'99. december 27.
EXTRA TARTALOM A DVD VÁLTOZATON!
'99. december 17.
'99. december 15.
'99. december 13.
'99. október 15.
Los Angelesben emléktáblát avattak a magyar származású William Fox tiszteletére. Az 1879-ben Tolcsván született amerikai filmstúdió-alapító legendáját megörökítő herendi porcelánból készült emléktábla a 20th Century Fox stúdió vetitőtermének falára került. A táblán angolul és magyarul a Seventh Heaven (Hetedik Menyország) című, 1927-ben készült Fox-mozi nyitómondata olvasható: "Azoknak, akik elindulnak a mélyséből a magasba, a csatornából a csillagok felé, a Bátorság létráját kell megmászniuk." - Merliner News - '99. október 13.
Két magyar rövidfilm aratta a legnagyobb sikert a törökországi Antalyában megrendezett V. Nemzetközi Rövidfilm és Videó Fesztiválon. Szász János Temetés című alkotása a legjobb drámai rövidfilm díját kapta, amely a fesztivál fődíjának számít. Gyarmathy Lívia A mi gólyánk című filmje a dokumentumfilmek kategóriájában a zsűri különdíját nyerte. Egyébként Gyarmathy alkotását - amely díjat nyert júniusban a marseilles-i dokumentumfilm fesztiválon is - japán és svéd filmforgalmazók egyaránt megvásárolták, mi több, az igényességéről ismert francia Arte televízió is megvásárolta. - Merliner News - '99. szeptember 17.
Star Wars: folyt. köv. DiCaprióval?!
Leonardo DiCaprio 40 millió dollárt vághat zsebre a soron következő Star Wars filmért, melynek ő lehet a kulcsfigurája. Amennyiben Hollywood jelenlegi első számú sztárja, a tinileánybugyik megnedvesítőYe elfogadja az ajánlatot, ő lehetne a későbbi nagyúr, az ifjonc Anakin Skywalker megformálója. Egyébiránt az a hír járja, hogy DiCaprio örömmel vállalná el a szerepet, s immár majdhogynem tutira vehető, hogy George Lucas mozimítoszának következő epizódjában ő alakul jedi-lovaggá. (Merliner News) '99. szeptember 15.
Kusturica koncertkörútja
Emir Kusturica úgy döntött, hogy egy időre felcseréli a kamerát a gitárral. A szarajevói születésű "mozivarázsló" koncertkörútra indul zenekarával, a No Smoking Banddel. Az első állomás Görögország lesz, utána Svájc, Franciaország, Lengyelország következik, majd pedig ismét göröghon a banda (uti)célpontja. Kusturica zenekarának muzsikája amúgy - az ő megfogalmazása szerint - valamennyi balkán stílus zenei összecsengése. (Merliner News) '99. augusztus 30.
Újra filmvásznon az izomkolosszus
Bő két év szünet után ismét forgat a figyelemre méltó izomzatáról ismert osztrák származású színész, Arnold Schwarzenegger. Amint az osztrák tévé, az ORF hírül adta, ezúttal westernfilmben próbál szerencsét hősünk. Seriffet alakít majd, aki bosszút áll a "gonoszokon" (kiken máson?). Schwarzenegger utolsó - nálunk is forgalmazott - filmjét, a Batman és Robint egyébként még 1997-ben láthatta a nagyérdemű. - Merliner News - '99. július 29.
A cyberpunk, mint műfaj, eddig meglehetősen
kevés filmkészítőt rántott bűvkörébe. A dolog azért különös, mert miközben
a klasszikus sci-fi népszerűsége folyamatosan csökken, a cyberpunk fénye
kevésbé látszik megkopni. Mégis, sci-fi filmek csak készülnek, cyberpunk
meg elvétve kerül celluloidra, és akkor is minek. Merhogy a műfajon
belül mindmáig egyetlen használható alkotás a lassan relikviává mattuló
Blade Runner. A megszületésekor oly sok ostorozást kapó film hamar kultalkotássá
vát, a hívők a moziverziót és a director's cut-ot egy szalagon őrizgetik,
és bizonyos időnként megtekintik. - hawk - '99. július 12.
Az elveszett zsaru
Egy ffi bolyong a sivatagban, és fogalma sincs, hogyan
került oda. Egy bennszülött törzs rátalál, befogadja, ő jól is érzi
magát közöttük, ám azért tudni szeretné: mi a fenét keres itten, hogy
híjják, és főleg: kik azok, akik a sivatagba is utánajönnek, hogy megöljék? - saboteur - '99. július 9.
Marsra Mars
Mióta a NASA bejelentette, hogy néhány esztendőn
belül embert küldhetünk a Marsra, a hollywood-i forgatókönyvírók fantáziáját
is mind jobban hergeli a vörös bolygó. A Walt Disneynél már készül is
egy ilyen tárgyú munka Brian DePalma rendezésében, Gary Sinise főszerepelésével.
De immár az is biztos, hogy a Warner sem hagyja ki a ziccert... - saboteur - '99. július 2.
Minimozik Oscarja
Marc-Andreas Bochert kapta idén a külföldi filmfőiskolások diák-Oscar díját, 15 perces Small Change elnevezésű alkotásával. Sorrendben ez a harmadik év, hogy német diák érdemli ki az elismerést. A mostani versenybe egyébként 21 országból 28 "minimozit" neveztek. A díjátadással "flusztrált" puccos ceremóniára természetesen Los Angelesben kerül sor. Az akadémia 1981 óta ítéli oda a rangos elismerést. - saboteur - '99. június 30.
Plecsniosztás az emtívín
A napokban adták át az idei MTV Movie Award plecsniket.
A zenés kábelcsatorna filmdíjait - mint évek óta annyiszor - ezúttal
is a 14-23 éves ifjak közvetlen szavazatai alapján ítélték oda.
- saboteur - '99. június 28.
Darth Vader alteregója
George Lucas végre elárulta, kiről is mintázta a Csillagok háborúja gonosz lovagját, Darth Vadert. A megfejtés: Henry Kissinger, az Egyesült Államok egykori külügyminisztere állt tudtán kívül modellt a szárnyaló fantáziájú, ám - mint a mellékelt példa is jelzi - az e világi történésekre sem érzéketlen rendezőnek. A politikus egyébként azzal vívta ki Lucas mester haragját, hogy anno, fenntartások nélkül támogatta az USA vietnámi háborúját. - saboteur - '99. június 25.
'99. június 25.
A Newton fiúk
Hogyan legyünk villámgyorsan dúsgazdagok? A Newton
fiúk számára a megoldás kézenfekvő: meg kell szegni a törvényt! - saboteur - '99. június 21.
Romeónak pusztulnia kell...
Andrzej Bartkowiak, számos szuperprodukció (Halálos
fegyver 4., Féktelenül) operatőre több kollégájához hasonlóan rendezésre
szánta el magát. Első rendezői munkája a Romeo Must Die (Romeónak
pusztulnia kell) lesz, amely a klasszikus shakespeare-i Rómeó és
Júlia történetét dolgozza fel, átültetve azt a mai korba, és megtüzdelvén
némi féktelen akciósdival. Az operatőr-rendező elmondása szerint a kész
produkció inkább hasonlít majd egy hong-kongi akciókrimihez, mint az
eredeti drámához. Mindezt igazolni látszik az a tény is, hogy a férfiúi
főszerepet Jet Li, a jelenkori legnevesebb "Bruce Lee-kópia" játssza. - saboteur - '99. június 11.
Korlátok nélkül
Vajon akad-e olyan megátalkodott, aki kapásból tudja, mi a közös a Kínai negyed, a Mint a villám, a Mission: Impossible, a Bonnie és Clyde, az Armageddon, A cég és A Keresztapa című filmekben?
A válasz, egy név: Robert Towne. Eme fickó volt ugyanis az, aki a felsoroltak
mindegyikében fontos szerepet vállalt: ő kreálta a forgatókönyveket.
Igaz, A Keresztapának "csupán" néhány kulcsjelenetét jegyezte, - illetve
azt sem tette, mivel hősünk oly deviáns, hogy a stáblistákra csak ritkán
engedi kiírni a nevét - de a tollát elhagyó mondatfoszlányok éppen Marlon
Brando szájából szökelltek a filmtörténelembe. Towne amúgy rendezett
is már: a Tequila Sunrise - Az utolsó csepp szintén az ő édes
gyermeke, vagy mije volt. Barátja, Tom Cruise unszolására nemrégiben
ismét rittyentett egy mozit: filmre vitte/vette az ellentmondásos, botrányos
viselkedéséről, különc életmódjáról és megkérdőjelezhető, de eredményes
sportmódszereiről hírhedt hosszútávfutó olimpikon, Steve Prefontaine
különös életét és halálát. - saboteur - '99. június 7. Mr. Bond - csapdában
Mr. James Bond (értsd: Sean Connery) és a jelenkor legszebb színésznőinek egyike: Catherine-Zeta Jones (Zorro álarca) szupertolvajokat alakitanak abban a filmben, amelyet Briliáns csapda névre kereszteltek a hazai filmmogulok és rövidesen a mozikba kerül. A film rendezője: Jon Amiel. Bővebbet alant, még bővebbet a http://www.intercom.hu/brilianscsapda beütlegelése révén tud6okk meg! Noszóval a mozi egy Rembrandt-föstmény elrabolásával
indul. Aztán jön egy-2 fordulat (forduló?) és a leggyönyörűbb mejj és
popsiállománnyal rendelkező Catherine kisasszony valamint a korosodó
kandurr-kalandor megcsinálja a tuti bulit - véletlenül(?) éppen 2000
szilwesterén. A sztori nem valami nagy durranás. Ennek ellenére üdítő
a film, hiszen a rendezőnek sikerált átemelnie valamicskét a régi hősi
mítoszokból, a klasszikusoktól, az elegáns rablósdikból, a finoman bubuskodó,
langy erotikával apelláló hetvenesévekbéli mesketékből. És ez má' valami
manapság, ebben az enervált és hitehagyott korban, amikor az agymosással
és heréléssel egyaránt felérő Tudom, mit tettél...-széria szerte a glóbuszon
a No. 1!
- saboteur - '99. május 23. VIDEÓPREMIER Emlék és vágy
A
betegebbnél betegebb filmjeikről elhíresült újzélandi mozgóképkreátorok
aktuális őrülete, az Emlék és vágy, a napokban jelenik meg videókazettán
a Mirax gondozásában. Az erőteljes japán segedelemmel készült Niki Caro-múvi
Peter Wells "Of Memory And Desire" című művének képi átirata.A
sztori szerint Sayo, a fiatal japán leány egy képtelen elhatározással
yes-t mond az első hímnek, aki szembejön és őszinte érzelmeket táplál
irányába. Az Új Zélandon töltött nászút azonban balul sül el: az ifjú
férj elhalálozik. A film a fiatal özvegyasszony viszontagságait tárja
elénk, választ adva arra, hogy az idő múlásával és más emberek segítségével
hogyan képes az ember lánya felülkerekedni önmagán, sérelmein, fájdalmán,
egyúttal arról is szól a mese: miként lényegül át a szomorúság múló
emlékké és a vágy őszinte szeretetté. - saboteur -
'99. április 8. Pillantás az öröklétre
Theo Angelopoulosz: "a szavak révén visszatértél hozzám..." Alexander (Dionysos Solomos, a költő) rábukkan
régen elhunyt felesége, Anna leveleire, és szinte rögtön az emlékezés
rabjává válik. Rájön, milyen mérhetetlenül szerette a felesége, s hogy
ő ezt mennyire természetesnek vette. Kielégíthetetlen írásszomjában
úgy érzi, az immár visszahozhatatlan múltban átélt boldogság elveszett
pillanatai üldözik. Váratlanul találkozik egy albán fiúval, s mintha
ez a találkozás azzal kecsegtetné, hogy ismét megragadhatja az egykorvolt
boldog pillanatokat. Hősünk mindent megtesz annak érdekében, hogy a
fiút összehozza nagyanyjával, aki Albániában él. Eképp veszi kezdetét
egy misztikus utazás és egy megható kapcsolat az író és a gyermek között.
Múlt és jelen fonódik össze, miközben az emlékezet fátyla fellibben,
s feltárul a többértelmű valóság... - A Budapest Film támogatásával -
'99. március 24. Oliver Stone bíróság előtt
Az amerikai legfelsőbb bíróság elutasította Oliver Stone filmrendező fellebezését, és engedélyezte az ellene folyó bírósági eljárás folytatását. Stone ellen azért nyújtottak be keresetet, mert a felperes szerint egyik filmje adott ötletet egy rablás során lőfegyverrel elkövetett bűncselekményhez. Emlékezetes, hogy a Született gyilkosok című film párosa valóságos ámokfutást rendezett a vásznon, melynek során leöltek mindenkit, akit lehetett, netán hagyta magát. Stone-t, a forgalmazó Time Warnert és a mozi elkészítésében közreműködő más résztvevőket bírósági úton támadtak meg egy bolti eladó, Patsy Byers hozzátartozói, akit 1995. március 8-án az űzlet kirablása közben egy hasonlóan rémisztő, ámde nem a fikció mezején öldöklő, vérgőzös pár meglőtt. (Merliner News)
'99. március 5. FILMHÍREK A NAGYVILÁGBÓL ˇ Clint Eastwood pilótának áll Clint Eastwood ismét forgat. Ezúttal Űrcowboyok (Spave Cowboys) címmel készít a Warner Brothers égisze alatt egy meglehetősen furcsa hangulatú, humoros elemekkel megtűzdelt akciófilmet. A történet szerint négy nyugdíjas(!) űrhajós egy meghibásodott, a Földet fenyegető műholdat állít majd helyes pályára. A pilóták egyike természetesen maga Eastwood lesz, de a legénység többi tagját is neves sztárok alakítják: Jack Nicholson, Dennis Hooper és Tommy Lee Jones egyaránt szerepet vállal a szuperprodukcióban. A premierre - ha minden jól megy - már ez év végén sor kerülhet. (Merliner News) ˇ Costner Kubában A kubai rakétaválság közel két hetét feldolgozó politikai thrillert készít Martin Campbell, a Zorro álarca című film korábbi megvalósítója. A 13 nap (13 Days) című mozi főszereplője az a Kevin Costner lesz, aki a film producere is egyben. A rendezői munkával eredetileg Alden Robinson volt megbízva, ám a szeszélyes sztár hamar menesztette őt, s így került most képbe Campbell, akivel - a hírek szerint - heteken belül elindul a forgatás. (Merliner News) ˇ Digitális Bambi Walt Disney ötödik egész estés rajzfilmje, a Bambi kiemelkedő legendája a XX. századi mozgókép kultúrának. A kicsiny őz 1942-ben megálmodott története ezúttal digitálisan felújított formában kerül a videotékákba. A klasszikus mese mellett a Disney animációs műhelyének legfrissebb újdonságai is kikölcsönözhetőek immár, így a Kacsamesék - Volt egyszer egy vadkacsa című epizódja valamint Balu kapitány égi és földi kalandjai is megjelennek a napokban. (Merliner News) ˇ Bruce Willis, az apacsvezér Jerry Buckheimer és a Buena Vista produkciójában készül Bruce Willis legújabb filmje. Az Apacsok című akciódús thrillerben ezúttal nyugdíjas rendőrkopót alakít Hollywood fenegyereke, aki hajtóvadászatot indít egy darabolós sorozatgyilkos után. A mozibemutatót karácsonyra tervezik. ˇ CD-ajánlat
'99. március 3. Filmhírek a nagyvilágból ˇ Egy frigó mindennapjai ˇ Ismét Szellemírtók?! ˇ James Cameron a tévézést választotta
'99. február 10. Felemás filmszemle, avagy autista-e a magyar filmes? Felemás képet mutatott a 30. Magyar Filmszemle (is). A nagyszabású, öt napon át tartó mozifiestán ugyan megtelt a Corvin Budapest Filmpalota, s a többi helyszínen (Toldi-BBS-, Puskin-, Örökmozgó Mozi) szintúgy egymást érték az exkluzívnak, egyedinek, némelykor megismételhetetlennek kikiáltott, gyakran az alkotók jelenlétében zajló premierek, ankétok és szakmai fórumok, mégis - jórészt a gyakran betliző szervezőstábnak köszönhetően - akadtak méltánytalanságok, a szűk szakmai elitet, s a közönséget egyaránt sújtó, az ünnepi hangulathoz nemigen illő pillanatok. S a végére maradt az igazi botrány: a zsűri a legfőbb kategóriákban nem adott ki fődíjakat, így elmaradt a legjobb játékfilm, a legjobb első filmes, továbbá a kísérleti- és kisjátékfilmes kategória jutalmazása. Schlett István politológus, a játékfilmes zsűri elnöke azzal indokolta a testület a filmes szakma által egyöntetűen, de a publikum által is vitatott döntését, hogy a bizottság magasra tette a mércét, és nem kívánt a szűk szakmai elit várakozásainak megfelelni. Csupán esztétikai és etikai szempontokat vett figyelembe, s bár több kiemelkedő alkotás született, mégsem találtak olyat, amely kiérdemelte volna a legjobbnak szánt "trófeát". Ezzel szemben a magyar film "nagykövete", Jancsó Miklós - aki a szemlén vetített legfrissebb munkája (Nekem lámpást adott kezembe az úr Pesten) révén ugyancsak érdekelt volt a versenyben, mi több, az akreditált külföldi zsűri Gene Moskowitz díját ki is érdemelte! - így érvelt: "A zsűrinek az a dolga, hogy állást foglaljon, és olyan döntést hozzon, amely egyrészt tükrözi az ízlését, másrészt bizonyos tendenciákat támogat. Születhetett volna olyan döntés, amely a magyar vígjáték erősödését jelezte volna, hiszen szerintem a 6:3 például Tímár Péter eddigi legjobb filmje. De a zsűri felvállalhatta volna a valósághű drámákat, a társadalmi kérdéseket boncolgató realista munkákat is. Amilyen Grunwalsky Ferenc mozija, a Visszatérés volt. Más kérdés - tette hozzá epésen, egyszersmind utalva a kelet-, közép-európai filmkészítés mostoha körülményeire -, hogy Emir Kusturica, miután az Undergrounddal elnyerte a Cannes-i Aranypálmát egy évig nem talált forgalmazót új filmjéhez. A díjkiosztó után tehát elvész a díj, a hiszen a formális elismerések ma már egyre kevesebbet érnek." Kálomista Gábor producer a szemlét záró sajtótájékoztatóról sietve és indulatosan távozott, ám még mielőtt becsapta volna a Corvin Budapest Filmpalota díszes termének ajtaját, kijelentette, hogy a zsűri mostani döntésével súlyos anyagi és erkölcsi kárt okozott. Forgács Péter filmrendező - aki egyébként a kevés díjazott közé tartozik: A dunai exodus című filmjéért a dokumentumfilm-kategória megosztott fődíját kapta - úgy vélte, a fesztivált a jövőben egy profi fesztiváligazgatónak kellene szerveznie. Eperjes Károly, a jelenkori magyar filmkultúra legnagyobb sztárja ugyan megkapta a férfi főszereplőnek járó kitüntetést, mégis elégedetlen, s ennek hangot is adott. Megítélése szerint úgy köszöntötték őt, mintha azt mondták volna: "Isten éltessen, gratulálunk. Amúgy baromira rosszul nézel ki..." Nem lehet tisztünk itt és most eldönteni a vitát, mégis tény: a zsűri - melynek élén nem filmes szakember állt! - alighanem elhamarkodottan ítélkezett. Elvégre a 30. Magyar Filmszemle az elmúlt évek talán legsikeresebb szemléje volt. A közönség tolongott, egymás sarkát taposták a vetítéseken az érdeklődők, nem egyszer az újságírók, a színészek, a rendezők is csak a zsöllye melletti lépcsőn találtak maguknak szabad helyet. Érdekes ellentmondás, hogy míg a tavalyi, meglehetősen silány kínálatot látva feltétel nélkül kiosztották a díjakat, addig az évszázad/évezred utolsó seregszemléjén, akkor, amikor több, valóban figyelemre méltó munka, a publikum tetszését joggal elnyerő film született, elmaradt a "díjeső"... Tapsvihar persze ritkán tört ki. Az első zajos (értsd: tapssal jutalmazott) mozisiker Szőke András Három című mozgó képekbe "csavart" grotesz víziója volt. Szőke és csapata (Szalay Kriszta, Badar Sándor,Cserna Antal, Merza Gábor és a többi epizodista) ismét bebizonyította, hogy méregdrága trükkök nélkül, pusztán jó ötletek, szellemes dialógusok és mókás gegek egybeszövésével is lehet emlékezeteset alkotni. A legnagyobb sikert Tímár Péter új filmje, a 6:3 aratta. Joggal. Az Eperjes Károly jutalomjátékának beillő, az "Aranycsapat" apropóján az ötvenes évekről, áttételesen a zsarnokság leple alatt megbújó, szeretetre vágyó és arra méltó kisemberekről szóló, a Rákosi-rendszert fricskázó szatíra nem véletlenül érdemelte ki a premiert követő vastapsot. Mint ahogy Zelki János Játék az egész elnevezésű, szellemi fogyatékos színjátszókról szóló filmballadája, Szász János Temetés, Gyarmathy Lívia A mi gólyánk című rövidfilmjei, avagy Gábor Péter provokatív, a pesti gettót bemutató igazmeséje, a Pattogatott kukorica is kiemelkedett a sorból. Nem beszélve a nemzetközi filmpiacon is sikeresélyes, általános emberi kérdésekről, transzcendentális gondolatokról, jóról és rosszról elmélkedő és véleményt alkotó(!) munkákról. Mindenekelőtt Enyedi Ildikó francia-magyar kooprodukcióban készült, Párizsban játszódó Simon mágusáról. Vagy Kamondi Zoltán groteszk, játékos, szenvedélyes, szürreális, és időnként kegyetlen cselekményű, egyúttal remekül fotografált filmjéről, Az alkimista és a szűzről. De Can Togay Egy tél az isten háta mögött című, jellegzetesen kelet-európai hangütésű történetét is elismerően nyugtázta a publikum. Mint minden fesztiválon, úgy itt is akadtak nagy bukták. Horváth Csaba harsány, ámde halovány akciókrimije, a hazai közönség értelmi szintjét a béka ülepe (ejtsd: segge) alá képzelő Európa expressz, Kádár Miklós Mihály lila, öncélú képzelgése, az Atelier, avagy Puszt Tibor a valóságot mesterkélt dialógusokba szorító Imre filmje kemény próbára tette az igényes és ünnepre készült publikumot. Nem érdemes sok szót vesztegetni rájuk. Érdemes szólni viszont az ugyancsak forgatókönybe illő folyosói intrikákról, a baráti gesztusokról, az őszinte, máskor kevésbé hiteles kinyilatkoztatásokról, "beköpésekről", egyszóval a beszédes helyi történésekről. Andrew G. Vajna, a Rambo, a Die Hard-trilógia vagy A miniszter félrelép korábbi producere például - rácáfolva az idegenből jött filmcézárokról kialakított sommás előítéletekre - félrehúzódva, hétköznapi farmer-pulcsi szerelésben foglalt helyet a Corvin Jávor-termének lépcsőjén. Nem úgy a neves hazai sztárügyvéd, aki - "jó" szokását megőrízve - koffernak is beillő aktatáskájával, késve érkezett az aktuális attrakcióra, ám a neki tetsző helyet (a hatodik sor kellős közepén) így is megszerezte, igaz, ehhez az amúgy pontosan érkezők fejét kellett gondosan "megcsapkodnia" cókmókja éles csatjával. Meglepő volt, ám korántsem mulatságos, amikor Koltai Róbert értetlenkedve jegyezte meg a magyar film esélyeit taglaló szakmai ankéton, hogy a hetek óta a nézettségi toplisták előkelő helyén álló Ámbár tanár úr egyértelmű sikere ellenére mindmáig nem jutott hozzá az őt illető gázsihoz. Koltai ezzel azt kívánta bizonyítani, hogy véleménye szerint a közönségfilm sem tud magára hagyatva nyereséget termelni. Az állami támogatás mellett érvelt, s megjegyezte: kulturpolitikánk irányítóinak sürgősen változtatniuk kell hozzállásukon, magatartásukon. De az ünnepelt Tímár is gondterhelten summázta: "a filmes szakma vadállati közönnyel tűri, hogy mind vidéken, mind Budapesten megszűnnek a multiplexekkel versenyezni nem képes, hagyományos, műemlék-jellegű mozik..." Port Ferenc, a Budapest Film elnöke szerint a magyar filmgyártás nem autista, ellenben infantilis. Állandó mama és papa-komplexusa van, ezért hisztizik mindenki felé, amint problémája, gondja van. Dárday István filmrendező finomabban fogalmazott: "nem a filmesek betegek, hanem az őket körülvevő társadalom. Az alapkérdés tehát nem az: autista-e a magyar filmes, hanem az, milyen a mai humán értelmiség helyzete mifelénk. Az emberségünket, az értelmiségi szerepünket kell kielemeznünk. Jóllehet a struktúra megváltoztatására is szükség lenne. Tűrhetetlen, hogy folyton egy szűk filmes elit viszi el a pénzt!" Banovich Tamás, rendező-díszlettervező a huszonnegyedik órát emlegette: "eljutottunk ahhoz a ponthoz, amikor a Róna utcai filmgyár maradéka, a hármas és négyes műterem is odaveszhet. Ha ez megtörténik, végleg elveszhet a filmgyár. S abban az országban, ahol ez megtörténhet, alighanem meghal a nemzeti filmgyártás is." Elek Judit, számos dokumentumfilm készítője keserűen konstatálta, hogy pillanatnyilag nincsenek filmes műhelyeink. "Ha ki tudnánk alakítani egy olyan struktúrát - állapította meg -, ahol az egymással kommunikáló emberek kicsiny, 10-15 fős csoportjai, alkotóműhelyei megbecsülést élveznek, előbbre léphetnénk..." Csapó - 1999. február 4-9. Szabó Zoltán Attila
'99. február 3. Simon Mágus "Az egyházi hagyomány a titokzatos Simon Mágust tekintette az első gnosztikusnak.Szamáriai volt, az i.sz. első században élt. Nagy hatású, tömegeket befolyásolni tudó vallásalapító, aki egy darabig együttműködött a korai kereszténységgel, majd ellene fordult. A legendás Péter-akták szerint Rómában tűnt fel, és itt mérte össze hatalmát Szent Péterrel. Simon a város lakosságának Péter jelenlétében mutatta be csodáját: a magasba emelkedett, majd a város épületei és a környező hegyek fölött röpködött. Péter imádkozott, hogy a gonosz varázsló szégyenüljön meg, és valóban sikerült elérnie, hogy lezuhanjon. Ez az eset megfosztotta Simont tekintélyétől a városban, és néhány nap múlva meg is halt. Egy másik forrás szerint eltemetette magát tanítványaival, miután azt ígérte nekik, hogy három nap múlva feltámad, és ez az elbizakodott tette okozta a halálát.(Részlet Kákossy László: Fény és káosz című könyvéből) Mára egyre inkább közhely az a párhuzam - teszi hozzá Enyedi Ildikó a 30. Magyar Filmszemle programjában szereplő Simon Mágus című film rendezője - amit teológusok és filozófusok vonnak a Gnózis és a Posztmodern között. A szinkretizmus (mindent kritikátlanul befogadó, ezáltal a teljes feloldódásig hangsúlytalanító szellemi áramlat) I. század körüli virágzása és a mai, ezredvégi európai kultúra állapota között. - A Simon Mágus új gnosztikus film lenne tehát? ENYEDI: Csábító lett volna ilyet készíteni. De ez a film nem ilyen. Lemond a tarka, villódzó lehetőségekről. Inkább csak, mielőtt ez a világ végleg eltűnne és átadná a helyét valami új, éppen körvonalazódónak, búcsúzóul még egyszer rátekint... - saboteur -
'99. február 1. Diák-filmszemle a Puskinban A 30. Magyar Filmszemlét megelőzően a Puskin Moziban retprospektív filmfiestára kerül sor, amelyet az ELTE média szakos hallgatói szerkesztenek az általuk legfontosabbaknak ítélt magyar alkotásokból válogatva. A vetítésre kerülő filmek: Apa, Kitörés, Fotográfia, Cséplő Gyuri, A kis Valentino, Dögkeselyű, Egészséges erotika, Macskafogó, Szárnyas ügynök, Szürkület, Woyzeck, Hagyállógva Vászka. A múlt emlékképei után a jelen és méginkább a jövő kerül a fókuszba: a fiatal magyar film helyzetéről a Metropolis és a Premier Plan kezdeményezésére a Corvin Budapest Filmpalota Kabos termében "celebrálnak" fórumot (vitát?) a szemle szervezői. (Merliner News)
'99. január 27. 30. Magyar Filmszemle, avagy Halott lepke száll tova... A 30. Magyar Filmszemle nemfikciós kategóiájában látható filmek: ˇ Alföldi Róbert: ...Ilyen vagyok, ilyen... Tari János: Az antropológiai film című moziját február 6-án kora délután mutatják be a filmszemlén. A Magyar Televízió Művelődési Főszerkesztőségének filmje - mások mellett - Marcus Banks oxfordi antropológus, Keszi-Kovács László néprajzkutató, Forgách Péter álló- és mozgóképkészitő "kisiparos", Colette Piault párizsi antropológus, Boglár Lajos vizuálantropológus, valamint Csorba Judit, Jancsó Miklós és Gulyás Gyula filmrendezők segítségével, közreműködésével készült el. Afféle "össznépi mozi". Izgalmas szellemi szafari.
'99. január 25. 30. Magyar Filmszemle A Budapesti Kongresszusi Központban az eddig megrendezett szemlékre emlékező gálaműsorral nyit a jubileumi 30. Magyar Filmszemle február 4 -én. Ekkor adják át az életműdíjakat is. Az idén Böszörményi Géza rendező, Gaál István rendező, Garas Dezső színművész, Horváth Teri színművésznő és Makay Árpád operatőr veheti át a rangos elismerést,a megbecsülést szimbolizáló "szuvenírt". Mint azt a szemlét írányító testület - a Magyar Filmszemle Tanács - nevében az idei elnök, Koltay Lajos a január 27-i sajtótájékoztatón bejelentette: a szemle programjában 37 játékfilm, 60 kísérleti játékfilm és 167 nem fikciós film szerepel. Magán a versenyen 23 játékfilm, 15 kisjátékfilm és 35 nem fikciós munka indul. A szemle központi rendezvényeinek színhelye a Corvin Budapest Filmpalota lesz, de a Puskin Moziban, a Művészben, az Örökmozgóban és a BBS Toldi-mozgójában is látható lesz számos alkotás. A Puskin "ODEON-Sátrában" rendezendő fiestán egyébként a Merliner támogatásával készült kísérleti film is szerepel a programban (Gulyás György - Szabó Zoltán Attila: RÓDMÚVI, avagy az igazság odaát van?) A játékfilm-programban szereplő versenyfilmek: ˇ Ács Miklós: Aussi-Mate Rulez!
A döntnökök: Schlett István - politológus, a zsűri elnöke, Almási Tamás - filmrendező, Kovács András Bálint - filmtörténész, Szabó Gábor - operatőr, Szemadám György - festőművész. A nemfikciós filmek zsűrije: Gazdag Gyula(elnök), Dér András, Schubert Gusztáv. A filmszemle a filmpremierek mellett szakmai fórumoknak is helyet
ad. Néhány kiemelt, a hazai filmszakmát gyakran foglalkoztató témakört
bocsátanak vitára. Ezek: A filmszemlén megtekinthető kiállítások:
'99. január 16. Ha eljön Joe Black Az amerikaiak szerint csak két dolog biztos, az adó és a halál. Ismervén
a tengerentúli adóhivatal hatáskörét és hozzáállását, nyilvánvaló a
kissé morbid népi bölcselet jogossága. Persze, figyelembe véve a hazai
szellőket, hamarosan nálunk is aktuális lesz a fent leírt szentencia.
Hogy vajon mi a kellemetlenebb, ha az adóellenőr vagy a kaszás zörget-e
az ajtón, mégsem lehet kétséges. Utóbbi esetben ugyanis elég kevés esély
van a konstruktív, tárgyaláson alapuló megoldásra. Persze, azért lehetnek
kivételek. hawk
'99. január 14. Ronin
A kémregény, mint műfaj, sokat vesztett egykori fényéből. Hogy teljesen
kiment volna a divatból, nem állíthatjuk, de tény: a legendás karakterek
is renoválásra szorultak, hogy életképességüket megőrizzék. Hatványozottan
igaz ez a filmek esetében. A műfaj egyszerre volt kénytelen követni
a világpolitika változásait, a filmtrendek változását, és persze ezzel
együtt a közönség elvárásait is. Míg az olyan értő mesterek, mint Ludlum,
Forsyte vagy McLean, a könyvpiacon még tartjájk a frontot, addig a vásznon
a látvány és eseménydömping hihetetlen agresszióval követel egyre nagyobb
helyet magának. A modern kémsztori félelmetes pergésével, a képtelenség
határainak merész feszegetésével sokszor a karikatúra és komolykodás
határán egyensúlyoz. Kivéve természetesen a nyíltan és direkten túlzó
filmeket.
|