Vissza a főoldalra - 1998
- 1999 - 2000 - 2001 - 2002
A tanári szakma egyik jellemzője Magyarországon a
különböző iskolafokozatokhoz és iskolatípusokhoz kapcsolódó erős tagolódás.
A pedagógusoknak végzettség szerint legalább kilenc eltérő csoportját
lehet megkülönböztetni. A legnépesebb csoportot az általános iskolai
tanári végzettséggel rendelkezők alkotják (1996-ban az összes pedagógus
28,3 százaléka tartozott ebbe a kategóriába), a legkisebbet a szakmunkás
képesítéssel rendelkezők (ők az összes pedagógus csaknem 3 százalékát
teszik ki). - Sz.Z.A. - Varga Zsuzsáé lett a Domján Edit-díj Az idei Domján-díjat Varga Zsuzsa, a kaposvári Csiky
Gergely Színház művésze vehette át. A fiatal színésznőt prózai és zenés
darabokban is láthatta a publikum. Játszotta például Irma szerepét Molnár
Ferenc Lilomjában. Lehár Luxemburg grófjában pedig, mint Juliette lépett
a rivaldafénybe. A Madách Színház legendás művésznőjének nevét viselő
kitüntetést egyébként 1992-ben osztották ki első ízben, Domján Edit
60. születési évfordulóján.
(Merliner News)
Jövőre Abaligeten tartják az EFOTT-fesztivált Pécs nyerte el az Egyetemisták és Főiskolások Országos
Turisztikai Találkozó rendezési jogát. A 2000. nyarán tartandó négy
napos fesztiválra a tervek szerint az abaligeti kempingben kerül majd
sor. Az EFOTT-pályázatot frissen elnyert egyetemváros egyébként leginkább
a széles támogatói körnek köszönheti sikerét, hiszen az eseményt nemcsak
a Janus Pannonius Tudományegyetem támogatja, hanem a Megyei Önkormányzat,
Pécs és Abaliget polgármesterei is kiállnak az ügy mellett. Az eljövendő
bulira egyébként mintegy tízezer fiatalt várnak a szervezők. (Merliner News)
- Lapzártánkor a köztévé 13 milliárd forintot kitevő
adóssággal "büszkélkedhet", ez évi vesztesége félmilliárd forinttal
meghaladja az egész évre tervezett 4 milliárdot. Összeült már a válságstáb?
Szabó Zoltán Attila
- állapította meg Kóthy Judit 1999. szeptember 17-én,
amikor félezer társával egyetemben vele is közölték: az MTV megválik
tőle. Kóthy, aki húsz esztendős kora óta a Magyar Televízió munkatársa,
szerkesztő-riporterként az Ablak stábjában is szerepet vállalt, majd
az Álompolgár és a Mélyvíz című műsoroknál felelős szerkesztői minőségben
dolgozott, és hajdan a Szabadság téri (M)TV 2 alapító tagja volt, nehezen
fogadja el a döntést. Kiváltképp, mert hivatalt sohasem viselt, az aktuális
politikai harcok kimeneteléről pedig állítása szerint csak az újságokból
értesült. Tény azonban, hogy az Magyar Televízión belül létrejövő érdekvédelmi
szervezetekkel, csoportosulásokkal kapcsolatot tartott, egyik-másik
alapításakor is jelen volt, habár ma úgy érzi, ezek a "szabad csapatok"
sohasem voltak igazán függetlenek. A tévén belül az egyéni érdekek dominálnak,
így szerinte a többségi érdekek hathatós képviselete nem több, mint
álom, jól hangzó mese. Szabó Zoltán Attila
November 24 és 26 között hagyományteremtő szándékkal
első ízben rendezik meg az Odeon Utolsó Csepp Fesztivált. A fesztivált,
amely Művészeti Iskolák Találkozója alcímmel átfogó képet kíván adni
a budapesti kreatív műhelyekben, tanodákban zajló munkáról, egyúttal
bemutatkozási lehetőséget kínál a felnövekvő új művészgenerációnak.
Több hónapos szervezőmunka után végre megvalósulni
látszik három ifjú művelődésszervező, Kőszeg Áron és a két Farkas Andi
álma: három napon át összművészeti fesztiválnak ad otthont a tavaly
október óta régi fényében, de új külsejében pompázó patinás filmpalota,
a Puskin Mozi. Az esemény mögött az említett három fiatal, no és az
Odeon videótéka-lánc lelkes, tizenöt fős csapata áll.
- A most első ízben megrendezésre kerülő összművészeti
találka egyfajta kulturális missziónak is tekinthető - ismerte el lapunknak
Farkas Andrea (az egyik), fesztiválszervező. Hagyományt szeretnénk teremteni,
s a későbbiekben az egyetemvárosok bevonásával országossá szélesítenénk
a fesztivált. Tudjuk, érezzük, hogy komoly az igény erre. Elvégre napjainkban
az ifjú tehetségeket kevesen karolják fel, és lehetőségük alig-alig
van arra, hogy megmutassák mit tudnak, merre tartanak.
Az Odeon a kezdetektől fontosnak tartotta, hogy összekapcsolja
a filmet a társművészetekkel. Sokan kerestek fel bennünket olyanok,
akik maguk is alkotnak valamilyen művészeti ágban, illetve tanulni akarnak
róla, netán részesévé szeretnének válni. Ilyen irányú tapasztalataink
ösztönöztek arra, hogy életre keltsünk egy olyan fesztivált, amely alkotó
és befogadó, tanító és tanuló, művész és művészettörténész egyaránt
részt vehet, megismerheti a jelen formálódó művészetképét.
A fentiek ismeretében nem meglepetés, hogy a három
napos fiestára éppúgy meghívták a Magyar Iparművészeti Főiskolát, a
képzősöket, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Tanárképző karát,
mint ahogy jelen lesznek a Magyar Táncművészeti- illetve a Színház-
és Filmművészeti Főiskola diákjai is. De az Elő-Tér Művészeti Iskoláról,
a Krea környezettervező tanodáról, a Budapest Tánciskoláról és a Budai
Rajziskoláról sem feledkeztek meg. Mi több, az összes képző- és iparművészeti
szakközépiskola képviselteti magát a találkozón. Egyedülálló bemutatkozási
lehetőséget kínálunk mind a teret ritkábban kapó középiskoláknak, mind
a felsőoktatási intézményeknek - összegezték céljaikat, elképzelésük
lényegét a lelkes szervezők, avagy a két Andi. Róluk, eddigi pályájukról
szólva egyébként érdekes adalék lehet, hogy nemcsak a számos hasonlóság
- a véletlen névazonosság, a közös érdeklődési kör, az azonos munkahely
- fűzi őket össze, hanem az is, hogy korábban mindketten az esztergomi
tanárképző padjait koptatták.
A szervezők reményei szerint egyébként a főváros rangos,
minden évben megrendezésre kerülő kulturális eseményeinek füzérében
kiemelt helye lesz/lehet ennek a kezdeményezésnek. Jelzi a bizalmat,
s talán az előnyös "csillagállást", hogy Demszky Gábor főpolgármester
szinte látatlanban is szívesen elvállalta a fesztivál fővédnökségét.
De nem rossz jel az sem, hogy a fesztivált olyan szervezetek, cégek
támogatják, mint a Nemzeti Kulturális Alapprogram, a Zwack Unicum Rt.
vagy a Puskin Mozit fenntartó Budapest Film.
S hogy honnan ered az Utolsó Csepp elnevezés? Nos,
- az egyszerűség kedvéért fogalmazzunk úgy, hogy a másik - Farkas Andrea
szerint mindez szimbolikus utalás az ezredfordulóra. Hiszen az utolsó
csepp címke azt jelzi, hogy nemcsak valaminek a végére érünk, nemcsak
lezárunk hamarosan valamit, hanem azonmód új fejezet írásába is foghatunk.
Az utolsó csepp akár az első kis korty is lehet...
Száz kép, megannyi színházi, táncszínházi produkció,
régi és kortárs muzsika, iparművészet és anakronizmus, "tündérbalett",
moulange-ruha tervezési óra. Röviden ezt kínálja a november 24 és 26
között, a Puskin Moziban megrendezésre kerülő Utolsó Csepp Fesztivál.
Az első ízben tető alá hozott három napos rendezvény
programja a kreativitás, a műfaji sokszínűség, a játékosság jegyében
fogant. A hat szintéren (a Puskin kávézójában, a kistermek előtti zsebkendőnyi
területen, a tágas aulában, valamint az Amarcord-, a Metropolis-, és
a Körhinta teremben) zajló fesztivál izgalmas szellemi kalandokat ígér.
Az ismert filmesztéta, Réz András például Térképletek - tér, kommunikáció,
kultúra címmel tart előadást, Szalay András a snassz és neociki mibenlétéről
mesél, míg Wéber Péter a művészi kreativitás elkerülhetetlensége mellett
érvel.
A Budapest Alapfokú Művészeti Iskola a Tündérbalett
című produkciót mutatja be. A táncművészeti főiskolások a Fekete Özvegy
történetét vázolják fel "a test nyelvén". A tervek alapján sorra levetítik
az idei év főiskolás vizsgafilmjeit, de az iparművészeti főiskola vizuális
kommunikáció tanszékének vizsgamunkáiból is jut majd egy csokorra való.
M. Kecskés András vezetésével a pantomim ábécéjébe ugyancsak betekintést
nyerhet a publikum.
- Reményeink szerint a Puskin Mozi, mint helyszín
beválik, hiszen egyrészt könnyen megközelíthető, másrészt újjáalakítása
óta több egy szimpla premiermozinál: kapcsolódási pont, a fővárosi társasági
élet egyik sarokköve. Abban bízunk, hogy ez a jelleg a fesztiválnak
köszönhetően tovább fog erősödni, s a nálunk találkozó ifjú művészek
és a kevésbé ifjú alkotók, a diákok és a tanítók a hétköznapokon is
szívesen betérnek majd hozzánk. De abban is bízunk, hogy ez a példa
ösztönző lehet mások számára is. Jó lenne, ha a fiatalokat felkaroló
kezdeményezések száma ugrásszerűen növekedne.
Szabó Zoltán Attila
A XIX. század egyik legjelentősebb festőművészének,
Székely Bertalannak életműve közel 1000 festményt, hozzávetőlegesen
2000 rajzot, akvarellt és freskóvázlatot tartalmaz. A Budavári Palota
C épületében nyílt kiállítás ezen művekből válogat, pályájának minden
fontosabb állomását bemutatja. A kiállításhoz tudományos katalógus is
készült, amely magában foglalja a tárlaton szereplő 115 festményt és
103 grafika műtárgyelemzést és teljes adatbázist, valamint több tanulmányt.
A kiállítás 2000. január 30-ig látható.
- Merliner News -
Felső Fokon címmel egyetemi és főiskolai börzét
rendez november 13-án és 14-én az Oktatási Minisztérium Sulinet-Írisz
Programirodája az ELTE lágymányosi épületében. - Merliner News - '99. szeptember 8.
Az integráció ára: 120 millió forint
A 2000. január elsejéig integrálódó egyetemeknek, főiskoláknak összesen 120 millió forintos támogatást ad az Oktatási Minisztérium. Ebbol 70 milliót a vagyonmegosztási és vagyonátvevő jelentések, illetve az intézményi szabályzatok elkészítésére, 50 milliót pedig az ún. adminisztrációs és információs rendszer folyamatos működtetésére fordíthatnak. A minisztérium a legnagyobb összeget - közel 7,5 milliót - a gödöllői székhelyű leendő Szent István Egyetemnek ítélte oda.
'99. szeptember 6. Tanévnyitó
Az iskolaszerkezet immár nem vita
tárgya!
Agárdi Péter megállapítása szerint "a kultúra jövőjét
és a jövő kultúráját nemzeti, illetve magyarországi dimenzióban is objektív
világgazdasági, világpolitikai és makrotársadalmi tendenciák, valamint
az ezek határolta övezeten belüli alternatív döntésekben testet öltő
politikai szubjektivitás determinálják." Nem kétséges tehát, hogy gyorsan
változó világunkban a tanulás szerepe felértékelődik. Jóllehet a bonyolult,
napról napra (át)alakuló társadalmi- és kulturális folyamatokat átlátni
képes, a kihívásokra érzékenyen reagáló kiművelt emberfők száma érezhetően
megcsappant. A hazai oktatásügy - sem szervezettségét, sem minőségét
illetően - nincs irigylésre méltó helyzetben mostanság. Sió Lászlót,
az oktatási minisztérium kabinetfőnökét márcsak ezért sem a szeptemberi
tanévkezdés apropójából megejtett protokollinterjúra invitáltam, sokkal
inkább az aktuális kérdések megválaszolására, illetve a jelenlegi legégetőbb
problémák közös áttekintésére kértem fel. - Szabó Zoltán Attila - '99. augusztus 11.
Mi, Ti, Ők
- Szigeti levlap - Emlékeztek még ifjonc demokraták? Az első szabados szigeti bulikra. A csajokra. A Yuk-ra. Az Almássyra. Az FMK-ra. A szentendrei komákra. Pajára, Frédire, Zsozsóra, a sárkányfűárusra, a baromarcúra, meg az ezredes úrra. A régiekre. Azokra, akiknek még jutott egy kevés jó ebből a rothadó világból. Azokra, akik még nemcsak elfogadták a fost, hanem bele is csaptak, ha épp úgy hozta kedvük. Azokra, akik egyetlen hálózsákkal vackolták be magukat Agárdra, Füredre, Pécsre, Szegedre, a Pilisbe, Kismarosra, Magastaxra, Samassára. Azokra, akik még szüleik idoljait is tisztelték, sőt saját énjükbe integrálták az egykorvolt lázadó géniuszok szellemét, Ginsberget, Kerouacot, Hunter S. Thompson-t. Azokra, akiket a nagy generáció pottyantott ide a hetvenes évek első öt - állítólag - terméketlen évében. Emlékeztek-e ránk skacok? Azokra a lelkes gimnazistákra, akik valami szebbet kerestek. Azokra, akik első körben kezdtek hinni Nektek, a nagyobb fiúknak. A nagyobbaknak, akik fogást kerestetek és találtatok azon az átkos rendszeren vagy min, amelyet azért (is) kezdtünk utálni, mert Ti (is) azt tettétek. Eszetekbe jutunk-e még? Ha máskor nem, hát akkor, amikor a Listen to your heartot halljátok a slágerrádióban. Emlékeztek-e azokra az évekre, amikor a neurotikus mozi, a mozi, a mozi, a mozi volt a himnusz. Meg a Sziámi és az örök szlogen: leépülésből lefele felépülés... Emlékeztek-e ránk nagy polgárok? Higgyétek el, a kis polgár nem felejt. Emlékeztek-e még az Arénára, ahol együtt biliárdoztunk, Ti és Mi. A Molnár utcára, ahol Ti gyültetek, és Mi hoztuk a sert - pártpénzből. Emlékeztek-e még arra a mancsra, amelyet valami Kövér srác szerkesztett. Vagy eszetekbe jut még a Fodor? Tudjátok, az a fószer, aki akkora cimbi volt egykor és most a túloldalon üldögél. És tényleg, emlékeztek-e még a kiszre? És a Kiss-re? Iggy Pop-ra? A Running Wild-ra? Az Iron Maiden-re az MTK-pályáról? Vagy a Pál Utcai Fiúkra? A Kampecékre? A Kiadóra? A Hobóra? A Takáts Tomira? A sorjázó pecsa-bulikra, ahol télvíz idején együtt karácsonyoztunk a Nagy Feróval és a Vaszlavikkal, akik akkortájt még talán hallani sem hallottak a Csurka bácsiról. És a metálklubra, az Alagútra, a Vagonra, a Havasra, a Ludasra, a Berlinerre, a Belgrádra, vajh' emlékeztek-e még? Ahogy elnézem a híradót, ahogy olvasgatom a napi mannát, hát bizony az az érzésem/sünk, hogy fenemód feledékenyek vagytok. Pedig ha hiszitek, ha nem, mi (is) élünk. Ki így, ki úgy. A többségünk még keresi önmagát, mások már villantottak néhányat. A buszon, a villanyoson, meg a földalattin - ha a kocsi éppen szervizben vagyon - még össze-össze is futunk. Meg ilyentájt, egy évben egyszer a Diákszigeten. És ha hiszitek, ha nem, rólatok csevegünk. Viktorról, akit csak Orbánnak "becézünk". Tomiról, akiről mindenki tudja már, hogy Deutsch. És néha csevegünk valami Simicskáról is, aki állitólag mindvégig mellettetek állt, de Mi, a valahavolt Tömeg sohase láttuk őt. Tufaagyunkban fel-felvillanak a régmúlt kiretusált képei. Azok a diadal-ittas szombat esték, amikor vakon követtünk volna benneteket. Azok a rendkívűli hétfői adásnapok, amikor az EKA még EKA volt és 1989 még véletlenül sem '90. Néha, ha hiszitek, ha nem, megemlékezünk rólatok. Olyankor feldereng, hogy a "a kormány hazudik". Még a nagy bajusz, a csapzott haj, a fülbevaló is be-beugrik néha. Minden nosztalgia nélkül konstatáljuk, hogy egykor az a közénk vert néhány életév mit sem számított, hogy elég volt a közös nevezőbe kapaszkodni, hogy jó volt összetartozni és fügéket mutogatni a hatalomnak. Érdekes, akkoriban nagyon hasonlítottunk Rátok. És ti Ránk. De ennek vége. Mi (is) felnőttünk. És többségünk - a szigeten is! - örömmel konstatálja, hogy immár nincs semmi közös bennünk. Na ja, van köztünk néhány esztendő, és egy illúzió, amelyről Mi már tudjuk, hogy odaveszett... Szabó Zoltán Attila '99. augusztus 10.
A Sziget hírharsonája,
avagy a Pesti Est birodalom Reménytelen vállalkozásnak tűnt. Az induláskor (1992 áprilisában) a gőgős újságírói/PR-szakma csupán lelkes egyetemisták önképzőköri "vívmányaként", néhány új pesti kulturális kegyhely népszerűsítő hírharsonájaként, romantikus ifjak szárnypróbálgató marketing-mókájaként tartotta számon a Pesti Estet. Senki - még talán az alapító-triász: Lang András, Melis András és Müller Miklós - sem hitte, hihette hogy ebből a pofonegyszerű ötletből hét esztendő múlva lapcsalád, ötven belsős munkatársnak és legalább még egyszer ennyi külsősnek illetve terjesztőnek kenyeret adó, nagy formátumú vállalkozás nőhet ki. Főleg Magyarországon ritka az ilyesféle, az amerikai álomra emlékeztető, jószerencsével fűszerezett történet. Tamás György a jelenlegi lapcsalád PR és kommunikációs igazgatója nem is titkolja: ők jó helyen, jó időpontban, hatalmas mázlival, de legalább ekkora lelkesedéssel indultak. Az alapötlet bejött, a korábban monopolhelyzetben lévő Pesti Műsor versenytársra lelt. Mindamellett egy ósdi, megcáfolhatatlannak hitt elv is romba dőlt, mivel a Pesti Est apró stábja és sikere hamar bebizonyította a még mindig kétkedő széplelkeknek, hogy a kultúra igenis áru, s a reklámra szüksége van azoknak is, akik máskülönben az elithez sorolják magukat, és rendre a művészet szent leplébe/pátoszába csavarják tetteiket, mondandójukat. - Anno Lang vitte a marketinget, Müller tördelt, Melis pedig saját "szolgálati" Trabanjával járta be Budapestet és terjesztette el az igét - meséli Tamás. Büszkén mondhatom, hogy ma komplett hírgyári gépezet áll mögöttünk, ám mindezt önerőből értük el. Soha, egyetlen fillér támogatást nem kaptunk senkitől! Ez tisztán magyar vállalkozás, a multikkal, vagy más potentátokkal szemben egyenlő távolságot tartunk. - Gyanítom pedig, hogy megfelelő hozzállás esetén az ingyenesen, hetente százezer példányban terjesztett Pesti Est remek választási fórummá, propagandalappá "nőhetné ki" magát... - Bizonyára így van. De ismétlem: függetlenek és pártatlanok vagyunk és azok is szeretnénk maradni. Még a műfaji minősítéseket is messze elkerüljük, nálunk a technótól az alternatívig terjed a skála. - Az elmondottakat némileg cáfolni látszik az a nemrégiben, a márciusi nemzeti ünnepre megjelentett kiadvány, amelyet Demszky Gábor s.k. aláírása díszít. - Ebben én nem látok semmi kivetnivalót. A fővárossal ugyan hagyományosan jó a kapcsolatunk, de pártrendezvényt például sose támogatnánk. A Forradalmi Pesti Est nem szólt egyébről, mint az ünnepi programokról, azok kezdési idejéről, helyéről, és néhány idevágó történelmi tényről. - Hogyan definiálnád a Pesti Estet? - Valahogy úgy, hogy ez egy ingyenes lap, amelyet nem erőltetnek rá senkire. - Ennyi volna a siker titka? - Azt hiszem, igen. Tőlünk mindenki megkapja a magáét. A Súgó a színházbajárókhoz szól, a Pesti Est Juniort a felmérések szerint a budapesti felső tagozatos általános iskolás korúak - közel nyolcvan ezer diák! - szinte teljességükben ismerik és olvassák. De a Pesti Test, a Cyber Est, számos alkalmi kiadványunk, így a Diáksziget-programja vagy vidéki Est-mutációink egyaránt sikeresek, elfogadottak. Ez nagy részben annak köszönhető, hogy nem nyomulunk, vagyis a lapokat nem a postaládákba hajigáljuk, hanem elegánsan, a gyorséttermekben, a mozikban, a szórakozóhelyeken tesszük le. Akinek szüksége van rá, viheti. - A Pesti Műsor stábja már megbocsátott nektek? - Voltak köztünk súrlódások, komoly konfrontációk, de mára - piaci helyzetünknek köszönhetően - elült a dolog. Vannak persze sokfelé irigyeink, ennélfogva az áskálódások, a háttérben folyó aknamunka nem ritka, de mi mindezt jó jelnek, a siker egyértelmű visszajelzésének fogjuk fel. - Mind többen tévednek a ti vadászmezőitekre. Az ingyenes programmagazinok száma hétről-hétre nő, a verseny kiéleződni látszik. - Én nem nevezném konkurenciának azokat, akik mostanság hasonlóval álltak elő. A legtöbben csak a nagy pénzt látják a dologban, ahelyett, hogy a munka érdemi részével törődnének. Ezzel szemben mi hét évvel az indulás után is igényesek vagyunk, bővűlni akarunk, nemcsak a gyors haszonban reménykedünk, hanem áldozatot is szívesen hozunk az Est Médiacsoport érdekében. És az sem mellékes szempont, hogy szinte maximálisan lefedjük a célcsoportot. Terjesztői hálózatunk nemcsak Pestre, de tizenhat vidéki városra, már-már az egész országra kiterjed. - Nem rontja az esélyeiteket az internet? A világháló, amelyen boldog-boldogtalan bagóért hirdethet, amelyről néhány kattintást követően letölthető a moziműsor, az éttermi ajánlat, számos magazin, folyóirat, vagy az információkat csokorba gyüjtő multikulturális adatbázisok egész sora? - Szolgáltatásainkat folyamatosan fejlesztjük, így egy-két hónapon belül elkészülünk országos web-oldalunkkal. De gyorsan leszögezném: a lapcsaládnak a világháló térhódítása ellenére van jövője! - Milyen terveitek vannak a későbbiekre nézve? - Hamarosan kávézót nyitunk, ahol terveink szerint felolvasóestek, koncertek, táncos mulatságok sorjáznak majd. A lemez- és könykiadás gondolatával szintén kacérkodunk... Szabó Zoltán Attila (P)esti-adathalmaz
A Szonda Ipsos 1998. októberi felmérése szerint a Pesti Est saját célcsoportjában továbbra is magas olvasottsági ismérvekkel bír. A nominális olvasói adat tovább nőtt, hiszen az egy lapot átlagosan elolvasók száma 2,9-ről 3,3-ra emelkedett (RPI). A 30 év alattiak aránya 80%, ami - a korábbi adatokhoz képest - az olvasók "visszafiatalodását" mutatja. Ennek ellenére az olvasók 58 százaléka dolgozik, 52 százalékuk a legmagasabb jövedelmi kategóriába sorolható. 66 százalékuk állítja, hogy a múlt héten olvasta a lapot, átlagosan 27 percen át. A hírdetéseket az olvasók fele nézi át. A speciális jellegű Sugót az iskolázottabb réteg kedveli. A nominális olvasói szám ez esetben 152 000 főre tehető, hiszen egy lapszámot átlagosan 3,8 fő olvas el. A Médiafigyelő tájékoztatása alapján 1998-ban 1,3 milliárd forintot "termelt" a lapcsalád értékesített reklámfelületei révén. Hanák Tamás, az Est Médiacsoport ügyvezető igazgatója szerint ebből 3-15 százalékot tettek ki a jutalékok és a terjesztői költségek. Idén az első félévben 25 százalékos bevételnövekedést regisztráltak. A kiadások közül nagyobb tételként tartják számon a Diákszigeten müködő Pesti Est Színpadot, illetve a három helyi kis kocsma fenntartásának költségeit, amely együttesen közel 3 millió forintba került. Az újonnan megnyíló kávézó költségeit Hanák üzleti titoknak minősiti, annyit azonban elárult: ez a vállalkozás egy önálló, a lapcsaládtól független céghez kötődik. Tudd meg, ki vagy!
- az Est Médiacsop. tesztkérdései a Merliner olvasóihoz -
a., A tanári diplomámat vagy a jogosítványomat és
innék a WC-ben a csapból.
a., A nuncsakussal, mert szétüti a cumit, lefogja
a gyereket és májgerivel lerúgja a másikat. (Megfejtés: ahogy tetszik) '99. május 29.
Az író nem gazdasági vállalkozás!
A "Gutenberg-galaxis" a baljós prófécia ellenére
is fennmaradni látszik. Ezen a tényen még az az internet-kasztosodás,
a társadalmi polarizálódással együtt járó funkcionális újanalfabetizmus
előretörése, a kultúra elgépiesedése sem változtatott. Más lapra(?)
tartozik, hogy az olvasói szokások, az igények, s ezen belül az irodalom
szerepe, megítélése korunkban egészen más, mint akárcsak egy évtizeddel
ezelőtt. A hazai újságírás - amely valaha ezer szállal kötődött a friss
irodalmi trendekhez, hatni bírt az irodalmárokra, egyúttal neves szépíróknak
adott napi munkát - mindinkább "levedli" ősi hagyományait: csattanós
glosszák, publicisztikák, tarka jegyzetek helyett kicsontozott híreket,
információkat és pletykákat termel. Szabó Zoltán Attila
'99. május 27.
Újévi koncertalbum - magyar szereplőkkel
A Bécsi Filharmónikusok tradicionális újévi koncertjének
1999-es felvétele ezekben a napokban kerül a lemezboltok polcaira. A
lemeznek több magyar vonatkozása is van: az egyik, hogy az idei, Lorin
Maazel dirigálta hangversenyen a csellószólamokat Varga Tamás játszotta
el, a másik, hogy az albumon a Strauss család hagyományos darabjai mellett
hallható a Liszt nyomán készült Furioso-Galopp is. (Merliner News)
'99. május 25.
Megjelent és immár nálunk is kapható az új Star Wars film (Phantom Menace) zenéjét tartalmazó CD. Mindazonáltal comicsok, a történetet tovább szövő regények szintén sorra napvilágot látnak szerte a világon. Alan Dean Foster 1978-as keltezésű műve alapján, Splinter Of The Mind's Eye címen új képregény is megjelent, ez azonban egyelőre csak az internetről rendelhető meg. A sztori - a Birodalom visszavág és a Jedi visszatér közötti időben - a Yavin-i ütközet után, a Kaiburr kristály lelőhelyén találja hőseinket: Leila Organa hercegnőt, Luke Skywalker-t, Artoo-t és Threepio-t. (Merliner News)
'99. május 19. Vízfej? Kapuváros? A kultúra bölcsője? A rendszerváltás nem pusztán a korábbi politikai elit lecserélésével járt Magyarországon. 1989 után az élet szinte minden területére begyűrűztek a változások. Budapest, úgy is mint "az ország vízfeje", egyúttal a magyar kultúra bölcsője kiemelt szerepet kapott e máig tartó folyamatban. A tanács-rendszert felváltó önkormányzati struktúrában
a főváros demokratikus választások révén életre hívott önálló hivatala
új arculatot, új szemléletet adott Budapestnek. Felértékelődtek az alternatív,
egykor struktúrán kívül eső, tűrt, ámde alig-alig támogatott kezdeményezések.
A polgári értékek egyre nagyobb hangsúlyt kaptak, s a magántulajdon
immár szent és sérthetetlen tényezővé vált. A jóformán a kezdetektől Budapest kultúrájáért, a jelenkori oktatás gyakorlatáért felelős főpolgármester-helyettes, Schiffer János szerint 1990-re vált világossá: minél hamarabb át kell állni egy másfajta, mifelénk szokatlan piaci modellre. Ekkor már az oktatás területén is válsághelyzetről lehetett beszélni. Azzal ugyanis, hogy szinte egy pillanat alatt megváltozott az ipari struktúra, szakoktatási rendszerünk is összeomlott. Számos, korábban elismert szakmai képzés vált értéktelenné. Az iskolák egy része - leginkább, amelyek nem az offenzív területeken ténykedtek - képesek voltak ugyan a gyors váltásra, ám azok a tanintézmények, melyek speciális ismereteket, esetleg kevésbé vonzó, a piaci törvényekkel dacoló szakmákat oktattak, képtelenek voltak a probléma rugalmas kezelésére. Csak a kilencvenes évek közepére tudatosult: újfajta szemléletre, eurokonform szakképzésre van/lenne szükség. - A magyar kulturális élet egy-egy részterülete
ugyancsak megsínylette a váltást - összegez a főpolgármester-helyettes.
Leginkább azok az intézmények, műhelyek, alkotókörök kerültek bizonytalan
helyzetbe, melyek a kultúrális affinitás szempontjából voltak érdekesek
a politika számára. A levéltárakhoz, a múzeumokhoz, a közgyűjteményekhez
ugyanakkor a legszűkmarkúbb vezetés sem mer(t) hozzányúlni. Az ifjúsági
szórakoztatáshoz kapcsolódó területeken vagy a színházi élet régióiban
viszont igen kemény csatákra, pengeváltásokra került sor. Különösen
a színházak vezetése tűrte nehezen a hajdani pártfogók elvesztését.
A fővárosi teátrumok többsége nemcsak azt nem vette tudomásul, hogy
megváltozott a helyzet, hanem még korábbi előjogaihoz is ragaszkodott,
sőt, kötötte magát az előző gazdálkodási struktúrához, mivel az stabil
helyzetet biztosított számára. Ennélfogva nem egy intézmény került csődhelyzetbe
Budapesten, hiszen a reálértékben csökkenő támogatások miatt a hagyományos
gazdálkodási forma nem volt kifizetődő. Az elmúlt években egyre kevesebb
pénz jutott tehát előadásokra, a könyvtárak esetében könyvbeszerzésre,
a múzeumok esetében műtárgyvásárlásra. És persze ez a tendencia sújtotta
az oktatási intézményeket is, ahol a dologi költségekre, a fűtésre,
a fenntartásra jutott egyre kevesebb pénz. A gondok hatására az oktatás
általános szakmai színvonala erősen visszaesett, ráadásul a hetvenes
évekbeli demográfiai csúcs után bekövetkező születéscsökkenés miatt
megnőtt a felesleges kapacitások száma. A nemzetközi trendekhez való
alkalmazkodás jegyében új csapásirányt választottunk. Napjainkban alapképzésre,
érettségi utáni szakképzésre és idegen nyelvi képzésre fektetjük a legnagyobb
hangsúlyt. Kulturális területen ma mecénási szerepkört tölt be
a hivatal. Mint arról Körmendi Ferenc, a Fővárosi Önkormányzat Kulturális
Bizottságának elnöke beszámolt: kulturafinanszírozási filozófiájuk két
fő pillérre épül. Az egyik az intézményfenntartásra irányul, a másik
elem a programfinanszírozáshoz kapcsolódik. Az intézmények költségvetési
tipusú támogatásával az állandóság, a biztonság, némiképp a "beágyazottság"
megteremtésére törekszenek. Jelzi ezt az is, hogy a főváros tulajdonában
jelenleg 27 kulturális intézmény van. Budapest ezer arcú kulturális
életét ugyanakkor a programfinanszírozás gyakorlata tartja fenn. Ez
a funkció a fővárosi intézményrendszert nemigen éri el: azokat a kezdeményezéseket
segíti, melyek a hivataltól függetlenül működnek. Az egyes szakágak
mögött önálló pénzalapok állnak. Hangsúlyos programpont: az alternatív
színházi élet támogatása. Körmendi megítélése szerint elsősorban ennek
a modellnek köszönhetően működik 40 alternatív színjátszóhely a városban.
Arra a kérdésre, hogy a jelenlegi konzervatív kultúrpolitikát
folytató magyar kormány és az ellenzéki/liberális státusza révén kegyvesztett
fővárosi vezetés között feloldható-e a konfliktus Schiffer János és
Körmendi Ferenc egymástól eltérő választ adott. A Kulturális Bizottság elnöke ezzel szemben borúlátó. "A mesterségesen gerjesztett Budapest -vidék konfliktus senkinek sem tesz jót. A források egy része elapad; s így hiába akad számos jó gondolat, eredeti ötlet, ha azokra nem jut pénz." Egy friss példa: a Budapesti Fesztiválzenekar ügye. A Gramofon-díjas együttes mára túlnőtt azon, hogy csupán egyetlen város belügye legyen. Jóllehet a társulat létezése össznemzeti érdek, az állam alig-alig áldoz rá. (A főváros 200 millióval támogatja a zenekart, míg az állam ez idő tájt 25 milliót szán erre a célra.) - A Fesztiválzenekarra nem tud többet áldozni a város! - erősíti meg Körmendi Ferenc. A zenekar és a hivatal közötti vita tehát tartalmatlannak nevezhető, márcsak azért is, mert nemrégiben ismét 54 millió forintot utaltunk át, ám az együttes - keveselve az összeget - mindmáig nem hívta le a pénzt... Budapestre - a gondok ellenére - sohasem látott pezsgés
jellemző napjainkban. A közösségi terek száma gyarapodik, Párizs mellett
itt működik a legbiztosabb lábakon álló ART-mozihálózat. Az Andrássy
út - Nagymező utca által tagolt területen kiépülő "Pesti Broadway" pedig
- nevével ellentétben - a legszebb európai hagyományokat idézi. Budapest nemzetközi kapcsolatrendszerében ugyan elsősorban a szomszédos országok fővárosai és nagyvárosai élveznek prioritást, Csehország, Lengyelország és Németország településeihez - a történelmi hagyományok miatt - szintén erős szálak fűzik. A partnervárosok második körét az Európai Únió metropoliszai alkotják. A harmadik körbe a tengeren túli partnervárosok tartoznak. A főváros nemzetközi tevékenysége több alkalommal részesült magas elismerésben. 1994-ben a Frankfurt Award for City Communication, '95-ben a Sister Cities International - USA Best Single Project Award került a Városházára. Tavaly Bécs Nagy Arany Érdemrendjét vehette át Demszky Gábor, főpolgármester. A hivatal több nemzetközi szakmai szervezet munkájában is részt vesz. Az Európa Tanács Helyi és Regionális Önkormányzatok Állandó Kongresszusán éppúgy jelen van Budapest vezetése, mint ahogy az Európai Únió Fővárosai Egyesületének (UCUE) is megfigyelője. Az EU nagyvárosait tömöritő Eurocities városszövetség társult tagjaként számos ECOS-OUVERTURE projekt befogadója. Béccsel és Berlinnel jó viszony épült ki. Az osztrák fővárossal 1992-ben megkötött együttműködési nyilatkozat értelmében a városirányításnak szinte nincs olyan területe, ahol ne lenne közvetlen a kapcsolat. Budapest és Bécs összehangolja tevékenységét a nemzetközi szervezeteken belül is. Hét éve az ARGE Dunamenti Tartományok Munkaközösségének szakmai bizottságaiban mód nyílt a két város egyeztetett álláspontjainak közös képviseletére a közlekedésfejlesztés, a kultúra, a környezetvédelem és a turisztika területén. A kulturális kapcsolatok sokrétűek. A Collegium Hungaricum és a Budapesti Történeti Múzeum közösen rendezett kiállításai, a "A római kori építészet emlékei a mai Budapesten" elnevezésű bécsi tárlat, a negyedik éve megrendezésre kerülő Bécs Bál, a Budapesti Búcsú és a Donauinselfest "koprodukciói" vagy a kölcsönös színházi- és filmes seregszemlék egyaránt erősitik a baráti viszonyt. Berlin esetében ugyancsak 1992, a Barátsági és Együttműködési Szerződés megkötése volt a fordulópont. Majd az Európai Kulturális Hónap, illetve a "Nagyvárosok adminisztrációja" elnevezésű szakmai ankét együttes megszervezése számított újabb jelentős állomásnak. Néhány kerület, így Újpest és Marzahn, Óbuda és Pankow vagy Rákospalota és Hellersdorf együttműködése szintén a jó példák közé sorolható. Bécs és Berlin, valamint Budapest eltérő gazdasági mutatói azonban némelykor lehetetlenné teszik a kulturális kapcsolatok további elmélyülését. Gyakran megfizethetetlenek a német nyelvterület művészei, így a főváros időről-időre elesik olyan produkciók bemutatásától, amelyek máskülönben érdekelnék a publikumot. Ennek ellenére kialakulóban van a Berlin - Bécs - Budapest triász (tengely?), amely egyben jelzi: a regionális Európa terve immár a múlté, s a jövő a metropoliszok, sőt a megapoliszok együttmüködésén alapul. Budapest jelenleg "kapuváros"szerepet tölt be a kontinensen.
Mozgástere folyamatosan nő. A francia kultúra mára Budapest szellemi
életének meghatározó szelete lett, de Kína jelenléte, térhódítása is
mind erőteljesebb. Portugáliával és Spanyolországgal szintén javul a
viszony; utóbbi nemzet a budapesti könyvfesztiválon is főszerepet kapott.
Végezetül nem kerülhetjük meg az ezredvég közelgő,
gyakran idealizált, máskor világvége-hangulatba "csavart" ünnepét. Schiffer
János főpolgármester-helyettes szerint a közelgő milleneumi ünnepségek
kiemelt jelentőséget kapnak az idei programban: S hogy milyenek Budapest pénzügyi kondíciói az ezredvégen?
Nos, az elmúlt öt évben az oktatási és kulturális rendszer egyaránt
stabilizálódott. Szakmai mégsem jut elegendő pénz, bár a korábbiakhoz
képest ma jobb a helyzet. Összegezve: oktatásra 10,5 milliárd, a kultúrára
4-5 milliárd forintot fordít napjainkban Budapest városa. Szabó Zoltán Attila
'99. május 17. 150 éves a budapesti Lánchíd Magyarország első dunai kőhídjának megépítéséről -a Széchenyi István által létrehozott Hídegylet kezdeményezését követően - 1836-ban született törvény. A William Tierney Clark tervei alapján Adam Clark által épített Lánchidat - amely már teljes elkészülte előtt, az 1848-'49-es magyar szabadságharc idején csaknem áldozatául esett a visszavonuló osztrák hadak romboló kedvének - százötven esztendeje, 1849. november 20 -án avatták fel. A pusztulást a második világháborúban már nem sikerült elkerülnie: a Duna nyugati partján védekezésre berendezkedő német csapatok 1945. január 18-án felrobbantották. A háború utáni újjáépítése éppen a századik évfordulóra, 1949. november 20-ára fejeződött be. A Lánchíd születésnapjáról idén - hagyományteremtő szándékkal - látványos ünnepséggel emlékezik meg Budapest. A hídon, az Alagútban és a Clark Ádám téren június 19-én reggel 9 órától éjfélig tart majd a mulatság. Többféle színházi produkció, hajó- és csónakfelvonulás, lovasbemutató, folyami regattaverseny, fáklyás felvonulás, tüzijáték teszi remélhetően emlékezetessé az ünnepet. Az évforduló alkalmából a Magyar Posta emlékblokk, a Fővárosi Önkormányzat A Széchenyi-Lánchíd és Clark Ádám címmel ünnepi album megjelentetését tervezi. A GE Lightning Tungsram Részvénytársaság ajándékaként pedig már az ünnepség idejére megújul a híd díszkivilágítási rendszere. - saboteur -
'99. május 7. Dunán túl... Tévézési szokások a Kárpát-medencében
A KÓD Piac-, Vélemény- és Médiakutató Intézet 1998.
novemberében-decemberében egy a határokon túl, a szomszédos országokban
élő tömb-, sziget- és szórványmagyarságra kiterjedő kérdőíves felmérést
végzett A Kárpát medencei tévézési szokások és a Duna Televízió nézettsége
címmel. A tanulmány megállapítja: "A Duna tévé hatékonyságának
és esetleg még rejtett potenciáinak fokmérője a megcélzott lakosság
technikai lefedettsége, azaz, hogy a célközömség mekkora hányada tudja
saját lakásában fogni a programot. A műholdas televíziók közül egyértelműen
a Duna Televízióé a legnagyobb lefedettség, újdonsült riválisának, az
MTV 2-nek ugyanezen adata mintegy 9 százalékponttal alacsonyabb. A két
másik magyar nyelvű műholdas sugárzású adó, az MSat és a TV 3 messze
elmarad mögöttük. A Duna Televízió - szemben a magyarországi helyzettel
- jóval nagyobb lefedettséggel bír, mint a két új földi sugárzású kereskedelmi
csatorna, a TV 2 és az RTL Klub." Az értekezésből kiderül az is, hogy ahol a Duna műsora
mellett fogható egy vagy több magyar földi sugárzású adó, ott a közszolgálati
program közönségaránya (SHARE %) viszonylag kicsi, sosem haladja meg
a 10 százalékot. A konkurenciamentes területeken viszont kiugróan magas
ez az arányszám: Székelyföldön például 36 százalékos! A két közszolgálati adó, a műholdas MTV 2 és a Duna
közötti versenyfutásban egyelőre az utóbbi tekinthető győztesnek. Tekintve
azonban, hogy a közszolgálati adók egyik alapfeladata a tájékoztatás,
korántsem lényegtelen szempont, hogyan, honnan jutnak hírekhez a határainkon
túl élok. Nos, az Erdélyben és Felvidéken egyértelmű a helyzet: a fő
hírszállító a Duna tévé. Más a helyzet Kárpátalján, Horvátországban
és Szlovéniában: ezeken a területeken az MTV 2 nagyobb teret kap, ezért
az ún. igénybevételi index is azonos. Lugossy László: "A Duna Televízió
létezése nem esztétikai A számos szociológiai vizsgálat, a mindenkori nézettséget
kutató számsorok hasznosak, sokatmondóak, mégsem lehet csupán ezeket
figyelembe véve tévézni, szerkeszteni - vélekedik Lugossy László, a
Duna Televízió alelnöke. Megítélése szerint az aktuális adatok, a különbözo
számoszlopok azért kapnak kiemelt jelentőséget, mert egy nagyobb egység,
egy sokismeretlenes egyenlet részei, összetevői. Ennélfogva egymást
erősítik és segítenek az önértékelésben is. Lugossy azonban úgy véli,
a látszólag egymást cáfoló KÓD-vizsgálat és a Magyari-Veres féle felmérés
számos igazságot, tényt tartalmaz, ám egyik sem megfellebezhetetlen. - Engedje meg mégis, hogy a Magyari -Veres dolgozat
egyik, korántsem hízelgő mondatát ide citáljam. E szerint: "...a
Duna Televíziót gyakran és hosszú időtartammal nézo modális személyiségtípus
a Székelyföldön élő, szakiskolai végzettségű, 61 éven felüli, egyházi
intézményben dolgozó, illetve inaktív, a románokkal szemben kissé előítéletesen
viselkedő romániai magyar.". Egyetért mindezzel avagy cáfolja a
fentieket? - Természetesen cáfolom. Mindez durva általánosításnak
hat, ráadásul nem állja meg a helyét. Nem lehet efféle "fantomképeket"
kreálni. Hiszen a Duna tévé amúgy is sokarcú, széles skálán mozog. Nézőink
fele városi, másik fele pedig falun él. A szórványban élőknek nyílván
mások a gondjaik, más az érdeklődési körük, mint a jobb helyzetben élő
városiaké. Nem egy közösség, így a moldvai csángók léte forog kockán.
Számukra a csatorna létezése nem pusztán esztétikai kategória, hanem
létkérdés. Ez tehát az összmagyarság televíziója! És ebből következik,
hogy a csatorna kialakult arculata, profilja csak nagyon óvatosan és
kellő körültekintéssel változtatható meg. A hagyományorzés, az élményszerűen
megszerezhető ismeretek átadása, a napi gondok bemutatása - szemben
a kereskedelmi adókkal - számunkra kötelező feladat. - Elismerem, különösen a fiatalok számára nem elég
vonzó a program. De ezen változtatni szeretnénk. Egyébként lemaradásunk
oka nem a műsorszerkezetben keresendő, sokkal inkább a promócióval,
a hírveréssel van a baj. Szabó Zoltán Attila
'99. május 5. Dunán túl... Az erdélyi médiapiac
A romániai magyarság széles tipológiájú sajtóval
rendelkezik - derül ki két, nemrégiben napvilágot látott szociológiai
tanulmányból. Az egyik vizsgálat a Hungária Televízió Közalapítvány
megbízásából készült még 1997 novemberében, és egy átfogóbb, nem csak
médiahasználatra vonatkozó művelet része volt. A másik, kérdőíves, ún.
audienciakutatás a Magyar Újságírók Romániai Egyesülete Audiovizuális
Szakbizottságának felkérésére, a Román Rádió területi stúdióinak magyar
szerekesztőségeinek címezve született meg. Ez utóbbi adatfelvételre
1998. nyári hónapjaiban került sor. A két vizsgálat néhány közös vonást, érdekes egybeesést
is tartalmaz. Egyike ezeknek, hogy mindkét kutatási anyagot a Babes-Bolyai
Tudományegyetem magyar tannyelvu szociológia tagozatának munkatársai
készítették el. A Duna Televízió erdélyi közönsége. Audiencia-elemzés
kérdoíves bemutatás alapján, Hungária Televízió Közalapítvány, 1998.
megnevezésu tanulmány társszerzoje, Magyari Tivadar tájékoztatása szerint
az említett vizsgálatok szokványos eljárású, statisztikai jellegű, azaz
kvantitatív kérdőíves vizsgálatok voltak. (Mindkét esetben a magas értékkel
valószínűsíthető hiba 3 százalékot tesz ki.) Az erdélyi magyarok televíziós szokásairól szóló tanulmányból
kiderül: a vizsgált népesség előszeretettel nyúl a távirányító gombjaihoz,
tehát az itt élők (is) nagy arányban (93%) választják fő hírforrásnak
a televíziót. Ídézve a Magyari-Veres szerzőpárost: "mindez úgy értékelhető,
hogy majdnem a teljes lakosság, pontosabban az azt reprezentáló minta
egészének tagjai tévénézők, elvileg azonban a megkérdezettek 93 százalékára
vonatkoznak azok az adatok, amelyek ebben a tanulmányban a televíziózásra
vonatkoznak. A Duna Televíziót nézők aránya érthető módon kisebb, mint
az erdélyi magyar tévénézők aránya..." Megdöbbentő tény, de a válaszadók 29 százaléka egyáltalán
nem nézi a Duna tévé műsorait! Legtöbbjük - vélekednek a szerzők - nem
is tudja, jelentős részük pedig nem is akarja fogni a programot. Kimutatható
továbbá, hogy dupla annyian vannak, akik nem nézik a Budapestről sugárzott
műsort, mint azok, akik - a térségben legkönyebben vételezhető - Román
TV 1 adását hagyják rendre figyelmen kívűl. Ez az adat azonban összefüggésben
áll a helyi, korántsem a Duna Televízió vétele szempontjából előnyös
technikai lehetőségekkel. Mindazonáltal az sem mellékes, hogy a konkurens PRO
TV kevesebb nézőt számlál, mint a Duna törzsközönsége. (Előbbi esetben
67 százalékos az arány, míg az utóbbi adat: 71 százalék. Igaz, ezek
a számok a tévénézés előfordulására vonatkoznak az egyes csatornakínálatok
esetében, vagyis arra, hogy egyáltalán nézik-e az adott programot.)
Ami a tévézés gyakoriságát, pontosabban időtartamát illeti, a leggyakrabban
nézett adók toplistáját a Duna tévé vezeti. Furcsa fintora a sorsnak, de a felmérések szerint
a romániai - pontosabban erdélyi - magyarok több, mint egynegyede sohasem
nézi "a diaszpóramagyarság televizióját". Valószínű az is, hogy többségük
nem vételezi a programot. Más lapra(?) tartozik viszont, hogy e népesség
szintén nem csekély hányada naponta akár több órát is eltölt az első
magyar mőholdas csatorna programjainak böngészésével. Az adatok egyértelműen alátámasztják: az idősebbek
nézik többet az adást, míg a 20 év alatti fiatalok "csak" átlagos mértékben
kapcsolnak ide. A fiatal felnőttek nem kedvelik különösebben az EUTELSAT
HOT BIRD 4 / East 13 -as szatellitről fogható közszolgálati tv-programot.
A tipikus erdélyi nézőkhöz egyébként nem parabolaantennák segítségével,
hanem kábelon jut el az adás. Ezek a nézők főleg városlakók. Idézve a tanulmányt: "ha a fenti jellemző statisztikai
eloszlások modális értékeit figyelembe vesszük, akkor a Duna Televíziót
gyakran és hosszú időtartammal néző modális ("közepes"/tipikus) személyiségtípus
a Székelyföldön élő, szakiskolai végzettségű, 61 éven felüli, egyházi
intézményben dolgozó, illetve inaktív, a románokkal szemben kissé előítéletesen
viselkedő romániai magyar... A modális nézőtípus jellemzőit tekintve
bizonyos értelmezésben azt is lehet mondani, hogy a Duna Televízió (romániai
magyar) közönsége inkább konzervatív, mintsem más típusú, és viszonylag
magas átlagéletkorú." A kérdőív alapján immár az sem kétséges, hogy a "preferencia-listát",
azaz a nézők szimpátiáját követő toplistát a tudományos műsorok és az
idegen tájakról szóló, útleírásszeru riportok, dokumentumfilmek vezetik.
Az RMDSZ-ről szóló híradásokat, a kerekasztal-beszélgetéseket és a terjengős
politikusinterjúkat sokkalta kevésbé igénylik a megkérdezettek. A szerzők
megállapítása szerint: "meglepő volt, hogy e kutatásban a különböző
korosztályok hasonló igényt fejeztek ki az izgalmas, kalandos műsorokkal
kapcsolatban." A főként szórakoztató funkciójú, a nemzetközi trendekhez
igazodó játékok, vetélkedők hiányára ugyancsak gyakran panaszkodnak
a nézők. "A Duna Televízió ezen a téren konkurálható a legjobban!"
- állapítja meg a tanulmány. Igazolásképpen példákra is lelhetünk
a dolgozatban. A szerzők megítélése alapján a PRO TV, az MTV 1 és az
MTV 2 éppen a vetélkedők nagy száma miatt népszerűek a határhoz közel
eső régióban. A válaszadók mintegy 68 százaléka nem mondana le az ilyesféle
élvezetekről, s aránylag csekély, mindössze 1,2 százaléknyi volt az
e kérdésben dönteni képtelenek részaránya. A szerzők úgy vélik, a romániai magyarság médiahasználata
nem mondható tipikusnak. "Az anyaország és az onnan származó média
közelsége - fogalmaz a vizsgálati anyag - még összetettebbé teszi ezt
a médiapiacot, és változatosabb felépítésuvé ezt a közönséget..." .Ráadásul
az emlegetett önálló intézményrendszerű, széles tipológiájú, jórészt
amator sajtó eleve különleges helyzetet teremt. Az adatokból kiderül,
a kisebbségi sorsról szóló műsorblokkokról ugyan többen lemondanának,
mégis a Duna Televízió profilját, a programra jellemző jelenlegi tematikát
a többség igényli, mi több, szívesen fogadja. - szabó - Rádiózás az erdélyi magyarok körében A MÚRE évkönyve számára készült Búzavirág "fedőnevű"
kutatás az erdélyi magyarokra jellemző rádiózási szokásokkal foglalkozik.
A jelentés eképpen írja le a helyi viszonyokat: "A Román Rádió területi
stúdióinak műsorai részlegesen látják el ezt a közönséget, amiatt, hogy
adásidejük csak a nap bizonyos szakaszaira korlátozódik. A részlegesség
abból a nyílvánosságból származik, hogy a magyar közösség is csak rész
- kisebbségi rész - az összromániai populációban. Ezért az adásidőnek
"csak" bizonyos, nyílván kisebbik része illetné meg. Ez értelemszerű
volna, ha a valóságban az a képtelenség létezne, hogy a tipikus romániai
magyar a napnak egy vagy kettő, esetleg négy órájában "magyar" lenne,
máskor pedig "román". Erőteljesen asszimilálódott vagy igen csekély
lélekszámú kisebbségek esetében ez a feltevés tulajdonképpen nem képtelenség.
Ezek a kisebbségek, a romániai magyarságtól eltérően valóban a többségi
nyelvet használják tömegkommunikáció-fogyasztásuk során, a nekik szánt,
anyanyelvükön (vagy nem azon) szóló műsoroknak hagyománypótló, identitás-felidéző
szerepük van, és ezt a szerepet alkalomszeruen töltik be, miközben a
többségi nyelven közvetített médiatartalmak használata mindennapos,
sőt potenciálisan egész napos. Az erdélyi magyar számos kül- és belföldi
etnikai kisebbségtől eltérően nem alkalomszerűen, kivételes kontextusban
- például hagyomány-felidéző ünnepeken - éli meg etnikai identitását,
hanem folyamatosan, mindennapian." . Feltételezhető - vélekednek a dolgozat "kivitelezői",
a Babes-Bolyai Tudományegyetem munkatársai -, hogy a vizsgált területi
magyar műsorok közönsége az erdélyi magyar potenciális közönségnek nagyobb
hányadát adná, ha ezek a műsorok napi több órában kerülnének adásba,
és ha valahány területi stúdió adását csaknem minden földrajzi övezetben
fogni lehetne. Ez a feltételezés azért is állja meg a helyét, mert a
területi stúdiókat "törzshallgatóként" rendszeresen használó hallgatók
a nap más szakaiban, a tekintett stúdiók adásidején kívül is rendszeres,
kitartó rádiózók. Amennyiben az adott területi magyar műsor listavezető
kedvencnek bizonyulna, alighanem növekedhetne azok aránya, akik a négy
területi adás valamelyikét hallgatnák. De a négy területi programot érdemes együttesen is
megvizsgálni. A tanulmány ebbol az aspektusból szintén lényegi következtetésre
jut. Azt tapasztalhatjuk ugyanis, hogy az erdélyi magyarság 56 százaléka
kisebb-nagyobb rendszerességgel hallgatja a négy adó valamelyikét. Ezzel
az 56 százalékkal pedig a négy stúdió együttesen meghaladja az előfordulási
listavezető Magyar Rádiót! A helyi hallgatók közel 80 százaléka egyébként nem
csak az egyik területi stúdió magyar adását hallgatja, hanem legalább
egy másikét is. Az egyik területi stúdiót rendszeresen valamely másik
területi műsorát, mint valamelyik egyéb rádióadó (Kossuth, Uniplus stb.)
műsorát. Figyelemre méltó adalék, hogy például a Bukaresti Rádió esetében
- a Magyar Rádiót nem számítva - csak a kolozsvári, marosvásárhelyi
és temesvári stúdiók révén vallják többen, hogy rendszeres hallgatói
ezeknek.
Szabó Zoltán Attila
'99. május 3. A Merliner ajánlja: A Magyar Költők -sorozatban a márciusi nemzeti ünnepre megjelentetett Petőfi-lemez után most két újabb kiadvány lát napvilágot. Az egyik CD József Attila, míg a másik album Radnóti Miklós verseit tartalmazza olyan művészek tolmácsolásában, mint Latinovits Zoltán, Major Tamás, Mensáros László, Sinkovits Imre, Papp Zoltán, Bács Ferenc, Ruttkai Éva vagy Szilágyi Tibor. (Merliner News)
'99. április 28. Vészfékező értelmiség Brian Friel az ír szellemiség sajátos vonásait rajzolja
meg groteszk bájjal, pontos kritikai érzékkel. Ezt teszi a Magyarországon
eddig még nem játszott, szeretetteljesen csúfolódó komédiájában, a Vészfékben
is. A darabot a Soproni Petőfi Színház tűzte most műsorára a Dunaújvárosi
Bartók Kamaraszínházzal közös vállalkozásban, szép magyar szóval élve:
kooprodukcióban. Friel hősei modern életet élő ír értelmiségiek, akik
divatból(?), nosztalgiából(?) egy hétvégére/napra le kívánnak ereszkedni
a "népi" Írországba, amely ebben az esetben egy hamisitottan valódi,
muzeális értékű tárgyakkal telezsúfolt parasztházat jelent a tengerparton.
Ám alig érkeznek meg, a környezet máris átveszi az uralmat a fölényes
"városlakó döglégymutánsok" ellenében, akik így aztán a legváratlanabb
és a legképtelenebb szituációkban edződhetnek. (Rájuk fér...)
'99. április 21. FILMHÍREK A NAGYVILÁGBÓL - Al Pacino újra rendőrbőrben
'99. április 19. CULT A TranzDanz folytatja több mint tíz éve megkezdett tevékenységét a hagyomány mai szerepének fellelésére, bemutatására a Kovács Gerzson Péter és szabad csapatára jellemző, a magyar néptáncból és a kortárs tánctechnikából ötvözött táncnyelven. Új bemutatójuk, a CULT sem más, mint emléktöredék, elképzelt folklór a különböző ősi kultúrák tudásából és mai élményekből származó "emlékekből", régi táncokról, megkopott mítoszokról és szertartásokról. Vagyis a MU Színházban április hetedikén bemutatásra kerülő CULT afféle állásfoglalásnak is tekinthető a globális-lokális vitában. (Merliner News)
'99. április 16. Teátrális díjeső A Színházi Világnap alkalmából díjeső "hullott" szerte és szana. Lengyel György, rendező, a debreceni teátrum direktora, Szabó György a Trafó vezetője és Zsámbéki Gábor, a Katona József Színház igazgató-főrendezője egyaránt - a másodízben kiosztott - Hevesi Sándor díjjal gyarapodott. Hekuba díjat kapott Bertalan Ágnes és Varga Zoltán, a budapesti Katona/Kamra színjátszói. Az ifjú színházi tehetségeket jutalmazó Üstökös díjban ezúttal Kovalik Balázs rendező, valamint Tóth Anita, színészpalánta részesült. A Paulay Ede-díjat Holl István színművész, az Új Színház egyik ásza vehette át. Utóbbi esetben az Új Színház társulatának tagjai döntöttek az elismerésről. (Merliner News)
'99. április 12. A könyv ünnepe Magyarországon
- Viktor Jerofejev lesz a budapesti könyvfesztivál díszvendége - Esztendőről-esztendőre, hagyományosan a könyv világnapján
külföldi és magyar kiadók, olvasók, írók, tudósok és közéleti személyiségek
népesítik be a Budapesti Kongresszusi Központot. Az ok mindig ugyanaz:
ünnepi seregszemlének ad otthont a főváros, bizonyítva az információs
forradalom idején, akkor, amikor "egerek és emberek", gépek, monitorok,
televíziós társaságok, internet-hírkalózok uralják és terjesztik az
"igét", hogy a mozgó képek és számítógépes adathordozók nem szoríthatják
ki a hagyományos könyvterjesztést, az írott szót. Mi több, a multimédia
vívmányai akár a hagyomány, a nemzeti kultúra szolgálatába is állíthatóak.
A VI. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál programja, szakmai elismertsége,
modern, mégis emberléptékű kivitele híven tükrözi mindezt, egyúttal
a nemrégiben még padlón lévő hazai könyvszakma megújulását, jó pozicióit
méltón reprezentálja. Szabó Zoltán Attila '99. április 6. HÍRCSOKOR
Plácido Domingo Faust szerepében Idén Weimar érdemelte ki az Európa kulturális fővárosa
címet, egyúttal a város híres szülötte, Goethe születésének 250. évfordulóját
is most ünneplik. A Berlini Filharmónikusok és a berlini Staatsoper
éppen ezért fogott össze nemrégiben Plácido Domingo operaénekessel és
Daniel Barenboim karmesterrel. Közös munkájuk eredménye az a lemez,
amely Liszt Faust-szimfóniáját tartalmazza. Az alkotó és küzdő ember
vívódásait, hányattatásait elmesélő, Goethe legendás művén alapuló kiadvány
különlegessége, hogy a weimari kettős ünnep hivatalos felvétele, "himnusza"
is egyben. (Merliner News) Az év együttese klipet forgat Megjelent a szegedi River együttes első magyar nyelvű,
saját szerzeményeket tartalmazó albuma. Az eddig inkább külföldön (el)ismert
zenekar, amely tavaly Frankfurtban elnyerte az év együttese címet, első,
hazai videóklipjét - Júlia címmel - a napokban készíti el. (Merliner
News) Újpest művészeinek kiállítása Az Újpesti Polgárcentrumban megnyílt az Újpesti Művészek
Társaságának bemutatkozó tárlata. A társaság tavaly júniusban alakult,
tagjai között minden generáció képviselteti magát, így művészetük, stílusuk
is eltér egymástól, egyvalami mégis összeköti őket: mindannyian az említett
városrész, ha úgy tetszik a külváros bemutatására, megjelenítésére törekszenek.
(Merliner News)
Új Scorpions lemez és világturné A világmegjelenéssel egy időben kerül a hazai lemezboltok
polcaira a Scorpions legfrissebb stúdióalbuma Eye To Eye címmel. Az
1965-ben alakult német rockbanda új zenei anyaga a bevált módszert követi:
egyszerre dallamos és a havey metal-hangzáshoz illően nyers és kemény.
A látványos színpadi megjelenésével ugyancsak komoly sikereket elért
zenekar soros lemezbemutató koncertturnéja kapcsán lehetséges, hogy
Budapestre is ellátogat. (Merliner News)
'99. április 2. - sokadik fejezet - A Nemzeti Színház építését felügyelő kormánybiztos felajánlotta, hogy az aktuális műszaki koncepcionális tervet - természetesen annak elkészülte után - bemutatja a Magyar Építész Kamara (MÉK) elnöksége által kijelölt építésznek, és következő intézkedését a kamarával egyeztetve hozza meg - írja az Új Nemzeti Kht. legfrissebb közleménye. A dokumentum alapján Callmeyer Ferenc, a MÉK elnöke és Schwajda kormánybiztos 1999. március 21-én - történelmi dátum?! - jutott megállapodásra abban a jogértelmezési vitában, amely a Nemzeti tervdokumentációjának elkészítésével kapcsolatosan alakult ki. (Nemzeti Gödör Press)
'99. március 31. Kasszasiker, avagy Az élet szép?!
Soha annyi bevételt még nem hozott Amerikában idegen nyelvű film, mint az olasz Roberto Begnini 7 Oscarra jelölt holocaustkomédiája, Az élet szép című mozi. A zsidóüldözés témáját tragikomikusan feldolgozó filmre bemutatásának első 18 hete alatt 22,3 millió dollár értékben váltottak belépőjegyet az Egyesült Államokban, ami több, mint az addigi rekorder, az ugyancsak olasz Neruda postásának bevétele. (Merliner News)
'99. március 29. HÍRCSOKOR
Hofi Kossuth Díjához platinalemez társult
Hofi Géza Kossuth Díj című albuma platinalemez lett. A hangfelvételt eredetileg a Magyar Rádió rögzítette még 1997 decemberében a népszerű humorista önálló estjén a Madách Kamara Színházban. Az Élelem bére című produkció egyedülálló rekordnak számít a hazai színházi életben, hiszen 1987 októbere óta, mindig megújulva, aktualizálva szerepel a teátrum repertoárjában, ráadásul eddig minden előadás telt házzal "futott". A Kossuth- és Jászai díjas, érdemes és kiváló művész Hofi Géza első nagylemeze egyébként 1971-ben jelent meg, így azóta tart a páratlan sikerszéria, amely eddig platinák mellett több, mint féltucat aranylemezt eredményezett. (Merliner News) Plácido Domingo Faust szerepében Idén Weimar érdemelte ki az Európa kulturális fővárosa címet, egyúttal a város híres szülötte, Goethe születésének 250. évfordulóját is most ünneplik. A Berlini Filharmónikusok és a berlini Staatsoper éppen ezért fogott össze nemrégiben Plácido Domingo operaénekessel és Daniel Barenboim karmesterrel. Közös munkájuk eredménye az a lemez, amely Liszt Faust-szimfóniáját tartalmazza. Az alkotó és küzdő ember vívódásait, hányattatásait elmesélő, Goethe legendás művén alapuló kiadvány különlegessége, hogy a weimari kettős ünnep hivatalos felvétele, "himnusza" is egyben. (Merliner News) A Wilco popalbuma Megjelent a Wilco Summer Teth című új albuma. A lemez érdekessége, hogy az egyik legnépszerűbb amerikai alternatív rockbanda pop-ba fordulásának bizonyítéka. A No-Depresszió country mozgalom egykori élharcosai, az Uncle Tupelo romjain alakult együttes friss korongja üditően hat napjaink elektro-dömpingjében. (Merliner News)
'99. február 24. Székesegyház az egri várban?! Az egri Dobó István Vármúzeum összesen 175 millió forintra pályázik a Milleniumi Biztos Hivatalánál; ebből az összegből rekonstruálnák - többek között - a hajdan a vár szívében álló középkori székesegyházat. A legenda szerint a várhegyen álló székesegyházat Szent István király építette 1001 és 1008 között. A tervek szerint a templom falait úgy építenék újjá, hogy a látogatók érzékelhessék az épitmény egykori körvonalait. A romok fölé tetőszerkezetet is kívánnak építeni, ami szintén jelezné a rotunda, vagyis a körtemplom hajdani formáját. Mindehhez - elképzeléseik szerint - 125 millió forintra volna szükség.
'99. február 12. HÍRCSOKOR: Ovisszínház Minifesztivál A Magyar Televízió felélte a segélyt
'99. február 8. Díjeső - Stuttgarttól Brüsszelig A Romániában született 85 éves Hildegard Groschénak, több magyar irodalmi mű német műfordítójának és a Hermann Kinder írónak ítélte idén az összesen 30 ezer márkával járó irodalmi díját Stuttgart városa. Az elismerést 1978 óta adják ki olyan szerzők és műfordítók számára, akik Baden-Württembergben születtek, vagy más módon szorosan kötődnek a tartományhoz. Párizsban ugyancsak ez idő tájt hozták nyílvánosságra az Európa-Nostra díj 1998. évi nyerteseinek névsorát. Közöttük megtalálható a sonkádi református templom is. A díjjal, amelynek védnöke a brüsszeli Európai Bizottság, az építészeti örökség kiemelkedő emlékeinek fenntartását és helyreállítását jutalmazzák. - sz.z.a. -
'99. január 29. Ovisszínház Minifesztivál The Contest '99 Party
'99. január 18. ˇ A MERLINER AJÁNLJA: TEÁTRUM/ Bizarr premier a Katonában Premierre készül a Katona József Színház! Pénteken Ascher Tamás rendezésében Tankred Dorst: Paul úr című színdarabját mutatja be a társulat. Az 1925-ben született német szerző (drámái közül nálunk talán a Merlin a legismertebb) saját életéből merítette a helyszínt és a főhős figuráját: az ötvenes években örökölt ugyanis egy lerobbant szappangyárat, amelyben már ősidők óta ott lakott egy rejtélyes figura, a darabbéli Paul úr. A Haumann Péter által megformált esendő kisember a külvilágban zajló robbanásszerű változásokkal nem törődve különös álomvilágot épít maga/tudata köré. E két világ, a rideg valóság és a könnyed álom azonban csak ideig-óráig különíthető el, s így a darab bizarr humora és meghökkentő teátrális fordulatai révén alighanem hitelesen ábrázolja napjaink, felgyorsult életünk visszás pillanatait, kellemetlen helyzeteit. A már említett Haumann mellett a főbb szerepekben Csákányi Eszter, Lukáts Andor, Fekete Ernő, Pelsőczy Réka és Jordán Adél látható. A címszerepet alakító Haumann Péter szerint Paul úr egy kicsit félrebillent fejű gondolkodó, meditáló, szemlélődő különc. Olyasféle különc, akinek omlékonyságában, lágyságában, a látszólagos mellébeszélésében, meditációiban, játékaiban egyaránt nagy erő van. Ez egy magát erősen képviselő ember - véli a színész -, akinek nem szándéka, hogy ezt a világot tudatába emelje. "Ő a puszta jelenlétével kell erőt mutasson - különben mi végre minden?" - saboteur - KÖNYV / Új orosz-magyar nagyszótár A "vasfüggöny" megszűnése óta első ízben jelent meg olyan átfogó, kétszázezer címszót és kifejezést, állandósult szókapcsolatot tartalmazó korszerű orosz-magyar nagyszótár, mint amilyen a Scriptum Kiadó jóvoltából kerül a napokban a könyvesboltok polcaira. A mű nem a korábbi könyv alakú nagyszótár felújított változata, hanem egy alapjaiban új, a modern követelményeknek eleget tevő, a nyelv változását legaktuálisabb állapotában regisztráló, új szerkesztési elveken alapuló nagyszótár. Az elektronikus kiadás érdekessége, hogy az általános nagyszótár mellett egy sajtónyelvészeti szakszótárat is tartalmaz. (Merliner News) MOZI / A közellenség A friss filmbemutók közül kiemelkedik Tony Scott és a Touchstone Pictures premierje, a Közellenség (Enemy of the State). Az akcióthriller középpontjában egy tisztességtelen kormánytisztviselő áll, aki csak azért akar eltenni láb alól egy ártatlan embert, mert az - tudtán kívűl - olyan információk birtokába jutott melyek gyanúba keverhetik a magas rangú hivatalnokot. A sztárparádé ezúttal sem marad el: Will Smith, Gene Hackman, Jon Voight és Gabriel Byrne neve alighanem garancia a sikerre. Irány a multiplex! (Merliner News)
|