözködés mind-mind építkezik belőle. Ha tehát a most rajzoló gyermekek nem csupán a fogmosást, de a galériák látogatását is életük esszenciális részének tekintik majd, csak örvendezhetünk. - hawk - 2000. szeptember 22. Sportkultúra De térjünk vissza a homályos, ám a nagy versengésről így vagy úgy képet adó mesketékhez. Az első mondakör szerint az egész hajcihőt Zeusz istennek köszönhetjük, aki atyjával, Kronosszal Olümpiában birkózott meg a trónért. A második mondakörbe foglaltak szerint viszont Pelopsz a "ludas", aki kalandos körülmények között egy látványos kocsiversenyt nyert meg, majd e sikernek örvendve "találta fel" a Zeusznak tisztelgő olimpiai parádét. A harmadik mondakör úgy tudja, hogy a görögök nagy nemzeti játékát az idai Héraklész eszelte ki, miután testvéreit rávette: mérjék össze erejüket futásban. A győztest állítólag a vad olajfa ágával koszorúzták meg. Az olimpiai játékok az i.e. 5. században érték el virágkorukat. A görög birodalom hanyatlása, és Róma térhódítása azonban a nemes vetélkedő megszűnéséhez vezetett. Akkortájt (i.e. 394-ben) és még sok száz éven át úgy tűnt, nincs, nem lehet folyt. köv... Azonban Pierre de Coubertin báró másként gondolta. 1892. november 25-én egy párizsi konferencián a francia történész-irodalmár kijelentette: "a sportolók békés nemzetközi vetélkedése alkalmas arra, hogy a béke ügyének új és hatalmas támasza legyen." A beszéd hatására lázas munka indult el, a máskor háborgó, egymással csatázó nemzetek sportvezetői is összefogtak. Csoda történt: 1896 április hatodikán, Athénban 13 ország 295 sportolója 9 sportág 43 versenyszámában rajthoz állhatott. Az újkor első bajnoka a hármasugrás győztese, a bostoni James Connolly, a későbbi ismert kalandregényíró lett. De Hajós Alfréd sem tétlenkedett, hiszen a száz méteres gyorsúszásban 1:22.2-es eredménnyel, míg 1200 méteren 18:22.2-vel, egyaránt elsőként ért/csapott célba. A második sorszámú párizsi seregszemlén ugyancsak akadt öröme a hazai küldöttségnek, hiszen diszkoszvetőnk, Bauer Rudolf nyert, száz gyorson Halmay Zoltán harmadik lett, magasugrásban pedig Gönczy Lajos vitte el ha nem is a pálmát vagy az olajágat, de a bronzérmet. Diadalokról, meglepetésekről, csodákról, tragédiákról és komédiákról azóta is szép számmal számoltak be a krónikák. Szerencsére a további magyar sikerek sem maradtak el. Nagy bajnokaink hiánytalan névsorát helyhiány miatt aligha közölhetjük, de tény: úszásban, vízilabdában, vívásban, öttusában, atlétikában jóformán a kezdetektől fogva jutott babér. A "Hajrá, magyarok!" - buzdítást és a himnuszt - Afrika kivételével - az összes földrészen hallhatták. Nem ritkán, így Londonban, Berlinben, Helsinkiben, Melbourne-ben, Tokióban, Mexikóvárosban, Szöulban vagy Barcelonában az is megesett, hogy csapatunk a nemesfémek számát tekintve elérte vagy meghaladta a bűvös tízes határt. Minden idők eddigi legtöbb aranyérmét (1932 és ’60 között összesen hetet) Gerevich Aladár kardvívó gyűjtötte be. De Keleti Ágnesen, Egerszegi Krisztinán és Darnyi Tamáson, mint a legtöbb egyéni cím birtokosain is rendre "kitört az aranyláz". Igaz, ez az aranyláz sohasem hasonlított a Jack London regényekből oly ismerős, kapzsiságtól, rossz indulattól, erőszaktól, magánytól sem mentes alaszkaihoz. Az újkori olimpiák ugyanis legyenek bár Athénban vagy Sydneyben, nemes versengések, amelyeket a "Citius-Altius-Fortius"("Gyorsabban - Magasabbra - Erősebben") jelszó és az öt kontinenst formáló, egymásba fonódó karikák jelképeznek. Coubertin-t idézve tehát az olimpia változatlanul "a béke ügyének hatalmas támasza". - Szabó Zoltán Attila - 2000. június 21.
Török harmónia
Hagyományos török hacukák (kaftánok, ezüstcérnával hímzett bíbor bársonybindallik, ücetekek), telkari ékszerek, ebruk - márványozott papírok és miniatúrák - láthatóak azon a kiállításon, amely Törökország gazdag és sokrétű művészeti örökségét tárja elénk a Néprajzi Múzeumban. A tárlat, mely az anatóliai kultúra életerejét, színvilágát és harmóniáját ötvözi, egyben az Európa Tanács kampányának, az „Európa: közös örökségünk" című vándorkiállítás része. - Merliner News - 2000. május 17.
Indián kontúrok
Mintegy tízezer éve élnek indiánok a Csendes-óceán Észak-Kaliforniától Délkelet-Alaszkáig húzódó partvidékén és szigetein. Május 21-ig az ő kultúrájukat mutatja be a Néprajzi Múzeum. A tlingit, haida, tsimsian, bella coola, kwakiutl, nootka és parti salish csoportok kortárs művészeit absztrakt, erősen geometrikus, az egyes elemeket határozott kontúrokba foglaló látásmód jellemzi. Mitológiájuk és művészetük fő alakjai az ősöket megjelenítő totemállatok. - Merliner News - 2000. február 16.
Múlt századi színházi fotók a Mai
Manó Galériában
A Magyar Fotográfusok Háza és az Országos Színháztörténeti Múzeum igen reprezentatív képanyagot tár a nagyérdemű elé a Nagymező utcai Mai Manó Házban. A március 25-ig látható kiállításon a múlt század második felében készült divatos műtermi felvételekből és az első világháború idején készült népszerű élőképekből található közel 130 fénykép. A galéria kis termében pedig ötven színészportrét állítottak ki, melyek kortárs fényképészek munkái. - Merliner News - 2000. január 31. KÖNYVELŐ
A fényképezés históriája
Ha akarjuk, a fotózás gyökereit kutatva akár a XV. századig is "leáshatunk". De azért a lényeghez mégis a XIX. században jutunk. György Aladárt idézve azóta "...látjuk, miként teszi az ember szolgálójává a napsugarat az egyszerű fotográfiában, mint hatol a hír pillanat alatt mérföldeken át...". Nos, e különleges, a látványt "kalodába záró", a jelenkori
történéseket archiválni képes eljárásról bőséges tartalmú históriáskönyvet
adott ki nemrégiben a Műszaki Könyvkiadó. - Sz. Z. A. - Szarka Klára - Fejér Zoltán: Fotótörténet Műszaki Könyvkiadó, Budapest
2000. január 28.
Fikciós valóság
A Budapest Galéria és a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület szervezésében február közepéig látható a Budapest Galériában az a kiállítás, amely a képiség jelenségén keresztül vizsgálja a valóság - fikció - mesterséges valóság (fikciós valóság) sajátosságait. A művészet és a párhuzamos valóságok (tudomány, technológia, filozófia) ezredvégi realitása, hogy elhomályosodni látszanak a különbségek valóság és annak szimulációja, valóság és modell, valóság és képzeletbeli (tudatalatti?) között. Ha tetszik, ha nem, végleg elmosódni látszik a magas- és tömegművészet közt tételezett különbség. Az FKSE csoportos kiállítására kiválasztott muvészek éppen ezt felismerve a legkülönfélébb művészeti médiumokban olyan munkát hoztak létre, amelyek a valóságos művek (túl)hangsúlyozása vagy mediális eljárások keverése folytán valóságosabbnak hatnak, mint az a tapasztalati valóság, amelyből kiindultak - írja Készman József, a tárlat kurátora. Nos, azt hiszem mindez önmagáért beszél. A dolog mindenképpen megér egy misét, helyesebben egyszer ezt LÁTNI KELL! Látni kell, ahogy - Ovidiust idézve - "művészet fedi el, hogy csak művészet..." - saboteur -
![]() |