Vissza a főoldalra - 1998 - 1999 - 2000 - 2001 - 2001
'99. december 27.
EXTRA TARTALOM A DVD VÁLTOZATON!
- "Így készült a Mátrix" - werkfilm a forgatásról
- "Kövesd a fehér nyulat!" - rejtett rövidfilmek a filmtrükkökről
- "Válaszd a piros tablettákat!" - további rejtett dokumentumfilm
a trükkökről
- szereplők, alkotók filmográfia
EXTRA TARTALOM DVD-ROM HASZNÁLÓKNAK
- "Te vagy AZ?" - kvízjáték, amelyből kiderül, hogy a néző is kiválasztott-e
- a teljes forgatókönyv, és a storyboard (vázlatrajzok) részletei
- 7 különleges esszé és cikk a filmhez kapcsolódó témákban
- a kung-fu jelenetek közvetlen elérése
- az eredeti mozis honlap
'99. december 17.
'99. december 15.
'99. december 13.
'99. október 15.
Tisztelgés William Fox előtt
Los Angelesben emléktáblát avattak a magyar származású
William Fox tiszteletére. Az 1879-ben Tolcsván született amerikai filmstúdió-alapító
legendáját megörökítő herendi porcelánból készült emléktábla a 20th
Century Fox stúdió vetitőtermének falára került. A táblán angolul és
magyarul a Seventh Heaven (Hetedik Menyország) című, 1927-ben készült
Fox-mozi nyitómondata olvasható: "Azoknak, akik elindulnak a mélyséből
a magasba, a csatornából a csillagok felé, a Bátorság létráját kell
megmászniuk."
- Merliner News -
'99. október 13.
Tarolnak a magyar rövidfilmesek
Két magyar rövidfilm aratta a legnagyobb sikert a
törökországi Antalyában megrendezett V. Nemzetközi Rövidfilm és Videó
Fesztiválon. Szász János Temetés című alkotása a legjobb drámai rövidfilm
díját kapta, amely a fesztivál fődíjának számít. Gyarmathy Lívia A mi
gólyánk című filmje a dokumentumfilmek kategóriájában a zsűri különdíját
nyerte. Egyébként Gyarmathy alkotását - amely díjat nyert júniusban
a marseilles-i dokumentumfilm fesztiválon is - japán és svéd filmforgalmazók
egyaránt megvásárolták, mi több, az igényességéről ismert francia Arte
televízió is megvásárolta.
- Merliner News -
'99. szeptember 17.
Star Wars: folyt. köv. DiCaprióval?!
Leonardo DiCaprio 40 millió dollárt vághat zsebre
a soron következő Star Wars filmért, melynek ő lehet a kulcsfigurája.
Amennyiben Hollywood jelenlegi első számú sztárja, a tinileánybugyik
megnedvesítőYe elfogadja az ajánlatot, ő lehetne a későbbi nagyúr, az
ifjonc Anakin Skywalker megformálója. Egyébiránt az a hír járja, hogy
DiCaprio örömmel vállalná el a szerepet, s immár majdhogynem tutira
vehető, hogy George Lucas mozimítoszának következő epizódjában ő alakul
jedi-lovaggá.
(Merliner News)
'99. szeptember 15.
Kusturica koncertkörútja
Emir Kusturica úgy döntött, hogy egy időre felcseréli
a kamerát a gitárral. A szarajevói születésű "mozivarázsló" koncertkörútra
indul zenekarával, a No Smoking Banddel. Az első állomás Görögország
lesz, utána Svájc, Franciaország, Lengyelország következik, majd pedig
ismét göröghon a banda (uti)célpontja. Kusturica zenekarának muzsikája
amúgy - az ő megfogalmazása szerint - valamennyi balkán stílus zenei
összecsengése.
(Merliner News)
'99. augusztus 30.
Újra filmvásznon az izomkolosszus
Bő két év szünet után ismét forgat a figyelemre méltó
izomzatáról ismert osztrák származású színész, Arnold Schwarzenegger.
Amint az osztrák tévé, az ORF hírül adta, ezúttal westernfilmben próbál
szerencsét hősünk. Seriffet alakít majd, aki bosszút áll a "gonoszokon"
(kiken máson?). Schwarzenegger utolsó - nálunk is forgalmazott - filmjét,
a Batman és Robint egyébként még 1997-ben láthatta a nagyérdemű.
- Merliner News -
'99. július 29.
A cyberpunk, mint műfaj, eddig meglehetősen
kevés filmkészítőt rántott bűvkörébe. A dolog azért különös, mert miközben
a klasszikus sci-fi népszerűsége folyamatosan csökken, a cyberpunk fénye
kevésbé látszik megkopni. Mégis, sci-fi filmek csak készülnek, cyberpunk
meg elvétve kerül celluloidra, és akkor is minek. Merhogy a műfajon
belül mindmáig egyetlen használható alkotás a lassan relikviává mattuló
Blade Runner. A megszületésekor oly sok ostorozást kapó film hamar kultalkotássá
vát, a hívők a moziverziót és a director's cut-ot egy szalagon őrizgetik,
és bizonyos időnként megtekintik.
Persze, mondhatjuk joggal, mit is tehetnének mást.
A filmkészítők még a klasszikusnak számító Gibson novellákból is színes
celofánba burkolt szemetet gyártanak. A Johny, a kacattár sorsa jól
példázza ezt, hiszen a belőle összeütött film - Johny Mnemonic néven
futott - gyakorlatilag hulladéknak minősíthető. A szánalmas kísérletet
az sem menti, hogy maga a novella sem ostromolt parnasszusi magasságokat.
Bukott a film, joggal, és Keeanu Reeves vele bukott. Mikor a Mátrix
kapcsán neve előkerült, sokan kétkedve vontak vállat. Egy cyberpunk
terminus technikust címnek választani már önmagában merészség, ráadásul
egy olyan színészt tenni meg főszereplőnek, aki a műfajban már legalábbis
blamálta magát, egyenesen agyahagyott ötletnek tűnik. Csakhogy vannak
még csodák!
Igen, Holywoodban talán nem támad fel Lázár, és arany
lajtorja sem kúszik alá a felhők közül, de apróbb csodák igenis léteznek.
Mert a Mátrix jó film lett, és várható sikerével együtt Keeanu megdicsőülése
sem marad el. Figyelem, a film nem egyszerűen élvezetes, nem látványos,
hanem igenis jó. A direkt és nyilvánvaló látványeffekteken túl finom
nüanszoknak sincs híján. Kezdjük mindjárt a címmel, mely a hétköznapi
értelemben összefüggéseik szerint táblázatba rendezett számokat jelent,
de az orvosi szaknyelv az anyaméhet is így nevezi. A cyberpunkban ezzel
a szóval jelölik a virtuális teret, illetve annak vizuális megjelenítését
az emberi koponya neuronhálóján. Nos ezúttal mindháromról, ugyanakkor
egyikről sincs szó. A Mátrixban a mátrix egy gépek által kontrollált
kollektív álom, mely az emberek egyéni álmainak szilánkjaiból áll össze
koherens egésszé. Gépagy által, számkódok alapján összerendezett képvilág.
Az emberek elektromos méhekben fogannak, és kapszulákban alusszák örök
álmukat, így az idegsejteken végigszáguldó képeket bonyolult számsorok
szerint rendezi össze egy gépi intelligencia. Itt a hármasság, a mátrix
mindezideig legösszetetteb definíciója. Egy biológiai organizmusokra
épülő álomvilág, szigorúan gépi felügyelet alatt.
S ha valaki felébred? Mert van, aki kiesik a jól szervezett
kollektív vízióból. Többen vannak. Élik a felébredtek életét a mátrixon
kívüli létben, vállalva a sosem kért gondoskodás nyugalma helyett az
elpusztítást és állandó üldöztetést. Olykor visszatérnek a mátrixba,
és amolyan spéci terroristák módjára garázdálkodnak a nagy álomvilágban.
Vezetőjük, aki mellesleg az antik álomisten nevét használja, hisz egy
messiás eljövetelében, aki méltó ellenfele lehet a teljhatalmú programoknak,
akik a mátrixot vigyázzák. Naná, hogy megleli a fickót, aki Neo néven
ténykedik, és vele új perspektívát kap a fémméhekben szunnyadó emberi
faj.
Mint látható, a film története nem amolyan "majd a
delfin megmenti a Földet" jellegű baromság, ráadásul durván felrúgja
a cyberpunk lassan megcsontosodó kliséit. Ezen azonban csak a korlátoltságig
fanatikus rajongók fognak fanyalogni. Lesznek, akik majd műfaji újraértelmezést
emlegetnek. Mások talán új neveken és kategóriákon törik a fejüket -
fölöslegesen. A cyberpunk lényege ugyanis nem az inplantokban, lerobbant
városképekben és bandaháborúkban rejlik. A műfaji kliséken túl az ön
és közpusztító emberi faj maga teremtette kálváriája áll, kéne hogy
álljon a középpontban. Akár populáris formában megfogalmazva is.
S hogy a Mátrix populáris lesz, nem kétséges. Ha másért
nem, a szépen koreografált harcjelenetekért, a technikai trükkök virtuozitásáért
biztosan. Meg persze, mert mindez fórumot és reklámot is kapott - egyébként
helyesen. Arról törpölni pedig, hogy a popularitás és a gondolatok ötvözése
során hol az a határ, ami még a tömegek számára is emészthető formájú
filmet eredményez, pusztán akadémikus jelentőségű. A nézőt nem lehet
leváltani, és akik az egyébként brilliáns Dark City-n fanyalogtak, vagy
éppen el sem mentek megnézni, fenntartások nélkül fognak lelkesedni
a Mátrixért. Joggal. Az ínyencek pedig úgysem veszik le miatta a Projas
filmet a polcról. Inkább csak mellé állítják a Mátrixot rögzítő kazettát
is.
- hawk -
'99. július 12.
Az elveszett zsaru
Egy ffi bolyong a sivatagban, és fogalma sincs, hogyan
került oda. Egy bennszülött törzs rátalál, befogadja, ő jól is érzi
magát közöttük, ám azért tudni szeretné: mi a fenét keres itten, hogy
híjják, és főleg: kik azok, akik a sivatagba is utánajönnek, hogy megöljék?
Nos, a fenti alapsztori Jackie Chan legfrissebb őrületének, Az elveszett
zsaru (Who Am I ?) című akcióvígjátéknak a veleje. Aki ennél
többre kiváncsi, váltson mozijegyet. Netán kattinson: http://www.intercom.hu/azelveszettzsaru.
- saboteur -
'99. július 9.
Marsra Mars
Mióta a NASA bejelentette, hogy néhány esztendőn
belül embert küldhetünk a Marsra, a hollywood-i forgatókönyvírók fantáziáját
is mind jobban hergeli a vörös bolygó. A Walt Disneynél már készül is
egy ilyen tárgyú munka Brian DePalma rendezésében, Gary Sinise főszerepelésével.
De immár az is biztos, hogy a Warner sem hagyja ki a ziccert...
Warnerék produkciója a Marsra szálló első NASA-csapatról szól majd.
A történet szerint egy, a bolygót megcélzó űrkomp személyzete (egyikük
valószínűleg Val Kilmer lesz) "űrhajótörést" szenved, járművük javíthatatlanul
meghibásodik, s ezért kénytelenek lesznek hőseink is visszatérni az
anyahajóra. A bolygó körül kerengő űrhajón egy csak egy leány, azaz
csak egyetlen női tiszt marad (a nagysikerű Mátrix női főszereplője,
Carrie-Anne Moss alakítja majdan ezt a szerepet), aki parancsot
kap a Földről: társait magára hagyva azonnal térjen haza. A tiszt azonban
ilyet nem tesz, inkább megmenti bajtársait.
Állítólag a Disney-nél készülődő konkurens mozi miatt a Warnernél
minden más produkciónál nagyobb elsőbbséget élvez ez a Mars-projekt!
A stúdió azt tervezi, hogy legkésőbb 2000 tavaszán, vagyis már a Disney-film
premiere előtt moziforgalomba taszajtja emelkedett gondolatoktól alighanem
mentes művét.
- saboteur -
'99. július 2.
Minimozik Oscarja
Marc-Andreas Bochert kapta idén a külföldi filmfőiskolások
diák-Oscar díját, 15 perces Small Change elnevezésű alkotásával. Sorrendben
ez a harmadik év, hogy német diák érdemli ki az elismerést. A mostani
versenybe egyébként 21 országból 28 "minimozit" neveztek. A díjátadással
"flusztrált" puccos ceremóniára természetesen Los Angelesben kerül sor.
Az akadémia 1981 óta ítéli oda a rangos elismerést.
- saboteur -
'99. június 30.
Plecsniosztás az emtívín
A napokban adták át az idei MTV Movie Award plecsniket.
A zenés kábelcsatorna filmdíjait - mint évek óta annyiszor - ezúttal
is a 14-23 éves ifjak közvetlen szavazatai alapján ítélték oda.
E szerint az 1999.évi díjesőben a következők "áztak el":
- Legjobb film: Keresd a nőt! (20th Century Fox)
- Legjobb férfi alakítás: Jim Carrey - A Truman-show (Paramount)
- Legjobb női alakítás: Cameron Diaz - Keresd a nőt! (20th Century
Fox)
- A legjobb férfi újonc: James Van Der Beek - "Varsity Blues" (Paramount)
- A legjobb női újonc: Katie Holmes - "Kísérleti patkányok" (MGM/UA)
- A legjobb(?) gonosz: Matt Dillon - Keresd a nőt! (20th Century Fox)
Stephen Dorff - Penge (New Line)
- Legjobb filmbetétdal: "I'don't Want To Miss A Thing" (Aerosmith
/Buena Vista)
- Legjobb vígjátéki alakítás: Adam Sandler - A vizesnyolcas (Buena
Vista)
- A legjobb kettős: Jackie Chan és Chris Tucker - "Rush Hour" (New
Line)
- A legjobb csókjelenet: Gwyneth Paltrow és Joseph Fiennes - Szerelmes
Shakespeare
- A legjobb akciójelenet: amikor az aszteroida lerombolja fél New
Yorkot az Armageddonban - Rendező: Michael Bay (Buena Vista) -
- A legjobb verekedős jelenet: Ben Stiller és Puffy kutya párharca
a Keresd a nőt! című filmben
- A legjobb elsőfilmes: Guy Ritchie, rendező - A Ravasz, az Agy és
két füstölgő puskacső (Gramercy)
- saboteur -
'99. június 28.
Darth Vader alteregója
George Lucas végre elárulta, kiről is mintázta a Csillagok
háborúja gonosz lovagját, Darth Vadert. A megfejtés: Henry Kissinger,
az Egyesült Államok egykori külügyminisztere állt tudtán kívül modellt
a szárnyaló fantáziájú, ám - mint a mellékelt példa is jelzi - az e
világi történésekre sem érzéketlen rendezőnek. A politikus egyébként
azzal vívta ki Lucas mester haragját, hogy anno, fenntartások nélkül
támogatta az USA vietnámi háborúját.
- saboteur -
'99. június 25.
'99. június 25.
A Newton fiúk
Hogyan legyünk villámgyorsan dúsgazdagok? A Newton
fiúk számára a megoldás kézenfekvő: meg kell szegni a törvényt!
A Newton fiúk az amerikai gengszter-korszak legkülönlegesebb, de egyben
legeredményesebb figurái voltak, akik néhány dús esztendő alatt több
zsákmányt szereztek, mint neves kortársaik (Jesse James, Butch Cassidy
stb.) együttvéve, ráadásul egyetlen emberéletet sem oltottak ki! Mégis
mindeddig megkönyörült rajtuk Hollywood. Ám sorsát természetesen ez
a legenda sem kerülhette el. Az álomgyár erősebbnek bizonyult. A 20th
Century Fox által gyártott, a Sundance fesztiválon már hatalmas sikert
aratott Richard Linklater-mozi mostantól - videókazettán -mifelénk is
beszerezhető. A film különlegessége: a négy testvér szerepében Amerika
négy legigéretesebbnek tartott ifjú színjátszója "akciózik", így látható
Matthew McConaughey (Ha ölni kell, Kapcsolat), Ethan Hawke (Holt Költők
Társasága, Szép remények, Gattaca), Skeet Ulrich (Sikoly, Lesz ez még
így se), Vincent D'Onofrio (MIB, A halál napja).
- saboteur -
'99. június 21.
Romeónak pusztulnia kell...
Andrzej Bartkowiak, számos szuperprodukció (Halálos
fegyver 4., Féktelenül) operatőre több kollégájához hasonlóan rendezésre
szánta el magát. Első rendezői munkája a Romeo Must Die (Romeónak
pusztulnia kell) lesz, amely a klasszikus shakespeare-i Rómeó és
Júlia történetét dolgozza fel, átültetve azt a mai korba, és megtüzdelvén
némi féktelen akciósdival. Az operatőr-rendező elmondása szerint a kész
produkció inkább hasonlít majd egy hong-kongi akciókrimihez, mint az
eredeti drámához. Mindezt igazolni látszik az a tény is, hogy a férfiúi
főszerepet Jet Li, a jelenkori legnevesebb "Bruce Lee-kópia" játssza.
- saboteur -
'99. június 11.
Korlátok nélkül
Vajon akad-e olyan megátalkodott, aki kapásból tudja,
mi a közös a Kínai negyed, a Mint a villám, a Mission: Impossible, a
Bonnie és Clyde, az Armageddon, A cég és A Keresztapa című filmekben?
A válasz, egy név: Robert Towne. Eme fickó volt ugyanis az, aki a felsoroltak
mindegyikében fontos szerepet vállalt: ő kreálta a forgatókönyveket.
Igaz, A Keresztapának "csupán" néhány kulcsjelenetét jegyezte, - illetve
azt sem tette, mivel hősünk oly deviáns, hogy a stáblistákra csak ritkán
engedi kiírni a nevét - de a tollát elhagyó mondatfoszlányok éppen Marlon
Brando szájából szökelltek a filmtörténelembe. Towne amúgy rendezett
is már: a Tequila Sunrise - Az utolsó csepp szintén az ő édes
gyermeke, vagy mije volt. Barátja, Tom Cruise unszolására nemrégiben
ismét rittyentett egy mozit: filmre vitte/vette az ellentmondásos, botrányos
viselkedéséről, különc életmódjáról és megkérdőjelezhető, de eredményes
sportmódszereiről hírhedt hosszútávfutó olimpikon, Steve Prefontaine
különös életét és halálát.
- Perfontaine olyan személyisége volt az amerikai sporttörténetnek,
mint amilyen Jim Morrison a zene világának - vallja Towne. Nos,
erről a nem akármilyen életútról és nem kevésbé különlegesnek ígérkező
filmről hamarosan mindnyájan képet kaphattok, elvégre júliustól a jobb
videótékákban már ott ficereg majd a mű. A mű, melynek címe: Korlátok
nélkül
- saboteur -
'99. június 7.
Mr. Bond - csapdában
Mr. James Bond (értsd: Sean Connery) és a jelenkor
legszebb színésznőinek egyike: Catherine-Zeta Jones (Zorro álarca)
szupertolvajokat alakitanak abban a filmben, amelyet Briliáns csapda
névre kereszteltek a hazai filmmogulok és rövidesen a mozikba kerül.
A film rendezője: Jon Amiel. Bővebbet alant, még bővebbet a http://www.intercom.hu/brilianscsapda
beütlegelése révén tud6okk meg!
Noszóval a mozi egy Rembrandt-föstmény elrabolásával
indul. Aztán jön egy-2 fordulat (forduló?) és a leggyönyörűbb mejj és
popsiállománnyal rendelkező Catherine kisasszony valamint a korosodó
kandurr-kalandor megcsinálja a tuti bulit - véletlenül(?) éppen 2000
szilwesterén. A sztori nem valami nagy durranás. Ennek ellenére üdítő
a film, hiszen a rendezőnek sikerált átemelnie valamicskét a régi hősi
mítoszokból, a klasszikusoktól, az elegáns rablósdikból, a finoman bubuskodó,
langy erotikával apelláló hetvenesévekbéli mesketékből. És ez má' valami
manapság, ebben az enervált és hitehagyott korban, amikor az agymosással
és heréléssel egyaránt felérő Tudom, mit tettél...-széria szerte a glóbuszon
a No. 1!
- saboteur -
'99. május 23.
VIDEÓPREMIER
Emlék és vágy
A
betegebbnél betegebb filmjeikről elhíresült újzélandi mozgóképkreátorok
aktuális őrülete, az Emlék és vágy, a napokban jelenik meg videókazettán
a Mirax gondozásában. Az erőteljes japán segedelemmel készült Niki Caro-múvi
Peter Wells "Of Memory And Desire" című művének képi átirata.A
sztori szerint Sayo, a fiatal japán leány egy képtelen elhatározással
yes-t mond az első hímnek, aki szembejön és őszinte érzelmeket táplál
irányába. Az Új Zélandon töltött nászút azonban balul sül el: az ifjú
férj elhalálozik. A film a fiatal özvegyasszony viszontagságait tárja
elénk, választ adva arra, hogy az idő múlásával és más emberek segítségével
hogyan képes az ember lánya felülkerekedni önmagán, sérelmein, fájdalmán,
egyúttal arról is szól a mese: miként lényegül át a szomorúság múló
emlékké és a vágy őszinte szeretetté.
- saboteur -
'99. április 8.
Pillantás az öröklétre
Theo Angelopoulosz: "a szavak révén visszatértél hozzám..."
Alexander (Dionysos Solomos, a költő) rábukkan
régen elhunyt felesége, Anna leveleire, és szinte rögtön az emlékezés
rabjává válik. Rájön, milyen mérhetetlenül szerette a felesége, s hogy
ő ezt mennyire természetesnek vette. Kielégíthetetlen írásszomjában
úgy érzi, az immár visszahozhatatlan múltban átélt boldogság elveszett
pillanatai üldözik. Váratlanul találkozik egy albán fiúval, s mintha
ez a találkozás azzal kecsegtetné, hogy ismét megragadhatja az egykorvolt
boldog pillanatokat. Hősünk mindent megtesz annak érdekében, hogy a
fiút összehozza nagyanyjával, aki Albániában él. Eképp veszi kezdetét
egy misztikus utazás és egy megható kapcsolat az író és a gyermek között.
Múlt és jelen fonódik össze, miközben az emlékezet fátyla fellibben,
s feltárul a többértelmű valóság...
Röviden ennyi Theo Angelopoulosz 1998-ban Cannes-ban Arany Pálmával
jutalmazott alkotásának, Az örökkévalóság meg egy nap ("Mia eoniotita
ke mia mera") című - Jancsó képi világát idéző - film tartalma.
A görög rendező a film fogantatásának körülményeiről mesélt (hon)lapunknak.
- Számomra első filmjeim díszlettervezőjének, Miké Karapiperisnek a
halála volt az első megrázkódtatás, majd Gian Maria Volonté floridai
halála, amely teljesen felkészületlenül ért egy helyi hotelben, az Odüsszeusz
tekintete forgatása alatt. E két egymást követő tragédia szörnyen megviselt.
Felmerült bennem a kérdés: ha az ember még egy napot élhetne, vajon
mihez kezdene? Elmenne meginni a kávéját, vagy valami mással töltené
el a napját? Ezzel a gondolattal érdekes módon ismét a határok kérdéséhez
jutottam, amelyet korábban már a Gólyaállásban is érintettem - legyen
az területi, földrajzi vagy akár szerelmi határ. A legutóbbi, hasonló
tematikájú három filmemben a korlát vagy határ fogalmával foglalkoztam
az emberek közti kommunikációban, a szerelemben, az életből halálba
való átmenetben. És az Örökkévalóság meg egy nap-pal nem tettem mást,
mint tematikailag lezártam ezt a trilógiát, éppen úgy, ahogy annak idején
a Ködös táj lezárta az Utazás Kythérára című filmemmel elkezdett, a
A méhész-szel folytatódott csend-trilógiát.
- Filmjének két alapvető témája a halál és az idő...
- Igen. Alexander tudja, hogy meg fog halni, de nem fogadja el. Semmilyen
korlátozottságot nem fogad el. Sőt, odáig jut, hogy a benne létező időt
örökkévalóssággá változtatja. Ugyanez a helyzet a szerelemmel is. Örökkévalóvá
teszi feleségéhez fűződö kapcsolatát, s a szavak, amelyeket az albán
gyerektől VESZ, csak egy újabb módot jelentenek Alexander számára, hogy
visszahozza, "visszaálmodja" feleségét. Azt mondja: "a szavak révén
visszatértél hozzám..."
- A Budapest Film támogatásával -
'99. március 24.
Oliver Stone bíróság előtt
Az amerikai legfelsőbb bíróság elutasította Oliver Stone filmrendező fellebezését,
és engedélyezte az ellene folyó bírósági eljárás folytatását. Stone ellen
azért nyújtottak be keresetet, mert a felperes szerint egyik filmje adott
ötletet egy rablás során lőfegyverrel elkövetett bűncselekményhez. Emlékezetes,
hogy a Született gyilkosok című film párosa valóságos ámokfutást rendezett
a vásznon, melynek során leöltek mindenkit, akit lehetett, netán hagyta
magát. Stone-t, a forgalmazó Time Warnert és a mozi elkészítésében közreműködő
más résztvevőket bírósági úton támadtak meg egy bolti eladó, Patsy Byers
hozzátartozói, akit 1995. március 8-án az űzlet kirablása közben egy hasonlóan
rémisztő, ámde nem a fikció mezején öldöklő, vérgőzös pár meglőtt.
(Merliner News)
'99. március 5.
FILMHÍREK A NAGYVILÁGBÓL
ˇ Clint Eastwood pilótának áll Clint Eastwood
ismét forgat. Ezúttal Űrcowboyok (Spave Cowboys) címmel készít a Warner
Brothers égisze alatt egy meglehetősen furcsa hangulatú, humoros elemekkel
megtűzdelt akciófilmet. A történet szerint négy nyugdíjas(!) űrhajós
egy meghibásodott, a Földet fenyegető műholdat állít majd helyes pályára.
A pilóták egyike természetesen maga Eastwood lesz, de a legénység többi
tagját is neves sztárok alakítják: Jack Nicholson, Dennis Hooper és
Tommy Lee Jones egyaránt szerepet vállal a szuperprodukcióban. A premierre
- ha minden jól megy - már ez év végén sor kerülhet. (Merliner News)
ˇ Costner Kubában A kubai rakétaválság közel
két hetét feldolgozó politikai thrillert készít Martin Campbell, a Zorro
álarca című film korábbi megvalósítója. A 13 nap (13 Days) című mozi
főszereplője az a Kevin Costner lesz, aki a film producere is egyben.
A rendezői munkával eredetileg Alden Robinson volt megbízva, ám a szeszélyes
sztár hamar menesztette őt, s így került most képbe Campbell, akivel
- a hírek szerint - heteken belül elindul a forgatás. (Merliner News)
ˇ Digitális Bambi Walt Disney ötödik egész estés
rajzfilmje, a Bambi kiemelkedő legendája a XX. századi mozgókép kultúrának.
A kicsiny őz 1942-ben megálmodott története ezúttal digitálisan felújított
formában kerül a videotékákba. A klasszikus mese mellett a Disney animációs
műhelyének legfrissebb újdonságai is kikölcsönözhetőek immár, így a
Kacsamesék - Volt egyszer egy vadkacsa című epizódja valamint Balu kapitány
égi és földi kalandjai is megjelennek a napokban. (Merliner News)
ˇ Bruce Willis, az apacsvezér Jerry Buckheimer
és a Buena Vista produkciójában készül Bruce Willis legújabb filmje.
Az Apacsok című akciódús thrillerben ezúttal nyugdíjas rendőrkopót alakít
Hollywood fenegyereke, aki hajtóvadászatot indít egy darabolós sorozatgyilkos
után. A mozibemutatót karácsonyra tervezik.
ˇ CD-ajánlat
Rappelő Modern Talking
Az elektronikus slágerzene, az euro-diszkó hajdani sztáregyüttesei,
a Modern Talking és a Bad Boys Blue újra a slágerlistákat ostromolják.
A Dieter Bohlen - Thomas Anders duó Alone címmel jelentette meg vadonatúj,
a sorban nyolcadik korongját. A korábban megszokott hangzáshoz képest
újdonság, hogy Eric Singleton rap-betétei színesítik a zenei anyagot.
A kölni illetőségű Bad Boys Blue friss albuma ellenben már címével (...Continued)
is jelzi: semmi sem változott a csapat körül, vagyis a 18 dal a korábban
megszokott stílus, a bevált hangzás jegyében fogant. (Merliner
News)
'99. március 3.
Filmhírek a nagyvilágból
ˇ Egy frigó mindennapjai
Jan De Bont, a Féktelenül I-II. és a Twister rendezője
nemrégiben egy meglehetősen eredeti történet forgatókönyvét vásárolta
meg. A Food (Kaja) munkacímet viselő könyv szerzőjét féktelen fantáziával
áldotta meg a sors, ugyanis egy hűtőszekrény hétköznapjait írta filmre!
A sztori teljes egészében a frigóban játszódik, ahol a beszélő kaják
intrikáinak és izgalmas kalandjainak lehetünk majd szemtanúi a vásznon.
De Bontnak a hírek szerint annyira tetszik az ötlet, hogy a produceri
munkák mellett a rendezést is vállalja. Technikailag a film hagyományos
felvételek és számítógépanimációs trükkök bonyolult elegye lesz. (Merliner
News)
ˇ Ismét Szellemírtók?!
Dan Aykroyd és Harold Ramis egy ideje már dolgozik a sikeres
sorozat, a Szellemírtók harmadik epizódjának forgatókönyvén. A történet
részleteiről még semmit sem tudni, és az sem valószínű, hogy a tervből
még ebben az évezredben film is készül - az azonban biztos, hogy a Sony
(Columbia/TriStar) tárt karokkal várja az alkotópárost. Aykroyd úgy
nyilatkozott, hogy néhány hónapon belül elkészülhet a forgatókönyv első
verziója, de ő sem tartja valószínűnek, hogy 2000 vége előtt mozikba
kerülhet a folyt. köv. (Merliner News)
ˇ James Cameron a tévézést választotta
James Cameron a Terminator, a Bolygó neve: Halál, a True
Lies és a monumentális Titanic-film rendezője a nagyvászon helyett újabban
a kisebb tévéképernyők felé kacsintgat. Kizárólagos szerződést kötött
ugyanis a Fox-szal, egy hosszadalmas sci-fi tv-sorozat (szappanopera?)
megkreálására, amelynek alkalmanként írója, a történet kidolgozója,
néhány rész rendezője, és állandó producere is lenne. A tervek között
szerepel egy Mars-expedicióval kapcsolatos széria is, de ez várhatóan
mini-sorozat formájában valósul majd meg. A nagy tévésorozat történetéről
mindeddig nem árult el semmit sem Cameron, sem a Fox. Egy biztos csupán:
a széria bemutatkozó epizódját ősszel mutatják be az amerikai csatornákon,
nálunk pedig videón is megjelenik. (Merliner News)
'99. február 10.
Felemás filmszemle, avagy autista-e a magyar filmes?
Felemás képet mutatott a 30. Magyar Filmszemle (is). A nagyszabású,
öt napon át tartó mozifiestán ugyan megtelt a Corvin Budapest Filmpalota,
s a többi helyszínen (Toldi-BBS-, Puskin-, Örökmozgó Mozi) szintúgy
egymást érték az exkluzívnak, egyedinek, némelykor megismételhetetlennek
kikiáltott, gyakran az alkotók jelenlétében zajló premierek, ankétok
és szakmai fórumok, mégis - jórészt a gyakran betliző szervezőstábnak
köszönhetően - akadtak méltánytalanságok, a szűk szakmai elitet, s a
közönséget egyaránt sújtó, az ünnepi hangulathoz nemigen illő pillanatok.
S a végére maradt az igazi botrány: a zsűri a legfőbb kategóriákban
nem adott ki fődíjakat, így elmaradt a legjobb játékfilm, a legjobb
első filmes, továbbá a kísérleti- és kisjátékfilmes kategória jutalmazása.
Schlett István politológus, a játékfilmes zsűri elnöke azzal indokolta
a testület a filmes szakma által egyöntetűen, de a publikum által is
vitatott döntését, hogy a bizottság magasra tette a mércét, és nem kívánt
a szűk szakmai elit várakozásainak megfelelni. Csupán esztétikai és
etikai szempontokat vett figyelembe, s bár több kiemelkedő alkotás született,
mégsem találtak olyat, amely kiérdemelte volna a legjobbnak szánt "trófeát".
Ezzel szemben a magyar film "nagykövete", Jancsó Miklós - aki a szemlén
vetített legfrissebb munkája (Nekem lámpást adott kezembe az úr Pesten)
révén ugyancsak érdekelt volt a versenyben, mi több, az akreditált külföldi
zsűri Gene Moskowitz díját ki is érdemelte! - így érvelt: "A zsűrinek
az a dolga, hogy állást foglaljon, és olyan döntést hozzon, amely egyrészt
tükrözi az ízlését, másrészt bizonyos tendenciákat támogat. Születhetett
volna olyan döntés, amely a magyar vígjáték erősödését jelezte volna,
hiszen szerintem a 6:3 például Tímár Péter eddigi legjobb filmje. De
a zsűri felvállalhatta volna a valósághű drámákat, a társadalmi kérdéseket
boncolgató realista munkákat is. Amilyen Grunwalsky Ferenc mozija, a
Visszatérés volt. Más kérdés - tette hozzá epésen, egyszersmind
utalva a kelet-, közép-európai filmkészítés mostoha körülményeire -,
hogy Emir Kusturica, miután az Undergrounddal elnyerte a Cannes-i Aranypálmát
egy évig nem talált forgalmazót új filmjéhez. A díjkiosztó után tehát
elvész a díj, a hiszen a formális elismerések ma már egyre kevesebbet
érnek."
Kálomista Gábor producer a szemlét záró sajtótájékoztatóról sietve
és indulatosan távozott, ám még mielőtt becsapta volna a Corvin Budapest
Filmpalota díszes termének ajtaját, kijelentette, hogy a zsűri mostani
döntésével súlyos anyagi és erkölcsi kárt okozott. Forgács Péter filmrendező
- aki egyébként a kevés díjazott közé tartozik: A dunai exodus című
filmjéért a dokumentumfilm-kategória megosztott fődíját kapta - úgy
vélte, a fesztivált a jövőben egy profi fesztiváligazgatónak kellene
szerveznie. Eperjes Károly, a jelenkori magyar filmkultúra legnagyobb
sztárja ugyan megkapta a férfi főszereplőnek járó kitüntetést, mégis
elégedetlen, s ennek hangot is adott. Megítélése szerint úgy köszöntötték
őt, mintha azt mondták volna: "Isten éltessen, gratulálunk. Amúgy baromira
rosszul nézel ki..."
Nem lehet tisztünk itt és most eldönteni a vitát, mégis tény: a zsűri
- melynek élén nem filmes szakember állt! - alighanem elhamarkodottan
ítélkezett. Elvégre a 30. Magyar Filmszemle az elmúlt évek talán legsikeresebb
szemléje volt. A közönség tolongott, egymás sarkát taposták a vetítéseken
az érdeklődők, nem egyszer az újságírók, a színészek, a rendezők is
csak a zsöllye melletti lépcsőn találtak maguknak szabad helyet. Érdekes
ellentmondás, hogy míg a tavalyi, meglehetősen silány kínálatot látva
feltétel nélkül kiosztották a díjakat, addig az évszázad/évezred utolsó
seregszemléjén, akkor, amikor több, valóban figyelemre méltó munka,
a publikum tetszését joggal elnyerő film született, elmaradt a "díjeső"...
Tapsvihar persze ritkán tört ki. Az első zajos (értsd: tapssal jutalmazott)
mozisiker Szőke András Három című mozgó képekbe "csavart" grotesz
víziója volt. Szőke és csapata (Szalay Kriszta, Badar Sándor,Cserna
Antal, Merza Gábor és a többi epizodista) ismét bebizonyította, hogy
méregdrága trükkök nélkül, pusztán jó ötletek, szellemes dialógusok
és mókás gegek egybeszövésével is lehet emlékezeteset alkotni. A legnagyobb
sikert Tímár Péter új filmje, a 6:3 aratta. Joggal. Az Eperjes
Károly jutalomjátékának beillő, az "Aranycsapat" apropóján az ötvenes
évekről, áttételesen a zsarnokság leple alatt megbújó, szeretetre vágyó
és arra méltó kisemberekről szóló, a Rákosi-rendszert fricskázó szatíra
nem véletlenül érdemelte ki a premiert követő vastapsot. Mint ahogy
Zelki János Játék az egész elnevezésű, szellemi fogyatékos színjátszókról
szóló filmballadája, Szász János Temetés, Gyarmathy Lívia A
mi gólyánk című rövidfilmjei, avagy Gábor Péter provokatív, a pesti
gettót bemutató igazmeséje, a Pattogatott kukorica is kiemelkedett
a sorból.
Nem beszélve a nemzetközi filmpiacon is sikeresélyes, általános emberi
kérdésekről, transzcendentális gondolatokról, jóról és rosszról elmélkedő
és véleményt alkotó(!) munkákról. Mindenekelőtt Enyedi Ildikó francia-magyar
kooprodukcióban készült, Párizsban játszódó Simon mágusáról.
Vagy Kamondi Zoltán groteszk, játékos, szenvedélyes, szürreális, és
időnként kegyetlen cselekményű, egyúttal remekül fotografált filmjéről,
Az alkimista és a szűzről. De Can Togay Egy tél az isten háta
mögött című, jellegzetesen kelet-európai hangütésű történetét is
elismerően nyugtázta a publikum.
Mint minden fesztiválon, úgy itt is akadtak nagy bukták. Horváth Csaba
harsány, ámde halovány akciókrimije, a hazai közönség értelmi szintjét
a béka ülepe (ejtsd: segge) alá képzelő Európa expressz, Kádár
Miklós Mihály lila, öncélú képzelgése, az Atelier, avagy Puszt
Tibor a valóságot mesterkélt dialógusokba szorító Imre filmje
kemény próbára tette az igényes és ünnepre készült publikumot. Nem érdemes
sok szót vesztegetni rájuk. Érdemes szólni viszont az ugyancsak forgatókönybe
illő folyosói intrikákról, a baráti gesztusokról, az őszinte, máskor
kevésbé hiteles kinyilatkoztatásokról, "beköpésekről", egyszóval a beszédes
helyi történésekről. Andrew G. Vajna, a Rambo, a Die Hard-trilógia vagy
A miniszter félrelép korábbi producere például - rácáfolva az idegenből
jött filmcézárokról kialakított sommás előítéletekre - félrehúzódva,
hétköznapi farmer-pulcsi szerelésben foglalt helyet a Corvin Jávor-termének
lépcsőjén. Nem úgy a neves hazai sztárügyvéd, aki - "jó" szokását megőrízve
- koffernak is beillő aktatáskájával, késve érkezett az aktuális attrakcióra,
ám a neki tetsző helyet (a hatodik sor kellős közepén) így is megszerezte,
igaz, ehhez az amúgy pontosan érkezők fejét kellett gondosan "megcsapkodnia"
cókmókja éles csatjával.
Meglepő volt, ám korántsem mulatságos, amikor Koltai Róbert értetlenkedve
jegyezte meg a magyar film esélyeit taglaló szakmai ankéton, hogy a
hetek óta a nézettségi toplisták előkelő helyén álló Ámbár tanár
úr egyértelmű sikere ellenére mindmáig nem jutott hozzá az őt illető
gázsihoz. Koltai ezzel azt kívánta bizonyítani, hogy véleménye szerint
a közönségfilm sem tud magára hagyatva nyereséget termelni. Az állami
támogatás mellett érvelt, s megjegyezte: kulturpolitikánk irányítóinak
sürgősen változtatniuk kell hozzállásukon, magatartásukon. De az ünnepelt
Tímár is gondterhelten summázta: "a filmes szakma vadállati közönnyel
tűri, hogy mind vidéken, mind Budapesten megszűnnek a multiplexekkel
versenyezni nem képes, hagyományos, műemlék-jellegű mozik..."
Port Ferenc, a Budapest Film elnöke szerint a magyar filmgyártás nem
autista, ellenben infantilis. Állandó mama és papa-komplexusa van, ezért
hisztizik mindenki felé, amint problémája, gondja van. Dárday István
filmrendező finomabban fogalmazott: "nem a filmesek betegek, hanem az
őket körülvevő társadalom. Az alapkérdés tehát nem az: autista-e a magyar
filmes, hanem az, milyen a mai humán értelmiség helyzete mifelénk. Az
emberségünket, az értelmiségi szerepünket kell kielemeznünk. Jóllehet
a struktúra megváltoztatására is szükség lenne. Tűrhetetlen, hogy folyton
egy szűk filmes elit viszi el a pénzt!"
Banovich Tamás, rendező-díszlettervező a huszonnegyedik órát emlegette:
"eljutottunk ahhoz a ponthoz, amikor a Róna utcai filmgyár maradéka,
a hármas és négyes műterem is odaveszhet. Ha ez megtörténik, végleg
elveszhet a filmgyár. S abban az országban, ahol ez megtörténhet, alighanem
meghal a nemzeti filmgyártás is." Elek Judit, számos dokumentumfilm
készítője keserűen konstatálta, hogy pillanatnyilag nincsenek filmes
műhelyeink. "Ha ki tudnánk alakítani egy olyan struktúrát - állapította
meg -, ahol az egymással kommunikáló emberek kicsiny, 10-15 fős csoportjai,
alkotóműhelyei megbecsülést élveznek, előbbre léphetnénk..." Csapó -
1999. február 4-9.
Szabó Zoltán Attila
'99. február 3.
Simon Mágus
"Az egyházi hagyomány a titokzatos Simon Mágust tekintette az első
gnosztikusnak.Szamáriai volt, az i.sz. első században élt. Nagy hatású,
tömegeket befolyásolni tudó vallásalapító, aki egy darabig együttműködött
a korai kereszténységgel, majd ellene fordult. A legendás Péter-akták
szerint Rómában tűnt fel, és itt mérte össze hatalmát Szent Péterrel.
Simon a város lakosságának Péter jelenlétében mutatta be csodáját: a
magasba emelkedett, majd a város épületei és a környező hegyek fölött
röpködött. Péter imádkozott, hogy a gonosz varázsló szégyenüljön meg,
és valóban sikerült elérnie, hogy lezuhanjon. Ez az eset megfosztotta
Simont tekintélyétől a városban, és néhány nap múlva meg is halt. Egy
másik forrás szerint eltemetette magát tanítványaival, miután azt ígérte
nekik, hogy három nap múlva feltámad, és ez az elbizakodott tette okozta
a halálát.(Részlet Kákossy László: Fény és káosz című könyvéből)
Mára egyre inkább közhely az a párhuzam - teszi hozzá Enyedi
Ildikó a 30. Magyar Filmszemle programjában szereplő Simon Mágus
című film rendezője - amit teológusok és filozófusok vonnak a Gnózis
és a Posztmodern között. A szinkretizmus (mindent kritikátlanul befogadó,
ezáltal a teljes feloldódásig hangsúlytalanító szellemi áramlat) I.
század körüli virágzása és a mai, ezredvégi európai kultúra állapota
között.
- A Simon Mágus új gnosztikus film lenne tehát?
ENYEDI: Csábító lett volna ilyet készíteni. De ez a film nem
ilyen. Lemond a tarka, villódzó lehetőségekről. Inkább csak, mielőtt
ez a világ végleg eltűnne és átadná a helyét valami új, éppen körvonalazódónak,
búcsúzóul még egyszer rátekint...
- saboteur -
'99. február 1.
Diák-filmszemle a Puskinban
A 30. Magyar Filmszemlét megelőzően a Puskin Moziban retprospektív
filmfiestára kerül sor, amelyet az ELTE média szakos hallgatói szerkesztenek
az általuk legfontosabbaknak ítélt magyar alkotásokból válogatva. A
vetítésre kerülő filmek: Apa, Kitörés, Fotográfia, Cséplő Gyuri, A kis
Valentino, Dögkeselyű, Egészséges erotika, Macskafogó, Szárnyas ügynök,
Szürkület, Woyzeck, Hagyállógva Vászka. A múlt emlékképei után a jelen
és méginkább a jövő kerül a fókuszba: a fiatal magyar film helyzetéről
a Metropolis és a Premier Plan kezdeményezésére a Corvin Budapest Filmpalota
Kabos termében "celebrálnak" fórumot (vitát?) a szemle szervezői. (Merliner
News)
'99. január 27.
30. Magyar Filmszemle, avagy Halott lepke száll tova...
A 30. Magyar Filmszemle nemfikciós kategóiájában látható filmek:
ˇ Alföldi Róbert: ...Ilyen vagyok, ilyen...
ˇ Antala Zsuzsa-Nagy István: A Fesztyek, avagy a honfoglaló Martosiak
ˇ Dettre Gábor: Halott lepke száll tova... I-III.
ˇ Dettre Gábor: Jobbágyfelszabadítás 1848.
ˇ B. Révész László: Nádudvari Krónika I-II.
ˇ Herbert Ditmar-Buglya Sándor: Nem mindenki Szabó Géza ám!
ˇ Dénes Gábor: Zárójelentés 1993-1998
ˇ Domokos János: Tavasz
ˇ Dömölky János: Halál hálaadás napján
ˇ Elek Judit: Egy szabad ember - Fisch Ernő élete
ˇ Forgács Péter: Dunai Exodus
ˇ Fuzik János: A kő volt a kenyerünk
ˇ Gulyás János: Kárpótlásra jogosult
ˇ Cenbo: Még kék a Hold völgye - Tibet
ˇ Gyarmathy Lívia: A mi gólyánk
ˇ Kékesi Attila: A kor szelleme
ˇ Kisfaludy András: Elszállt egy hajó a szélben - KEX I-II.
ˇ Lénárt-Hudák: A Tequila-banda
ˇ Maár Gyula: Törőcsik Mari Cannes-ban
ˇ Mihályfí László: Igazságtétel
ˇ Mohi Sándor: Gyöngyökkel gyökereztél
ˇ Moldoványi Judit: Az elátkozott malom
ˇ Muhi András: KOKO
ˇ Pacskovszky J: Petőfi relikviák
ˇ Schiffer Pál: Törésvonalak III. (Stratégiák)
ˇ Soós Árpád: Vakáció I-II.
ˇ Sopsits Árpád: A negatív ember
ˇ Tari János: Az antropológiai film
ˇ Tényi István: Ballada a koránkelt harcosok hosszú meneteléséről
ˇ Tóth Péter Pál: Aranyfűrész
ˇ Tölgyesi Ágnes: Pipacsok
ˇ Varga Ágota: Csinto...
ˇ Zelki János: Játszani kell...
ˇ Zeglitzky Zoltán: Rokonok
ˇ Zsigmond Dezső: Szatmári tangó
Tari János: Az antropológiai film című moziját február 6-án
kora délután mutatják be a filmszemlén. A Magyar Televízió Művelődési
Főszerkesztőségének filmje - mások mellett - Marcus Banks oxfordi antropológus,
Keszi-Kovács László néprajzkutató, Forgách Péter álló- és mozgóképkészitő
"kisiparos", Colette Piault párizsi antropológus, Boglár Lajos vizuálantropológus,
valamint Csorba Judit, Jancsó Miklós és Gulyás Gyula filmrendezők segítségével,
közreműködésével készült el. Afféle "össznépi mozi". Izgalmas szellemi
szafari.
'99. január 25.
30. Magyar Filmszemle
A Budapesti Kongresszusi Központban az eddig megrendezett szemlékre
emlékező gálaműsorral nyit a jubileumi 30. Magyar Filmszemle február
4 -én. Ekkor adják át az életműdíjakat is. Az idén Böszörményi Géza
rendező, Gaál István rendező, Garas Dezső színművész, Horváth Teri színművésznő
és Makay Árpád operatőr veheti át a rangos elismerést,a megbecsülést
szimbolizáló "szuvenírt".
Mint azt a szemlét írányító testület - a Magyar Filmszemle Tanács
- nevében az idei elnök, Koltay Lajos a január 27-i sajtótájékoztatón
bejelentette: a szemle programjában 37 játékfilm, 60 kísérleti játékfilm
és 167 nem fikciós film szerepel. Magán a versenyen 23 játékfilm,
15 kisjátékfilm és 35 nem fikciós munka indul. A szemle központi rendezvényeinek
színhelye a Corvin Budapest Filmpalota lesz, de a Puskin Moziban,
a Művészben, az Örökmozgóban és a BBS Toldi-mozgójában is látható lesz
számos alkotás. A Puskin "ODEON-Sátrában" rendezendő fiestán egyébként
a Merliner támogatásával készült kísérleti film is szerepel a programban
(Gulyás György - Szabó Zoltán Attila: RÓDMÚVI, avagy az igazság odaát
van?)
A játékfilm-programban szereplő versenyfilmek:
ˇ Ács Miklós: Aussi-Mate Rulez!
ˇ BBS alkotócsoport: Egy tekercs valóság
ˇ Bollók Csaba: Észak, Észak,
ˇ Dettre Gábor: A tekerőlantos naplója
ˇ Enyedi Ildikó: Simon Mágus
ˇ Gábor Péter: Pattogatott kukorica
ˇ Grunwalsky Ferenc: Visszatérés / Kicsi, de nagyon erős 2.
ˇ Horváth Csaba: Európa Expressz
ˇ Kamondi Zoltán: Az alkimista és a szűz
ˇ Kádár Miklós Mihály: Atelier
ˇ Koltai Róbert: Ámbár tanár úr
ˇ Kőszegi Edit: Sitiprinc
ˇ Kroó András: Én, Rippl-Rónai József
ˇ Pohárnok-Hazai: Cukorkékség
ˇ Puszt Tibor: Imre filmje
ˇ Tímár Péter: 6:3
ˇ Salamon András: Közel a szerelemhez
ˇ El Eini Sonia: Körömszakadtáig
ˇ Szőke András: Három
ˇ Can Togay: Egy tél az Isten háta mögött
ˇ Tolnai Szabolcs: Nyári mozi
ˇ Tompa Gábor: Kínai védelem
ˇ Dyga Zsombor: Séta
A döntnökök: Schlett István - politológus, a zsűri elnöke, Almási
Tamás - filmrendező, Kovács András Bálint - filmtörténész, Szabó Gábor
- operatőr, Szemadám György - festőművész. A nemfikciós filmek zsűrije:
Gazdag Gyula(elnök), Dér András, Schubert Gusztáv.
A filmszemle a filmpremierek mellett szakmai fórumoknak is helyet
ad. Néhány kiemelt, a hazai filmszakmát gyakran foglalkoztató témakört
bocsátanak vitára. Ezek:
ˇ "A magyar film az átalakuló mozihálózatban" - a multiplexek hatásáról
Felkért előadók: Hartyándi Jenő (igazgató - Rába Cinema Kft.), Petróczy
Sándor (elnök - Mozisok Országos Szövetsége), Reichenberger János (főtanácsos
- Kulturális Örökség Minisztériuma), Tímár Péter (filmrendező), Zalán
Vince (Budapest Filmstúdió)
ˇ "Autista-e a magyar filmes?" - az alkotóműhelyek állapotáról
ˇ "Az audiovizuális koordináció" - az átalakítás és a finanszírozás
kérdéseiről
ˇ "Tovább ketyeg a magyar dokumentumfilm bombája" -a nem fikciós műfaj
helyzetéről
ˇ "A fiatal magyar film"
ˇ "Magyar filmek a nemzetközi piacon"
ˇ "1999. dokumentumfilm termése"
A filmszemlén megtekinthető kiállítások:
ˇ 30 év filmszemléi képekben (Corvin - galéria; rendező: Vayer
Tamás)
ˇ Bornyi Gyula kiállítás (Corvin - Kabos Gyula terem előtti
folyosó; rendező: Vayer Tamás)
'99. január 16.
Ha eljön Joe Black
Hopkins vs. Brad Pitt
Az amerikaiak szerint csak két dolog biztos, az adó és a halál. Ismervén
a tengerentúli adóhivatal hatáskörét és hozzáállását, nyilvánvaló a
kissé morbid népi bölcselet jogossága. Persze, figyelembe véve a hazai
szellőket, hamarosan nálunk is aktuális lesz a fent leírt szentencia.
Hogy vajon mi a kellemetlenebb, ha az adóellenőr vagy a kaszás zörget-e
az ajtón, mégsem lehet kétséges. Utóbbi esetben ugyanis elég kevés esély
van a konstruktív, tárgyaláson alapuló megoldásra. Persze, azért lehetnek
kivételek.
Martin Brest (Egy asszony illata, Éjszakai rohanás) új filmje éppen
egy ilyen kivétel értékű precedensre épül. William Paris milliomos ajtaján
ugyanis éppen a halál zörget be egy napon, szerencsére szokásos jelmezét
mellőzve, egy slágfertig ifjonc képében. Ajánlatot tesz a tehetős öregúrnak,
mely szerint élni hagyja az idejét kitöltött öreget, cserében az gardedám
gyanánt megmutatja neki az életet. Parris jobb híján belemegy az alkuba.
És a titokzatos, magát Joe Black-nek nevező fiatalember tanára és idegenvezetője
nyomába járva elkezdi feltérképezni azt, aminek eddig csak az elvételéről
szerzett tapasztalatot.
A történet alapján várhatunk valami fekete komédiát, misztikus bozongatás
a túlvilági alakokkal kötött alkuról, szívakító ömlengés az élet elvesztéséről.Csakhogy
minden esetben csalatkoznunk kell, mert ez a film egyik kategóriába
sem tartozik, miközben azért mindből csór egy-két elemet. Van itt kérem,
romantika, csipetnyi humor, és némi múltba révedés, meg akad szenvedés
és tipródás. Ám mindez csak kellék, körítés az élet szépségéről, és
elvesztésének természetességéről szövögetet filozófálgatáshoz. No nem
amolyan élveboncolós módon, vagy éppen tengermély gondolatokkal. Hanem
éppenhogy szép mesketévé, könnyen emészthető anekdotává transzformálva
a szerzők életről-halálról vallott véleményét.
A jópofa történet, jópofa filmmé alakítása kifejezetten profi munka,
részben talán annak köszönhetően, hogy Brest nem vett zsákbamacskát,
a stáb jelentős részével már dolgozott együtt. Nincs is komoly zizi,
csak kár, hogy a tanulság, a keserédes vég, a bölcsen fogadott elmúlás
témaköréhez a film legfeljebb annyi újdonságot tesz hozzá, mint bármelyik,
irodalmi sztereotípia filmmé való átfogalmazása. Semmi érdemlegeset.
Ettől persze a Joe Black nézhető, mi több, kifejezetten élvezhető film,
valami olyasmi, amit szüleink a "szép történet" kategóriába
soroltak/sorolnak. Tanulsága örök érvényű, aktualitása nem múló, jelentőssége
pedig csekély. De egy estét azért megér, mi több, kiválóan elszórakoztat,
és nem utolsó sorban némi melankolikus romantikát csempész végletes
érzelmekben annyira elsivárodott hétköznapjainkba.
hawk
'99. január 14.
Ronin
A kémregény, mint műfaj, sokat vesztett egykori fényéből. Hogy teljesen
kiment volna a divatból, nem állíthatjuk, de tény: a legendás karakterek
is renoválásra szorultak, hogy életképességüket megőrizzék. Hatványozottan
igaz ez a filmek esetében. A műfaj egyszerre volt kénytelen követni
a világpolitika változásait, a filmtrendek változását, és persze ezzel
együtt a közönség elvárásait is. Míg az olyan értő mesterek, mint Ludlum,
Forsyte vagy McLean, a könyvpiacon még tartjájk a frontot, addig a vásznon
a látvány és eseménydömping hihetetlen agresszióval követel egyre nagyobb
helyet magának. A modern kémsztori félelmetes pergésével, a képtelenség
határainak merész feszegetésével sokszor a karikatúra és komolykodás
határán egyensúlyoz. Kivéve természetesen a nyíltan és direkten túlzó
filmeket.
Hogy valaki klasszikus értelemben vett kémtörténetet vigyen filmre,
mégpedig úgy, hogy a látványtechnikai tobzódáshoz szokott, éhező retinájú
néző számára is élvezhetően tegye azt, valóban bravúros húzást kell
végrehajtania. Frankenheimer mesternek, aki nem éppen hátulgombolós
a szakmában, és a műfajhoz is van némi köze, sikerült ez a mestervágás.
Legújabb, Ronin című filmje egyszerre lett korszerű, miközben hű maradt
a műfaj hagyományaihoz. Míg a Keselyű három napja vagy a Francia kapcsolat
mára jótékony patinába öltözött, addig a hasonlóképpen tradicionális
Ronin úgy viseli a műfajt borító jótékony oxidréteget, hogy a legkevésbé
sem válik giccses nosztalgiázássá. Mi több, kifejezetten naprakész alkotás,
amely történetében is alkalmazkodik a klasszikus Kelet-Nyugat feszültségben
beállt vákuumhoz. Hősei nem meggyőződéses hírszerzők, hanem pénzért
dolgozó profik, gazda nélküli szamurájok, roninok.
Az alaphelyzett korszerűsödése, a fekete-fehér kontúrok összemosása
mellett a megjelenítés eszköztára merőben hagyományos. Nincsenek szemkápráztató
computereffektek, vannak viszont testbecsapódó golyók, totális bizonytalanság
és bizalmatlanság, és rommá tört autók. És persze a megunhatatlan társasjáték
alkotók és nézők között, amely a szálak és események gubancolásának
és bogozásának szimultán művelésén alapul. Mindez profin összerakva,
remek színészekkel (DeNiro, Reno) megtámogatva igazán élvezetes végeredményt
produkál, amit nyugodt lélekkel tehetünk oda a klasszikusok mellé csakúgy,
mint napjaink bármely, technikában is korszerű alkotása mellé (fölé?).
|