Vissza a főoldalra - 1998
- 1999 - 2000
- 2001 - 2002
A MERLINER ajánlja: Schwalmné Navratil Katalin vélekedése szerint, egy jó hangulatú, jobbára
a köznapi társalgást idéző gyakorlóanyagot nyújtanak most át a nehezen
olvasó 8 - 12 éves gyermekeknek. Használatát javasolják logopédiai terápián,
otthoni gyakorláson vagy iskolai korrepetáláson egyaránt. Sőt, az olvasástechnikai
feladatok azoknak a gyermekeknek is fejlesztik az olvasási szintjét,
akiknél különösebb gondot eddig nem észleltek sem a pedagógusok, sem
a szülők.
- Fontos eleme a gyakoroltatásnak a betűkártyákkal végzett szótagolvasás
- állapítja meg a Merliner kérdésére válaszolva a kötet társszerzője.
Egy-egy makacsabb betűtévesztés esetén akár mindennap lehet velük gyakorolni.
A szóanyag amúgy meglehetősen speciális. Hiszen anyanyelvünk szókészletéből
azzal a céllal válogattunk, hogy a különböző oktatástechnikai nehézségek,
többek között a betűcserék oldását a leghatékonyabban segítsük. De szókincsbővítő
hatás is rejlik a gyakorlóanyagban. Kérjük azonban, hogy a szülő vagy
a kolléga erőteljesen szűrje meg a szavakat! A ritkább, nehezebb és
inkább csak a gyakorlást elősegítő szavakat (pitypalatty, sutty, stb.)
hagyjuk meg a gyermek passzív szóállományában. Egyébiránt türelmet,
megértést és sok sikert kívánok - szerzőtársam nevében is - a gyakorláshoz!
A Merliner nemkülönben...
Kiváncsi lennék, ha hipp-hopp megszünne a Familia
Kft. véget nem érő(?) szériája, mi maradna meg belőle emlékezetünkben?
Mire emlékezne a bolondos szappanopera hajdan lelkes közönsége, hányan
emlegetnék fel az ikrek egykori "hőstetteit", hányan emlékeznének a
folyton mozgásban lévő Krisztire, vagy kissé robusztus tesójára, hányan
tudnák fejből ídézni a régmúlt poénokat? Gyanítom, hogy évekkel, évtizedekkel
később már csak a az a bizonyos "eddig, eddig..." marad(na) meg kollektív
tudattalanunkban. Nem ez a helyzet a Mézga család esetében! A legendás
rajzfilmsorozat számos gegje, megállapítása, röhejes szituációja máig
élénken foglalkoztatja az átlagmagyart. Mézga Géza immár mítikus hős,
Aladár valódságos szupersztár, nem beszélve a link tiniről, Krisztáról,
a elhanyagolt asszonyságról, Pauláról, az örökbecsű Máris szomszédról,
a láthatatlan Hufnágel Pistiről, vagy MZ/X -ről, aki mifelénk talán
még Luke Skywalker-t is kenterbe veri. Csak egy példa: emlékszem, a
szép emlékű Király sztríti párlatadagoló "üzemben", a legendás Zöldség-Gyümölcs
nevű mulatóban a kilencvenes évek elején, amikor a királyi televízió
mellőzte Mézgáékat, a tévés főcímzene ("van itt nálunk hajcihő, kitünő
hangulat, olyan, mint a vadnyugat, zene-bona, ricsaj...") volt a legnépszerűbb
sláger! Hihetetlen de igaz, az emlegetett "intézményben", sőt, az ország
számos underground-klubjában sokáig ez volt a vezető sláger, s csak
Mézgáék után kullogtak a világsztárok világsikerei. A REM, a B52, a
U2, a The Cure, sőt Bob Marley, Jim Morrison, Jimi Hendrix is lemaradt,
akár a borravaló... Szabó Zoltán Attila '98. szeptember 29.
"Lengyel-magyar két jó barát..." - tartja a mondás.
És valóban a bódult borozgatások, az épitőtábori kvaterkázások, a közös
froclik szintjén éppúgy egymásra talált e két nép, mint ahogy a jó foci
iránti sóvárgásban, a történelem viszályainak alapos "kiélvezésében",
a politikai játszmák, a vesztes háborúk és népfelkelések okozta sokkok
túlélésében is mindig az élen jár(t)unk. Nem beszélve a számos kapcsolódási
pontról, a megannyi közös nevezőről kulturáink "géntérképén".
Elég csak filmeseink szoros barátságára, családi kötelékeire gondolnunk.
A Mészáros Márta - Jan Nowicki duónál hitelesebb példát aligha találhatunk.
A lengyel színész azon túl, hogy számos Mészáros-filmben játszott fontos
szerepet (lásd: Kilenc hónap, Útközben, Örökség, Magzat, Napló-trilógia),
a rendezőnő élettársa is. Boguslaw Linda szintén a magyar filmek régi
"motorosa". Dolgozott Xantussal az Eszkimó asszonyban, Gábor Pállal
a Szirmok, virágok, koszorúkban, és Gazdag Gyula oldalán (Elveszett
illúziók) is megfordult. Mint ahogy egy sereg lengyel aktor játéka színesítette
Szabó István eddigi filmjeit. Lycina Winnicka neve a Szerelmesfilmből
és a Tüzóltó utcából egyaránt ismerős lehet, míg Krystina Janda a Mephisto-,
Maja Komorowska és Franciszek Pieczka pedig a Budapesti mesékben tűnt
fel. Utóbbiak egyúttal azon a szemlén is láthatóak lesznek, amelyre
szeptember 7 és 28-a között kerül megrendezésre a budapesti Lengyel
Intézetben. A lengyel színészek Szabó István filmjeiben elnevezésű reprospektív
"mozitárlatra" - ingyenesen! - várják a nézőket, bár a költekezésre
azért így is lesz alkalom, hiszen Kovács István: Robogás a nyárba. Írások
a lengyel filmről című kötete szintén ekkor, az eseményhez igazodva
jelenik meg.
Szabó Zoltán Attila
A putrik prófétája
A kitaszított romák álmaikat kergetik. A putrik társadalma a kőtáblába
vésett egyentörvényeket, a társadalmi normákat alátámasztó "téziseket"
tagadva sajátos belső értékrendre, babonákra szert téve, a nomádok szabadosságát,
a vad szenvedélyek szabad áramlását, a féktelen örömhajhászást helyezi
piedesztára. Ez a Cigánytörvény. A kitaszított romák önpusztítóan romantikus
tízparancsolata. A földönfutók, a csavargók bibliája. Kukunda, Jozsó,
Kolompár, Golyvás és a lókupecek szájhagyomány útján terjedő elvhalmaza.
Lóvér tündérmeséjének alapvetése. Lóvéré, aki Gyöngyössy Bence első
- Montreálban már díjazott, mifelénk azonban csak most, a szemlén bemutatandó
- játékfilmjének főhőse. Ha úgy tetszik, ő a cigányok prófétája; a tündérmesék
mágikus, titokzatos nyelvén szóló vándorszerzetes, aki miközben (egy)befonja
a cselekmények és a személyek saját maga készítette szövevényét, önmagát
is behálózza, elemészti. A halálmadár neki sem kegyelmez...
"Ez egy nedves kor, éjjel vér folyik, nappal bor." Természetes hát,
hogy Lóvér (Djocko Russich) is gyilkossá lesz. A hatalom szolgáját,
a buldózerek hírnökét segíti/küldi a túlvilágra. A bűnbocsánat azonban
elmarad, sőt, Lear király hasonmása leányát, Saroltát is elveszíti.
A lány kifut a világból, ám apja a nyomába ered. Vándorlását, bűnbocsánatért
esdeklő kálváriaútját követi nyomon a kamera. Egyetlen társa Tamáska
(Szabados Mihály) a falu bolondja, az ügyefogyott bazsevavirtuóz. Kettejük
kalandja, reménytelenül reményteljes "expedícójuk" adja voltaképpen
a történet vázát, teszi lírai "ródmuvivá", egyúttal elgondolkodtató
remekművé a filmet. A Romani Kris (Cigánytörvény) című romamozi nélkülöz
minden kacatpanelt, sémát és az ún. kisebbségi témákat boncolgató áldokumentarista
sokkolást. A mese igaznak, hitelesnek hat, hiszen eddig ismeretlen hétköznapi
hősök (vö. Kusturica), Sály és Szomolya községek putripatriótái alkotják
szinte a teljes szereplőgárdát.
A film operatőri teljesítménye külön passzust érdemel. Sas Tamás mozgóképei
érzékletesen mutatják be a romák tarkabarka közegét, az időnként buja,
máskor szíkes szépségű magyar tájat. Nagyszerűek a közeli snittek, az
arcredőket, a szemek mélybarnáját vizslató totálképek. Ugyanakkor dícséretes
az is, ahogy a kamera háttérbe vonul, ahogy szemérmes távolságtartással
"csak" a lényegre, az eseményekre koncentrál. Nincsenek fölösleges látványelemek,
nincsenek művien míves momentumok, oda nem illő képkreálmányok. Ez a
film működik, életképes, atmoszférája, tiszta hangvétele van. Megér
egy mozijegyet! (Hazai mozipremier: októberben; egy időben a Beverly
Hills-i premierrel, a Magyar Filmfesztiválon - október 15 és 22-e között)
Szabó Zoltán Attila
A Merliner Sziget(hír)Ügynökség jelentése szerint,
Vöri az idén is a hagyományoknak megfelelően, csontrészegen "nyitotta"
meg a fesztivált. Ahogy az lenni szokott, a kora hajnali órákban kezdte
meg a permanens vedelést, hogy azután az első akkordokra és gitárriffekre
már csúcsformába lendüljön. Köztünk maradjon, az állandó edzés ezúttal
is meghozta a kívánt eredményt, így a kultúrális eseményekből idén sem
lát(ott) az égvilágon semmit... D. J. Hippi "Labóratórium falak nélkül ..." Szentgyörgyi Albert
ősrégi álma, vasfüggöny mögötti víziója sokáig árvalányhajas illuziónak,
megvalósíthatatlan álomnak tűnt csupán. A gondolat születésének idején
- a hetvenes években - kiváltképp merésznek (naívnak?) tűnt a Nobel-díjas
tudós elképzelése, hiszen a kishitű többség, a jövő kristálygömbjét
véletlenül sem fürkésző, leginkább az aktuális pártkinyilatkoztatásokhoz
igazodó hitetlenek szemében mindez eretnekségnek, erős túlzásnak számított.
Mint ahogy - hasonló "megfontolásokból" - a magyar, mint idegen nyelv
fejlődéséhez, "eladhatóságához" sem fűztek sok reményt egykori "agytrösztjeink".
Hűen tükrözi a korabeli mentalitást, faramuci viszonyunkat saját anyanyelvünkhöz
Bródy János 1976 táján slágerré érett szösszenete, mely Edison pest-budai
látogatását felemlegetve állapította meg kesernyésen: " Kár, hogy a
magyar nyelvet rajtunk kívül nem érti senki/ Nem érti senki, nem érti
senki/ És nem is akarja megtanulni..." Szabó Zoltán Attila Itthon próbált szerencse
In medias res. Leghíresebb musical-ei: Krónikás, Légy jó mindhalálig,
Anna Karenina, A vörös malom, Utazás. A legutóbbi és legsikerültebb
műve Kocsák Krisztián, aki nemrég megrendezett nulladik születésnapjára
egy indulót kapott ajándékba a papájától, Kocsák Tibor zeneszerzőtől.
A Kocsák-féle házi koncertek azonban nem nyilvánosak. A közönség viszont
két év óta nem vehetett részt új premieren. Kocsák állandó szerzőtársával,
Miklós Tiborral azonban most egy új musical-re készül. Kerényi Imre
kérte fel őket a Madách Színház majdani megnyitójának alkalmából. A
téma még titok. Kocsák Tibor addig is új, zenés színházi utakat próbálgat.
Kal Pintér Mihály
Volt egyszer egy filmgyár...
- Tizenkettedik epizód -
Szabó Zoltán Attila sorozata
Mifelénk tehát egyetlen percig sem működött az "álomgyár"
A kezdetektől fogva "csak" a filmgyár létezett. És a magyar
film, amely vegyes, sikerekkel és kudarcokkal tarkított évet zárt 1997-ben
(is). Arról persze, hogy idén hová, merre visz az út - egyelőre felelőtlenség
volna homlokráncolva filozofálni, ám a '90-es évek általános tanulságairól
ideje szólnunk. Annál is inkább, mivel nemrégiben a hazai mozizási szokásokról,
a kilencvenes évek első felére jellemző trendekről, tendenciákról szóló
összefoglaló tanulmány látott napvilágot.
A MozgóKép és Befogadás Alapítvány tanulmánykötetében megdöbbentő
(fél)igazságokra, ki nem mondott tézisekre, sokatmondó adatokra, "beszédes"
tényekre támaszkodva derül ki az a mindmáig elegánsan elhallgatott tény,
mely szerint a magyar film - tizegynéhány éve - átmenetinek titulált
válsága összefügg társadalmunk általános kultúraképével. Bűnbakkeresés
helyett tehát elsősorban önmérsékletre, önvizsgálatra késztetnek e kutatási
adatok. Vagyis a hazai film presztizsveszteségének nemcsak a felkészületlen
alkotók, a közönséghez csupán elvétve szóló széplelkek és a szennyre
szakosodott forgalmazók (tisztelet a kivételnek!) járultak nagyban hozzá,
hanem az általános elvárások, az igényszint is jelentősen csökkent,
a magyar társadalom egészére jellemző (mozgókép-)kultúra tehát önmagában
is megér egy misét...
Hartai László: Adalékok a mozgóképi műveltséghez...- című dolgozatából
élesen kiviláglik: a filmes műveltség jelenleg nem része az elvárt általános
műveltségnek! Ennek pedig logikus következménye, hogy a művekkel kapcsolatos
ismeretek rendkívül hiányosak, a tudásanyag jobbára lexikális. A filmművészet
recessziója mára elmosta azt a "kötelező" minimumot, amit
magára valamit adó értelmiségi és diák elvárt magától e tárgyban. A
film immár nem esemény - vélekedik Hartai -, reprezentatív darabjai
sodródnak az élő kortársi alkotás-lét felől a filmmúzeumi gettó felé...
A legfrissebb adatok tanúsága szerint napjainkban a néző szűk családi
körben magára marad a képernyő előtti élménnyel. A mozi jelentősége
csökkent, varázsa a múltté; mindössze két véglet, a szuperprodukció,
illetve az értő kiválasztottak(?!) számára vetített filmművészet kegyhelyévé
vált. A szerzői és a tömegfilmek mentén kettébontott értékelés elgondolkodtató
eredménye a konkrét számokon túl, hogy az értékelt mintapárok (tanár-főiskolás/egyetemista,
illetve középiskolás - általános iskolás) nem mutatnak lényeges különbséget
sem a szerzői és a tömegfilmekre vonatkozó adatokban, sem egymáshoz
viszonyítva! Mintha egy nagyjából homogén kérdezetti kör nagyjából egyforma
karakterű tudás-térképe rajzolódna ki a szemünk előtt, ahol a filmeket
szinte egyformán dolgozzák fel - állapítja meg lezárásképpen Harkai
László.
Az emlegetett szám- és adatsorokból - jónéhány részletkérdés, frázis,
szűk szakmai definició mellett - egyetlen döntő, kellően lehangoló következtetéshez
juthatunk. Manapság csak nagyon kevesen tudnak működőképes mozgókép-csírát
elképzelni és körülírni, s bár valamivel többen ismerik fel viszonylagos
biztonsággal az eléjük kerülő mozgóképi szöveg alapirányát, az értelmezés
már komoly gondot okoz. A fontos filmeket a mai Magyarországon kevesen
látják, és amiket láttak, arra se igen emlékeznek már! A felidézés képességének,
a plaszticitásnak, az anyagszerűségnek a hiánya átüt mindenen. Hiányzik
az élmény, az indulat, s ekképpen egy kicsit az élet is... Csapó - 1998.
június.
|