2000. december 27.
Egy televíziós filmszerkesztőség, legyen az bárhol a világon, kivételes helyzetben van. Az elektronikus média korában a mesék megjelenési formája: a film. A Duna Televízió nap mint nap az emberi kultúra alkotásait, dokumentumait mutatja be a világ különböző országaiban élő embereknek, akik a televíziók előtt várják az aznapi "mannát", a mozgóképes történeteket. Mint a megújuló Duna Tv filmszerkesztőitől megtudtuk, 2000. Karácsonyától az eddiginél is nagyobb figyelmet kívánnak fordítani arra, mi kerül "adásba". A szerkesztőség álláspontja (ars poeticája) így szól: "Filmjeink nézőihez mint autentikus, döntéssel rendelkező emberekhez - ha úgy tetszik, személyiségekhez -, és nem mint a fogyasztói társadalom ilyen vagy olyan rétegéhez fordulunk." A filmszerkesztőség programja markáns, felismerhető vonásokat mutat, amelyben felfedezhetők bizonyos preferenciák. Ezeket a vonásokat - összhangban egy közszolgálati televízió feladataival - nyíltan vállalják. A Merlinert tájékoztatva a következő összegzést "postázták":
Nézőink - a visszajelzések alapján - legjobban a magyar filmeket, a gyerekfilmeket, az ismeretterjesztő sorozatokat, és az időnként reveláció erejével ható dokumentumfilmeket szeretik. A harmadik évezred felé közeledve is szeretnénk megtartani egy biztos, humánus értékrendet. Időkön és tereken, kultúrákon és országhatárokon átívelő ismeretek átadása és a múltunkról való tudás megőrzése a dolgunk. A 2000.-ik esztendőre visszapillantva summázhatjuk: több mint háromezer órányi filmműsor volt szemre vételezhető "a Dunában", így néhány életmű-válogatás, rendezői és színészi sorozat, tematikus összeállítás. Íme egy rövid óévbúcsúztató összegzés:
- Merliner News - 2000. december 22.
Nem kétséges, hogy a 2000. év kis hazánkban is "helyére tette" a DVD-t. A nemrégiben a többség számára még elérhetetlennek hitt csoda, napjainkban már nem minősül luxuscikknek: egy a szokvány(?) eszközök, a naponta használatos termékek közül. Jelentősége mégsem elhanyagolható, hiszen a DVD - filmek piaca - mifelénk is - egyre nagyobb, jelentősebb. Új üzletág született, ami azonban nemcsak gazdasági értelemben érdemel említést, de mint (multi)kulturális jelenség / tényező is fontos. Az alábbiakban az idei, fordulópontként is számon tartható esztendő megjelenéseiről, kiemelésre érdemes filmjeiről emlékezünk meg. Monty Python: Az élet értelme - Monty Python’s The Meaning Of Life A legendás társulat ebben az 1983-ban bemutatott filmjében visszatér a kezdetekhez, a Monty Python’s Flying Circus című tévésorozathoz, amit Galla Miklós magyar szövegével, néhány évvel ezelőtt az MTV-ben is láthattunk. A Terry Gilliam és Terry Jones közös rendezésében készült mozifilm azonban ez idáig elkerülte a hazai tévécsatornákat, így igazi hiánypótló darab a DVD változat. Alul semmi /The Full Monty/ Sheffield városában hat munkanélküli, acélgyári munkás kilátástalan helyzetéből csak egyetlen kiutat talál, egy különös vetkőző show-t kell összehozniuk. A munkanélküliség drámája vígjátéki alaphelyzetté válik, amit remekül erősít Donna Summer, Gary Glitter és Tom Jones zenéje. A történet harmincéves főhőse (Robert Carlyle) legjobb barátait beszéli rá a "magamutogató" produkcióra. Az amatőrökből álló csapatot erősíti még egy öngyilkosságra hajlamos biztonsági őr, egy kövérkésnek mondható ezermester és egy remek mozgástechnikával megáldott, kissé lerobbant fazon. A DVD-n bonuszként, csak egy filmelőzetes található. Elfért volna még a lemezen egy werkfilm, vagy legalább egy rendezői audiokommentár. eXistenZ - Az élet játék /eXistenZ/ A forgalmazó jóvoltából az egyszerre elátkozott és istenített rendező, David Cronenberg filmje csak videón és DVD-n jelent meg. A film a jövőben játszódik, amikor az emberek többsége játékfüggőségben él. Az új találmány átlép minden korábbi korlátot: nincs szükség monitorra vagy sisakra, ugyanis a játék csatlakozóját az emberi szervezetbe ültetik be. Az eXistenz a központi idegrendszeren keresztül kelti a tökéletes valóság illúzióját. A szó szoros értelmében zsigerekbe hatoló történetben Jude Law és Jennifer Jason Leigh egy elképesztő összeesküvés kitervelői és részesei. Allegra /Leigh/ játéktervezőként ráveszi Tedet /Law/, hogy lépjenek be mindketten a játék által generált virtuális valóságba, ahol egészen más törvények uralkodnak és mindenki másképp viselkedik mint az egyre bizonytalanabbá váló valóságban. Egy gond van csak, a gyomorfelforgató, rémálomszerű játékból legfeljebb egy másik, hasonló játékba vezet kiút. A kiúttalanság hangulatát Howard Shore zenéje is fokozza. Nyomás! /Go/ Doug Liman a film rendezője, akár Quentin Tarantino tanítványa is lehetne. Mintha a Ponyvaregényből és a német fiatalok kedvencéből, A lé meg a Lola - ból gyúrta volna össze ezt a mai tinédzserekről szóló történetet. Simon egy lepukkant közértben pénztáros és részmunkaidős kábítószer-kereskedő egy személyben: karácsonyeste aztán sikerül meggyőznie kolléganőjét, Ronnát, hogy vegye át a műszakot, mert haverjaival szeretné átdorbézolni a hétvégét Las Vegasban. A lánynak sürgősen pénz kell, ezért nemcsak a műszakot veszi át, hanem Simon titkos kábítószerüzleteit is. Az őrült hétvégén azonban közbejön néhány apróbb baleset: amikor Ronna éppen az átvágott, rá vadászó díler elől menekül, Simon egy vegas-i topless-bárban nyúlkál rossz (?) helyre - ezért aztán őt a lokál tulajdonosa és annak ütődött fia veszi üldözőbe. A történetbe belekeveredik még egy szappanopera két sztárja is (egyikük egyenesen az Ally McBeal-ből), akire egy szex-kalandokra mindig kész rendőr veti ki hálóját - az ő fő perverziója azonban még ennél is megdöbbentőbb… A szálak végezetül összefutnak, és mindebből nem akármilyen kavarodás lesz. A DVD változat bővelkedik extrákban: rendezői kommentár, werkfilm, kimaradt jelenetek, előzetes, filmográfiák és ráadásnak három videoklip a film zenéjével. Tűzforró Alabama /Crazy In Alabama/ Antonio Banderas első rendezésében sikeresen vette át felfedezőjének és egykori mesterének, Pedro Almodóvarnak a stílusjegyeit. A 16 éves Peejoe-t szülei halála után a temetkezési vállalkozással foglalkozó Dove bácsikája, és érzékeny lelkű felesége vette magához. Peejoe kedvenc rokona azonban Lucille néni (Melanie Griffith), egy barna bombázó, aki egy szép napon tűzpiros Ford Fairlane-ben állít be hozzájuk, hogy egy időre ő is Dove bácsiékra bízza hét gyermekét. Lucille Hollywoodba készül megvalósítani leánykori álmát, amiben gonosz férje mindig megakadályozta, hogy igazi filmsztár legyen. Peejoe-t különös titkába is beavatja: elárulja, hogy a nagy fekete kalapdobozában a férje fejét hordja magával. A DVD rengeteg extrát tartalmaz: Banderas és Griffith audiokommentárját, kimaradt jeleneteket, bakikat, fotógalériát és filmelőzeteseket. A bennfentes /The Insider/ Megtörtént eseményeket dolgoz fel a film, amelyben egy dohánygyár tudományos szakértője (Russel Crowe) bizonyítékokat talál arra vonatkozóan, hogy a cigarettában olyan rákkeltő anyagokat kevernek, melyek kábítószerként hatnak a fogyasztókra. A népszerű tévéproducer (Al Pacino) kiharcolja, hogy a tudós leleplező nyilatkozata adásba kerüljön. A hét Oscar-díjra jelölt alkotásban egy pillanatra sem lankad a feszültség, miközben szemtanúi lehetünk egy hétköznapi kisember élethalálharcának. Michael Mann (Utolsó mohikán, Szemtől szemben) rendező filmje most kitűnő kép és hangminőségben jelent meg DVD-n. Észvesztő /Girl, Interrupted/ A film Susanna Kaysen bestsellere alapján készült. Annak a két esztendőnek a krónikája, amelyet az írónő egy pszichiátriai intézetben töltött. 1967-et írunk. A 17 éves Susanna (Winona Ryder) olyan, mint a többi amerikai kamaszlány, bizonytalan magában és kicsit összezavarodott. Egy pszichiáter megállapítja, hogy a lány borderline eset, és beutalja egy kórházba, ahol a lány egy csapat fura, fiatal nő között találja magát. A nagyon zűrös Lisa (Angelina Jolie Oscar-díjas alakítása), az agyonkényeztetett Daisy (Brittany Murphy) és az összeégett arcú Polly (Elisabeth Moss) lesznek Susanna legjobb barátnői. Nehezen tudja elviselni, hogy az intézeti életnek ugyanúgy megvannak a szabályai, mint a kinti életnek, így összeütközésbe kerül a kórház vezetőivel. A DVD-n megtalálható James Mangold rendező teljes audiokommentárja, egy werkfilm, öt kimaradt jelenet, az eredeti filmelőzetes, filmográfiák, és a kor rockzenéjét reprezentáló külön zenei hangsáv. - steve - 2000. október 16.
Szász János Európa-filmdíjas rendező új filmjét, A holocaust szemei című televíziós dokumentumalkotást a Los Angeles-i magyar filmhét keretében október 15-én, vasárnap este mutatták be első alkalommal a nagyközönségnek. Mint ismeretes, Szászt az Oscar-díjas Steven Spielberg kérte fel: készítsen dokumentumfilmet a holocaust magyarországi történetéről. - Merliner News - 2000. október 6.
Rómeó újabban "levakarhatatlan" a filmvászonról. A szerelem Veronából elszármazott áldozata ezernyi alakban "kísért": a világ mozitérképén szinte nincs olyan pont, nincs olyan gyártóbázis, ahol időről-időre ne kerülne képbe. Megesik, hogy a jelenkor rideg neonfényei közül bújik elő Leonardo Di Caprio alakjában, van úgy, hogy - természetesen álnéven, de Leonardo bőrében - a Titanic merülő tatján tevékenykedik, sőt arra is akad példa, hogy korrupt rendőrnyomozóként láthatjuk őt viszont Peter Medak kultusz-krimijében. Arról ne nyissunk vitát, hogy mindehhez mit szólna Shakespeare mester, ha - mint Hamlet atyjának szelleme - átlátogatna mondjuk, Hollywoodba. És arról is fölösleges hosszasan elmélkednünk, miért éppen Rómeó a kiválasztott irodalmi szellemalak, "akire" oly divatos dolog hivatkozni, szerepet osztani, esetleg mint a mozgóképes varázsdobozból frissen előkapott cirkuszi nyulat (fel)mutogatni. A hazai mozikban mostanság látható Andrzej Bartkowiak rendezte celluloidakciósdi (Öld meg Rómeót!) kiváltképpen tiszteletlenül és kegyetlenül bánik a nyílt szívű hőssel. Azt ugyan nem árulhatom el, hogy beteljesül-e a címben jelzett baljós végzet, amely a Nagy Oakland-i Maffiaháború díszletei között bizony kevés reménnyel kecsegteti a főhőst, s arról is hallgatok inkább, hogy a fokozatosan Rómeóvá alakuló kínai(!) srácnak sikerül-e gyönyörű fekete szerelme/tettestársa (ejtsd: Júlia) oldalán a két ellenlábas családot megrendszabályoznia. Itt és most csak arról van mondanivalóm, milyen a filmhez társuló hangjegyözön, avagy az aktuális soundtrack CD. Jelentem: hallgatható az anyag. Aaliyah, Joe, a Destiny’s Child, Dave Hollister és a többiek slágeregyvelege ugyan nem nevezhető korszakos produktumnak, de a szapora mozgóképekhez és a nem éppen veronai miliőhöz összességében passzol, ez a YOrészt soul - elemekre épülő, mégis meglehetősen eklektikusnak nevezhető nagyszabású rap-jam. Aaliyah nyitódala (Try again) remek főcímzene; zaklatott, de kiszámítható dobgép ütemekbe "csavart", picinyt Hinda Hickset idéző, afféle atmoszféra teremtő dalocska. Ezt követően azonban tempósabb talpalávalót hallhatunk, sőt helyenként vérgőzössé válik az album. A bandaháború borzalmait kifejezni igyekvő (gettó?) rapperek, így DMX, Timbaland, Magoo, vagy Mack 10 egyaránt a mai trendekre hajazó velős danászásba fognak. De azért akad itt némi romantika is. Aaliyah hatos sorszámú édesbús kesergője (Are you feelin’ me?) vagy a Destiny’s Child (Perfect Man) középtempós ópusza például. Érdekes és feltétlenül kiemelésre méltó Ginuwine dala (Simply Irresistible), amely mind hangzását, mind tartalmát tekintve erősen hasonlít a Coolio-tól megszokott piacorientált látszat raphez. S hogy a végén garantáltan nagyot csattanjon az ostor: a Blade Come On című nótája nem kevesebbre vállalkozik, mint megpróbálja egy dalon belül ötvözni, sőt előtérbe helyezni a Salt and Pepa - típusú, "néha a csajok is úgy vannak vele" - jellegű harsány, feminista rapet a távol-keleti, elszállós melódiák hátrányára. A dal ennélfogva úgy szól, mintha a kínai slágerrádió háttérzajaira rákevertek volna egy chicagói gyorsétteremben ezerrel zengő, utcalányokkal és kölykökkel "felvonuló" zajbrigádot. The end. - Szabó Zoltán Attila - 2000. augusztus 7.
A Nagy Nyári Filmfesztivál
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy TELEVÍZIÓ. Se erre, se arra nem billegő, korrekt hírműsorai, nem okvetlenül agytipró sorozatai nézhető volta és esti szuperfilmjeinek a minőség és a szórakoztatás eszméjével egyaránt "szinkronúszó", képzett filmszerkesztők által megkoreografált programja kiemelkedett a hazai (k)análiSOKK közül. A tévéhármat ideje korán ki is nyírta a konkurens gagyihalmozók pr-kartellje. és lám, most ők diktálnak télen-nyáron. ők gründolják össze a Nagy Nyári Filmfesztivált is... Ahol persze fel-feltűnnek némelykor olyan mozik, amelyek a kimúlt csatorna gazdag filmcsomagjából eleinstandoltak közül valók, ám a hatalmas kampánnyal beharangozott fesztiválon futó kreálmányok többsége jó indulattal is csak B kategóriásnak minősíthető. Rögzítem: Van Damme, Sho Kosugi meg a jenki vs. hongkongi bajkeverők uszkve negyvennyolc óránként tűnnek (f)el képernyőinken. S ha néha be-becsúszik egy-egy Jackie Chan, esetleg C. Bronson nevével fémjelzett, még a hetvenes évek közepéről ránk maradt barátságosan bárgyú és persze olcsó jogdíjas ópusz, a múltba révedni kénytelen mozimániákus (értsd: a palira vett, kisemmizett néző) örömében azonmód cigánykereket vethet. 2000 nyarán, az alámondásos időkben kelt, ez idő tájt csupán újkori szinkronszószba tunkolt egykori videjósikerek tomboló reneszánsza idején mit is fűzhetnénk mást a látottakhoz, mintsem azt, hogy ezen a nyáron, ha az Isten lábát nem is, Amerika ülepét garantáltan megtapintották az RTL Klub filmszerkesztői. Kijár a vastaps! - saboteur - 2000. július 28.
2000. július 26.
2000. július 24.
2000. május 14.
Véget ért a Mediawave
A győri seregszemlén a nemzetközi zsűri a német Veit Helmer Tuvalu című alkotását ítélte a legjobbnak. A hazai produkciók versengését Kenyeres Bálint Zárása nyerte. A dokumentumfilmesek közül előbbi grémium a kínai Bibo Liang moziját, Az esküvőt díjazta, míg a határon belüli dokufilmek versenyében a Buharov - Croat - Nyolcas trió műve (A másik ember iránti féltés diadala) győzedelmeskedett. - Merliner News - 2000. március 24.
Jancsó Miklós pályája multimédiás
CD-n
Majdnem minden, amit tudni illik megtalálható az Inforg Stúdió frissen megjelentetett CD-ROM kiadványán. A multimédiás korongon a magyar filmművészet talán legjelentősebb alkotójának életéről, alkotásairól, kulturális, intellektuális és politikai szerepvállalásairól kaphatunk átfogó képet. A kiadvány mégsem készült enciklopédikus igénnyel, ennélfogva nemcsak "kicsontozott" információk bénító tömegével találkozhat a felhasználó, hanem Jancsó alkotói hitvallásáról, gondolkodásmódjáról, a sznobizmus ellen fellépő provokatív művészről is véleményt alkothat. - Merliner News - 2000. március 9.
Sikermágus
Enyedi Ildikó Simon mágus című filmjében nyújtott játékáért a fiatal francia színésznő, Julie Delarme nyerte el a legjobb női alakítás díját a teheráni nemzetközi filmfesztiválon. A Simon mágus a versenyprogramban szerepelt és vastapsot kapott az iráni fővárosban megrendezett seregszemlén. - Merliner News - 2000. március 3.
2000. március 1.
2000. február 28.
2000. február 18.
Mozi egy trombitásról
Az HBO a kubai származású színész, Andy Garcia főszereplésével készít filmet a neves kubai dzsessztrombitás, Arturo Sandoval életéről. A színész a szerepre készülve trombitaórákat is vesz - természetesen(?) Sandovaltól. Az 50 esztendős, eddig négyszeres Grammy-díjas muzsikus 1990-ben disszidált Kubából, jelenleg Miamiban él. Tavaly kapta meg a negyedik Grammy-t Hot House című, latin-dzsessz stílusú lemezéért. - Merliner News - 2000. február 10.
Nincsen nekem vágyam semmi...,
avagy hazugság és káosz a 31. Magyar Filmszemlén A 31. Magyar Filmszemlén egy 24 éves, jelenleg a Színház- és Filmművészeti Főiskolára járó diáknak, Mundruczó Kornélnak ítélte a zsűri a legjobb első filmesnek járó díjat. A "Nincsen nekem vágyam semmi” című nyolcvanperces videómozi egy kettős életet élő fiatalról, Brúnóról szól, aki a vidéki idillből hetente kétszer a nagyvárosi prostituáltak világába utazik. - Meglepetésként ért a díj neked ítélése? Mundruczó Kornél: Nagyon meglepődtem. Arra számítottam, hogy a filmet nem dicsérni, hanem bántani, szapulni fogják majd. Elvégre ez egy ízig-vérig realista történet, ráadásul övvizsgálatra késztet. - A filmbéli főhős, Brúnó, hazudik és káoszt teremt. Véleményed szerint a zsűrit ez a felszínességen túllépő szókimondó stílus mennyiben befolyásolta? - Meggyőződésem, hogy a személyesség vonzó lehetett a zsűri számára. A film ugyanis abszolút hétköznapinak mondható abban az értelemben, hogy a szeretethiányról, egy, a végtelen "űrben” bolyongó, szeretetre vágyó, ám viszontszeretni képtelen fiatalemberről szól. Sajnos, sok hasonló esetet, példát látok magam körül. Ugyanakkor fontos hozzátennem, hogy ez a mozi mégsem a hagyományos, a magyar filmesekre jellemző látásmóddal készült. Ezért hát külön köszönöm, hogy a szokatlan vágási technika, a megszokott elvektől eltérő szereplőválasztás ellenére elfogadta, megértette a szakma, mi több, "díjazta” a publikum is. - Létezik olyan nemzetközi trend, esetleg hazai alkotó, amely/aki erősen hatott stílusodra, filmkészítői hozzáállásodra? - A magyar filmesek közül nem tudnék senkit kiemelni. A külhoni alkotók közül viszont a japán Kitano-t, a hongkongi Wong Kar Wai-t vagy a legendás Rainer Werner Fassbindert mindenképpen meg kell említsem. - Ha lehetősége lett volna rá, Mundruczó Kornél kinek ítélte volna oda a fődíjat? - Ha lehet, nem adnám ki magam. Annyit mégis elárulok, őszintén örülök annak, hogy a rendezői díjat Jancsó Miklós vehette át. - Hogyan tovább? - Nem, hinném, hogy a 31. Magyar Filmszemlén elért siker döntően befolyásolná az életemet. A Nincsen nekem vágyam semmi egy nyolc fős baráti társaság közös műve, ha úgy vesszük, a forgatás egy volt, a nagy nyári bulik közül. Ez az elismerés csak hab a tortán. Minden esetre reménykedem, hogy máskor is adódik hasonló lehetőség. Ha ugyanis megtehetem, a jövőben is szeretnék filmeket készíteni... Szabó Zoltán Attila 2000. február 09.
Szemlekörkép, avagy kis utazás
a magyar mozgókép körül
Csoda történt! Dacára annak, hogy ’99 nyarán még azt adták hírül a különböző sajtóorgánumok, hogy 2000-ben - támogatók és jó szándék hiányában - elmarad az ezer sebből vérző magyar filmgyártás egyetlen, hazai és nemzetközi figyelemre egyaránt érdemes seregszemléje, február 3 és 8 között mégis megtartatott a 31. Magyar Filmszemle. A Budapesti Kongresszusi Központban valóban szinte mindenki ott volt, aki e különleges, amúgy meglehetősen belterjesnek tűnő szakmában igazán számít. A profik, az amatőrök, a lánglelkűek, a hajdanvolt szépreményűek, a bizakodóak, a bizalmatlanok, a keserédesek, a keservesek, a fondorlatosak, a törődöttek és a mindenkor bátran lázadók egyaránt kivették részüket a szemléből. Ki így, ki úgy. Néhányan versenyben voltak. Többen szakértőként vagy zsűritagként tűntek fel. Mások a partvonalon túlról szemre vételezték a szemlét... A nyitó előadáson Mészáros Márta Kisvilma (Az utolsó napló) című filmjét vetítették, zárásként - kedd este, versenyen kívül - Szabó István 5 Európa díjjal kitüntetett, nagyszabású moziját, A napfény ízét láthatta a nagyérdemű. E két programpont között további 23 nagyjátékfilmet, 27 kísérleti- és kisjátékfilmet és 31 nem fikciós (dokumentum-jellegű) alkotást mutattak be. A játékfilmek kategóriájában már ismert és első filmes rendezők munkáit egyaránt fellelhette a publikum. Voltak szép, felemelő, komikus pillanatok, de akadtak bosszantó, nyögvenyelős, a filmünnephez méltatlan percek is. Felemelő volt a színpadon nyolc éve nem láthatott Madaras József köszöntése. Különleges élmény volt, ahogy Cakó Ferenc egy adag homokhalomból egy kivetítő és egy zenekar segítségével a zsúfolásig telt Pátria terem ámuló közönsége előtt készített el egy animációs remekművet. Az emlegetett Mészáros-mozi alatt tapasztalható néma, feszült csend szintén az emlékezetes élmények közé sorolandó. A Kisvilmával vállalt nézőtéri szolidaritás nemcsak a XX. század borzalmaival szembeni ellenérzést fejezte ki, hanem egy élettörténetet is hitelesített. A bosszúságokból itt és most nem szívesen kötnék csokrot. Már csak azért sem, mert - ellentétben az előző évek gyakorlatától - az erre a szemlére frissen verbuvált szervezőstáb a lehetőségekhez képest kitett magáért. Ha akadtak is fennakadások, tévedések, a bajokat megpróbálták a lehető leghamarabb orvosolni. Egy másik stáb, a helyi büfések "szabadcsapata” már kevesebb dicséretet érdemel. A kiszolgáló személyzet látszólagos jó modorba csomagolt stílustalansága, figyelmetlensége (no és az árak!) nem kevés vendéget ijesztettek el, üldöztek a legközelebbi éjjel-nappaliig. De térjünk a lényegre. Az idei filmtermésről szólva megállapítható: összességében kellemes meglepetést okoztak az alkotók. Még ha a katarzis jobbára el is maradt, azért a túlzottan fájdalmas, idegölő, netán nézhetetlen mozik száma érezhetően megcsappant. Jó poén volt Xantus filmje, A Morel fiú, tapsot kapott a Portugál, sokakat felvillanyoztak a Gyilkosok, de a nagyok, Jancsó, Gothár vagy Szirtes sem vallottak szégyent. Jóleső érzéssel töltötte el a publikumot Zelki János Színész legyek... című, szellemi fogyatékos színjátszókat bemutató matinéja. És "bejött” Szőke András aktuális abszurdmeséje, a Helyfoglalás, avagy a mogyorók bejövetele is. Nem beszélve a vasárnapi "filmcsomagról" az Egérúttól a Ponyvapottingig. Ahogy várható volt, a Kongresszusi Központ folyosóin komoly vitákat váltott ki Sas Tamás a gengszterré válás stációit bemutató(?) monstre mozija, a Rosszfiúk. Megosztotta a publikumot Surányi András az öregség dillemáit feszegető, az elmúlás közeledtét jelző Filmje is. Ugyanakkor őszinte lelkesedéssel, hatalmas vastapssal díjazta a nézősereg A kis utazást, amelyet Buzás Mihály és csapata készítetett el. Ez a mozi alighanem a (közel?)jövő közönségsikere, hiszen szellemesen, őszintén képes mesélni a közelmúltról, a valahavolt endékás táboréletről, a (meg)boldogult kamaszlétről. Összegezve: aligha kétséges, hogy az átalakuló félben(?) lévő magyar filmgyártás kaotikus állapota híven tükrözi a jelenkori magyar kultúra helyzetét. Beláthatatlan a horizont: nem tudni, hogy az állami szerepvállalás mire és meddig terjed ki, kik lehetnek azok a mecénások (filmmogulok?), akik tartósan felvállalják a magyar filmet. Nem tudni azt sem, hogy "mi fán terem a producer?", hogy mit hoz, meddig tombol még a "multiplex-vihar", s hogy egyáltalán milyen válaszok születnek azokra a kérdésekre, amelyek évtizedek óta mérgezik/megosztják a filmes szakmát. Egy azonban biztos: a szemlének a jelenlegi helyzetben kiemelt jelentősége van. Ezt bebizonyították az elmúlt napok is. Elvégre alkotó és gazdasági szakember, újságíró és színész, esztéta és "mezei” rajongó azon túl, hogy közösen moziztak, végre - hellyel-közzel, úgy-ahogy... - szóba is álltak egymással. Szabó Zoltán Attila 2000. február 06.
Miért vagyunk érdektelenek?
Engedjétek meg, hogy egy kissé egyszerű lingvisztikai
játék keretében fejtsem ki magyar filmes létem aggodalmait. Az első
"Miért vagyunk érdektelenek?" arra vonatkozik, hogy vajon mennyiben
geopolitikai-történelmi okok vezettek oda, hogy a kétezredik évre a
magyar film elvesztette nemzetközi elismertségét. Igaz-e egyáltalán
ez a tétel? Mennyiben összeurópai jelenség ez? Lehet, hogy csak rémhír
az egész!? Tóth Tamás 2000. február 04.
Budapesti mozizűr
A főváros tulajdonában lévő Budapest Film Rt. a Bartók és a Haladás után bezáratta a XI. kerületben működő utolsó filmszínházát, az Olimpiát is. Mint a Fovárosi Közgyűlés Kulturális Bizottsága hírül adta, több mozi is nehéz helyzetben van, súlyos pénzügyi gondokkal küzdenek. A grémium elnöke példaként megemlítette a Bemet és a Blue Bloxot, melyek jövője szintén reménytelennek, avagy - elegánsabban - kevéssé kecsegtetőnek nevezhető. - Merliner News - 2000. február 03.
Szőke András: Fregoli
Mostanában kevés a tavasz, rögtön nyár van és ezek a nyarak teljesen
kiszámíthatatlanok, mondta a Delelő vendéglőben Pó Árpád, aki törzsvendégnek
tekinthető mióta nyolcvankilencben a felesége meghalt. Szolgálati közlemény: szerzonk aktuális filmjei (Helyfoglalás, avagy a mogyorók bejövetele, Taliándörögd) megtekinthetoek a 31. Magyar Filmszemlén.
2000. február 02.
A Magyar Mozgókép Közalapítvány és a Magyar Film- és TV-művészek Szövetsége február 3 és 8 között rendezi meg a 31. Magyar Filmszemlét a Budapest Kongresszusi Központban. Az MMK Kuratóriuma a szervezéssel a Filmszemle Tanácsot bízta meg, amelynek elnöke Miskolczi Péter producer, tagjai Tóth Erzsébet miniszteri biztos, az MMK főtitkára, valamint Hartai László, Janisch Attila, Tímár Péter és Vészi János filmrendezők.
Harmadikán Mészáros Márta Kisvilma (Az utolsó napló) című filmjével
indul az idei Filmszemle. A versenyprogramban várhatóan 25 játékfilmet,
27 kísérleti- és kisjátékfilmet, 31 nem fikciós művet fognak vetíteni.
A díjakat (már ha kiosztanak ilyesmit egyáltalán...) február 8-án, díjkiosztó
ünnepség keretében adja át a zsűri. Utána - még a hagyományos fogadás,
a Nagy Össznépi Kóstolás előtt - záró díszelőadásként - Szabó István
A napfény íze című alkotását csodálhatja meg a publikum. - Sz. Z. A. - 2000. január 21.
2000. január 19.
2000. január 17.
2000. január 12.
Újra a régi helyszínt választotta
a filmszemletanács
A Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg a 31. Magyar Filmszemlét február 3 és 8 között. - A Corvin moziban világszínvonalú vetítéseket lehetett ugyan tartani, ám "helyszűke miatt" nem volt lehetős arra, hogy az elkészült mozgóképekről szakmai vitát rendezzünk, vagy hogy a szereplők reflektorfénybe állításával ankétokat tartsunk - indokolta a döntést Miskolci Péter, a filmszemletanács soros elnöke. - Merliner News -
|